Soppkraft!

Dette kan egentlig bli et veldig kort blogginnlegg, for alt jeg har gjort denne gangen er å koke vann og sopp en liten stund for å lage kraft. Jeg har attpåtil gjort det i en trykkoker, så det tok faktisk bare en bitte-liten stund – 15 minutter i trykkokeren var alt som skulle til.

Veldig mange oppskrifter på soppkraft krever en hel liten kolonihage med grønnsaker og krydder, men akkurat soppkraft liker jeg å gjøre veldig enkelt. Jeg tar et glass med kongeøsterssopp fra Den Blinde Ku og koker opp med to liter vann. I en trykkoker bruker jeg ikke mer enn 15 minutter, med vanlig gryte vil jeg beregne 30-40 minutter. Etterpå siler fra soppen med en sil.

Dette gir en ren og klar soppkraft som er like klar og ren i utseende som den er i smak. Jeg fryser den ned i små porsjoner og bruker soppkraften til (sopp) saus, gryteretter og supper. Sopp er full av umami og denne kraften gir en veldig fin «je ne sais quoi» i alle kjøttgryter. For at den skal være mest mulig allsidig i bruk salter jeg ikke soppkraften før i forbindelse med selve tilberedelsen av retten du skal lage.

3 kommentarer om “Soppkraft!

    1. Jeg har pleid å bruke den til suppe, men etter en omgang i trykkokeren så den helt skutt ut så jeg kastet den ,-) Kraften ble mye mørkere i fargen enn den pleier og den smakte mye mindre en den pleier etter koking – det så ut til at alt smakten var gått ut av soppen og over i kraften ,-)

      Hvis man vil være litt miljøvennlig kan man nok steke den og bruke den som garnityr til suppa ;-)

  1. Du skriver et glass med kongeøsterssopp. Fersk eller hermetisk, og hvor mye? Hvem selger dette? Er også på utkikk etter tørket steinsopp. Noentips?

Legg igjen en kommentar