Lag havreflarn i helga

Havreflarn husker jeg godt fra oppveksten – vi kjøpte pappesker med plast over og jeg elsket å gå å småspise på dem i helgene. Havreflarn lever i beste velgående i butikkene og kanskje ikke minst på IKEA over hele verden. Men selv om det er er hyggelig barndomsminne kan jeg ikke huske å ha sett noen andre enn min nå avdøde, men akk så fantastiske, Bestemor lage dem.

Bestemors haveflarn smakte kjempegodt og siden vi ikke har funnet oppskriften på dem blant bestemors gamle oppskrifter ble jeg lettet da jeg så oppskrift på dem i Morten Schakendas bok «Bakeskole» tidligere i år. Kanskje ikke oppskriften er den samme, men de smaker i hvertfall akkurat like godt som jeg kan huske dem fra da jeg var liten. Oppskriften er som følger, og gir ca. 24 stykker:

75 g smør
100 g lettkokte havregryn
1 egg
125 g sukker
1 ts bakepulver

  • Skru på ovnen til 175 grader uten varmluft.
  • Første måler/veier du opp smøret og og smelter på på middels sterk varme – følge med så det ikke brenner seg, det tar bare noen minutter.
  • Deretter veier du 0pp 100 g lettkokte havregryn og har dem  i en bakebolle. Bland smøret og havregrynene godt sammen med en slikkepott og ha i 1 ts bakepulver til slutt og rør det også godt sammen med smøret og havegrynene.
  • Nå skal du lage eggedosis. Det kan du gjøre akkurat som du pleier, men siden det er så lite volum her har jeg valgt å bruke stavmikseren. Mål opp 125 g sukker og ha det oppi et målebeger sammen med 1 egg. Pisk sammen med stavmikseren til du har en luftig røre, det tar ca 1 minutt.
  • Nå skal du blande sammen eggedosisen og havreblandingen til en jevn røre med en slippepott. Dekk bakebollen med plastikk og la den ligge i kjøleskapet i en halvtime.
  • Legg havreflarn på en stekeplate dekket med bakepapir med en teskje i små hauger. De flyter godt ut mens du steker dem, så ha god plass mellom dem. Legg ut små hauger (3 X 4) slik at du får 12 stk på hvert brett.
  • Stek i 8-10 minutter på midterste rille i ovnen til de er gyldenbrune. La dem stå på kjøkkenbenken å kjøle seg ned litt mens de stivner. Det tar ca. 15 minutter.
Dette er kjempelett å lage og veldig gøy å gjøre sammen med barna – kos dere!

Legg igjen en kommentar

