Planlegging – hjemmelagd tomatsuppe på under 5 minutter

suppen

«Den lønner seg å planlegge på forhånd, det regnet ikke når Noah bygget arken….»

Hvis en skal legge seg på en livsstil hvor man ønsker å lage og spise ordentlig mat er planlegging et nøkkelord. Her hjemme hos oss lager vi f. eks. en stor gryte med tomatsaus hver lørdag morgen som vi bruker til forskjellige retter utover uka. Med denne sausen kan vi så raskt lage pastagrateng, pizza, spaghetti bolognese og tomatsuppe.

Her er oppskriften på tomatsausen:

Ingredienser:
5 ss olivenolje
3 løk, finhakket
4 fedd hvitløk, finhakket
4 ss tomatpuré
2 ts sukker
1,5 ts salt
3 ss oregano
4 bokser hakkede tomater

Fremgangsmåte:
Stek løk og hvitløk i olje på middels varme i ca. 10 minutter. Bland sammen med tomatpuré, sukker, salt og oregano. Bland så inn tomatene.

Nå har du to valg: Hvis du vil ha en frisk og syrlig saus koker du den i ca. 10 minutter. Her hjemme foretrekker vi en litt “tyngre” saus med tykkere konsistens. Derfor koker vi den i ca. 2 timer på middels svak varme  uten lokk. Husk å røre i den med jevne mellomrom.

Pureer med stavmikser.

For å lage pastagrateng, spaghetti bolognese og pizza bruker du jo bare sausen slik som den er. Hvis du ønsker tomatsuppe er det bare å gjøre følgende:

Kok opp 5 dl vann som du blander med en terning med grønnsaksbuljong. Bland sammen med 3 dl tomatsaus og la det få et lite oppkok – og vips! så har du en deilig tomatsuppe på under 5 minutter! Serveres med godt brød..

7 kommentarer om “Planlegging – hjemmelagd tomatsuppe på under 5 minutter

    1. Jeg oppbevarer sausen i en plastboksen i kjøleskapet. La sausen kjøle av i gryta på kjøkkenbenken fær du heller den over i en plastboks og setter den inn i kjøleskapet eller evt. frysen hvis du skal lage mye…

  1. For en helt genial idè! Ting som dette faller jeg virkelig for. En hektisk hverdag for småbarnsforeldre gjør at det ofte blir alt for lett å velge noe av de ‘kjappe’ rettene som da gjerne ikke er så sunne. Posesuppe f.eks. Tomatsuppe er en stor slager her i huset og om jeg klarer lage en som ungene også liker (selv om det ikke er posesuppe), så tror jeg det hadde vært helt strålende! At man i tillegg lager dette som pastasaus, pizzasaus osv er jo bare ekstra fantastisk!

    Flinke, flinke kokken!

    1. Takk, takk! Man kan fint klare seg gjennom er travel hverdag uten å ta masse snarveier, man må bare planlegge litt ;-)

  2. Hei, jeg opplever at mine tomatsauser ikke har såpass lang holdbarhet som en hel uke. la oss f.eks. si at vi skal ha lasagne på fredagskvelden, da er det nesten en hel uke.

    Men det går også fint an å fryse. Det har jeg stadig vekk planer om å gjøre.

    Jeg bruker forresten ofte en klunk rødvin om vi har en dunk stående og litt balsamicoeddik. Det smaker godt.

    Og til suppa så lager jeg bittelitt jevning og et en spiseskje tomatpure + vann/buljong før jeg putter i sausen. Da blir den tykk og god.

    Første gangen jeg er inne på bloggen nå, men det blir neppe siste. Flott blogg.

Legg igjen en kommentar