Iskald salat

Foto: Magnus Wintersborg

Dette er en forrett, eller nærmere bestemt en salat, som jeg har blitt veldig glad i og som jeg lagde senest forrige lørdag til 18 personer. Det er etter en idé fra Chefsteps.com som jeg har tilpasset og videreutviklet til min egen smak. Kombinasjonene brød, melk og salat er jo noe de fleste kjenner fra lunsjen sin, så dette er jo i utgangspunktet ganske kjente smaker men i en litt annerledes form enn det man kanskjeer vant til.

Ingredienser, iskrem
60 g sukker
20 g melkpulver
6 g salt
100 g fløte
95 g glukosesirup
690 g melk

Fremgangsmåte:

  • Bland sammen sukker, melkepulver og salt.
  • Varm opp fløte og flytende glukose på middels sterk varme til du har en homogen masse, ca. 70 grader.
  • Bland sammen det våte med det tørre og avkjøl over et isbad. Velg din favorittmetode å lage isen på, enten det er vanlig iskremmaskin, flytende nitrogen eller pacojet.

Nøttebrød
Oppskriften på nøttebrød har jeg fått av min venn Ole, som er kokk på Bølgen og Moi Kristiansand. Han har igjen fått denne deilige oppskriften av sin mor, så hvis du liker denne glutenfrie herligheten av et nøttebrød er det bare å sende varme tanker til Oles mamma.

Dette nøttebrødet passer kjempegodt til denne salaten, men det er også helt fantastisk sammen med aïoli eller som tilbehør til en ostebord.

Ingredienser
6 egg
1 dl nøytral olje
2 ts salt
120 gram valnøtter
120 gram mandler
120 g solsikkekjerner
120 g gresskarkjerner
120 g linfrø
120g sesamfrø

Bland sammen alle ingredienser og sett i form. Bak i ovn på 175 grader i 45-50 min.

Vi brukte 300 g nøttebrød som vi grovmalte i en blender sammen med litt salt og stekte i en en stekepanne på middels sterk varme i litt olivenolje. Anrett som på bildet med en spiseskje nøttebrød, iskrem og valgfrie salatblader på toppen.

PS. Hvis du lurer på hvordan man lager eggeformen på iskremen på bildet over så er det en teknikk som heter rocher som som chefsteps viser hvordan man lager på videoen under:

4 thoughts on “Iskald salat

  1. Ved første øyeblikk ser det ut som du har pyntet med tyttebærlyng, men tenker det er litt sartere smak. Hva slags grønt anbefaler du?

  2. Mye herlig her. Og det er så godt at du er nøyaktig i alle oppskrifter – !
    Men: Du mener «glukosesirup», sikkert? Det inneholder en rekke forskjellige sukkerarter, hvorav bare en er glukose. Betegnelsen «flytende glukose» er kjemisk sett litt horribel (hvis det går an) – glukose er et hvitt, krystallinsk stoff (som også kalles druesukker).
    Når du først skal være nøyaktig … :)

    1. Hei!

      Tusen takk for tilbakemeldingen. Jeg har brukt betegnelsen flytende glukose litt tankeløst siden det er det som står på 15 kilos-dunken jeg kjøper det i. Når har jeg rettet det ;-)

Legg igjen en kommentar

