Hobbykokken 10 år!

I dag er det nøyaktig 10 år siden jeg startet denne lille matbloggen. Som så mange andre ting som er gøy her i livet, startet jeg fullstendig uten mål og mening og at jeg skulle holde på i mer enn et år, for ikke å snakke om 10 år, hadde jeg aldri trodd.

I 2006 fantes det ingen andre norske matblogger som jeg kjente til, faktisk så ble ordet matblogg ikke tatt i bruk før noen år senere. Jeg skriver noen ord om bloggen hvert eneste år på denne tiden, så jeg holder nok på å gå tom for hemmeligheter og ting du ikke visste fra før. Opprinnelig var dette bare ment som en måte å dele oppskrifter med en venninne som jeg hele tiden glemte å sende oppskrifter til, og så kan man vel trygt si at det ballet på seg.

I forhold til oppmerksomhet og hvor mange lesere som har vært innom, så startet det en ny tidsregning oktober 2009. Det var da jeg gjorde mitt første intervju om bloggen i spalten «Nytt på nett» i matmagasinet Maison Mat og Vin. Jeg fulgte ikke noe særlig med på besøkstall på den tiden, men jeg er helt overbevist om at jeg den måneden hadde flere besøk enn jeg hadde hatt de tre foregående årene til sammen.

Veien har på mange måter blitt til mens jeg har gått og i årene som har gått har jeg opplevde utrolig mye gøy som jeg aldri hadde sett for meg skulle skje da jeg debuterte med skrive om kiwi-saus i sin tid. Det har blitt noen opptredener på både TV og radio, men det er uten tvil det å skrive som jeg er mest glad i. I 2012-13 hadde jeg min egen månedlige spalte for Dagbladet og i perioden 2013-2015 hadde jeg min egen faste spalte hver helg i lørdagsmagasinene til Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende. Det var utrolig gøy å få være med på og jeg vil  rette en stor takk til Anne Hovden, som var min redaktør i den perioden. Jeg lærte veldig mye av det samarbeidet og det har vært veldig viktig for min videre utviklig.

Det aller gøyeste for meg har allikevel vært å få lov til å skrive bøker. Det aller meste jeg kan om mat har jeg lært ved å lese i bøker, så å få lov til å være med å skrive bok selv har vært utrolig givende. Jeg bidro med to kapitler i boka «Matmisjonen» i 2012 (Cappelen Damm), men mitt virkelig hjertebarn var boka «Den velutstyrte mannen» som kom i 2014 på Schibsted Forlag. Jeg skrev boka sammen med den fantastiske Jørgen O Grann og jeg lærte veldig mye om prosessen med å skrive bok av Jørgen. Det at vi ble en av fem finalister i kåringen av årets beste kokebok det året har fremdeles ikke sunket ordentlig inn 2 år etter og jeg smiler like forundret over det nå som da vi fikk vite det.

I fjor kjøpte Vigmostad og Bjørke opp Schibsted Forlag og jeg ble med på lasset. Jeg skriver for tiden på en bok som kommer ut høsten 2017 og det er en bok om kraft. Også denne gangen har jeg med meg en medforfatter og denne gangen er det kokken Marius Tellefsen som har fått oppleve denne nerden på nært hold.

Jeg vil avslutte med å takke alle som leser denne bloggen og kommer med positive tilbakemeldinger og interessante spørsmål. Jeg vil spesielt takke kone og barn for tålmodighet og støtte. Det å ha en kone som er kjemiker har vært utrolig viktig for meg i min stadige søken etter å forstå det forunderlige matkjemi-universet som jeg i utgangspunktet hadde lite faglige forutsetninger for å gi meg i kast med.

Jeg vil selvsagt også takke mine matbloggkollegaer som jeg har blitt godt kjent med i årene som har gått. Siden jeg ikke bor i Oslo er det ikke så ofte jeg treffer dere, men jeg setter likevel stor pris på det når jeg først gjør det.

Til slutt vil jeg gjerne få takke min faste fotograf Magnus Wintersborg, som har tatt bilder til stort sett alt jeg har gjort, inklusiv bloggen, siden 2013. Min evne til å ta bilder er omvendt proporsjonal med min evne til å skrive, så jeg setter stor pris på at Magnus har tatt ansvar og sørger for at bildene på bloggen blir så utrolig mye finere enn det de kunne ha vært.

Takk for oppmerksomheten så langt – jeg ser frem til de neste til årene med verdens beste hobby.

Olav

2 thoughts on “Hobbykokken 10 år!

Legg igjen en kommentar

