Skolding av mandler

Foto: Magnus Wintersborg
Våre venner, mandlene – aka prunus amygdalus. Foto: Magnus Wintersborg

For å skamløst flørte med millenium-generasjonen, som visstnok ikke klarer å holde konsentrasjonen i mer en 30 sekunder på nett (8 sekunder har gått allerede), så skal jeg komme med dagens konklusjon allerede nå: Ha et par teskjeer med natron i kokevannet neste gang du skal skolde mandler, så nærmest hopper mandlene ut av sitt gode skinn før du klarer å si marsipan.


Sånn, nå kan dere som er 40 år gamle og oppover lese artikkelen jeg egentlig hadde tenkt å skrive.

På denne andre søndagen i advent er det under tre uker igjen tl uleaften. Jul betyr forskjellige ting for forskjellige mennesker, men felles for de fleste er at jul betyr ganske tydelige mattradisjoner. Ribbe, torsk, pinnekjøtt og kalkun er blant det som står på menyen på selve julekvelden, men i ukene før er det mange som benytter anledningen til å lage julegodteri. Jeg og min familie er intet unntak.

Barndomsminner
Jul er ikke jul uten marsipan hos oss og er det er noe jeg har laget selv siden jeg var litt gutt. Et av mine kjæreste barndomsminner er nettopp det at jeg og min far satt inne på kjøkkenet og skoldet mandler en ukes tid før jul. Vi gjorde det på samme måte som de fleste andre, nemlig ved å koke dem i vann i et minutts tid og så brette opp ermene og la det stå til.

Resultatet var, i tillegg til skoldede mandler, misfargede og skrukkede hender og gjerne noe ekstra små kutt i fingrene fra de noen ganger skarpe kantene på tuppen av mandlene. Slik holdt vi på, år etter år, fullstendig uten å tenke om dette var den beste måten å gjøre det på. Det var nå slik bestemor hadde gjort det og var det bra nok for bestemor så var det for pokker bra nok for oss også.

Min kjære far døde brått og uventet i oktober 2013 og siden da har det vært meg som har ført marsipanarven videre i vår familie. Når jeg først begynte å gjøre dette alene var det nesten som om det har gått automatikk i det å utfordre status quo og det gjorde jeg da også denne gangen, selv med noe så bagatellmessig som skolding av mandler.

Det første jeg fant ut av var at mandlene med fordel kan dykkes rett ned i et isbad med kaldt vann uten at skallet slipper noe mindre av den grunn. Borte var rosinhendene og ubehaget av glovarme mandler. I en innsats for å få tatt flest mulige mandler ut av skallet så fort som mulig, brukte jeg også kjøkkenhåndkle som jeg gnidde mandlene med. Det var en metode som fungerte rimelig bra, men jeg fant fort ut av at ganske mange av skallene sitter rimelig godt på, slik at man nesten ikke slipper unna å «smutte» dem for hånd.

obiwan_mandler
Fra venstre:Star Wars’ Obi Wan Kenobi i Ewan McGregors skikkelse. I midten er originalen Alec Guinness og til høyre  er matkjemiens Obi Wan: Harold McGee.

Jeg var fast bestemt på å løse dette og pluteselig var det jammen en stemme i mitt hodet mitt som sa:

– Bruk kraften, Olav.
– Hvilken kraft? tenkte jeg.
– Bruk det du har lært, fortsatte stemmen.
– Hvem var denne stemmen? Var det min far, var det Obi Wan Kenobi fra Star Wars? Hadde det endelig rablet for meg?

Nei, det var matkjemiens syvende far i huset og den personen som har betydd aller mest for meg og min matinteresse, selveste Harold McGee. Når man først skal ha stemmer i hodet, så er McGees silkemyke bestefarstemme definitivt en av de beste.

Når det dreier som om å bruke det jeg har lært refererte stemmen i hodet mitt selvsagt til det at jeg i flere år leste McGee episke mesterverk «On Food and Cooking – the Science and Lore of the Kitchen» fra perm til perm som er slags årlig rituale. Jeg kan huske det alle meste av det som står i boka, men innimellom er det noen inskuttede bisetninger som ligger litt vel langt borte i underbevisstheten.

Men jeg slo opp på side 504 i kapitlet om mandler og der sto det å lyste mot meg: Basisk vann hjelper til med å bryte ned cellulosen i celleveggene i skallet på ikke bare mandler, men alle andre typer nøtter også. Frelsen var nær.

I de tre årene som har gått har jeg utelukkende brukt natron i kokevannet når jeg skal skolde mandler. Jeg bruker 1 ts natron pr liter vann og koker mandlene i 1 minutter.

Velkommen til en førjulstid uten brente fingre og der mandlene blir skoldet på null-komma-svisj…

 

6 thoughts on “Skolding av mandler

  1. Herlig artikkel. digger humoren din. Dette skal jeg teste før jul :) Deler du marsipanoppskriften din også eller?

    1. Et lite søk på bloggen din og der var jo ikke overraskende flere treff på marsipan. Kjøper nå natron i stor pakke på 590 gr- etter at jeg begynte å lese bloggen din så skjønner jeg at natron kan jo brukes til «alt». Den er nesten tom nå. Gleder oss som vanlig til juleribbe etter din oppskrift (men dessverre så vil svigerfamilien ha reinsdyrstek på julaften – ribben blir en (eller flere) andre dager rundt jul :)

  2. Takk! Har to kilo mandler som ligger å venter på meg. :) McGee sin bok var også min første bok om matkjemi, men som har blitt liggende i mange år… Tror jeg skal tørke støvet av en gang i året for gjennomlesning som du gjør.

  3. Takk! Har to kilo mandler som ligger å venter. McGee sin bok var også min første om matkjemi, men har ligget ulest veldig mange år. Ble inspirert til å børste støvet av boka og lese den igjen ;)

  4. Fantastisk! Da har jeg lært noe nytt i dag også. :) Dette skal definitivt prøves neste gang. Digger McGee og har boken hans, men ikke kommet meg så langt gjennom den. Romjulslektyre? :)

Legg igjen en kommentar

