Umamiketchup med sopp

Foto: Magnus Wintersborg
Foto: Magnus Wintersborg

Mens jeg studerte hadde vi med jevne mellomrom kollokviegruppe hjemme hos meg og jeg pleide ofte (alltid) å lage mat til oss. En gang lagde jeg pizza og i den sto på bordet spurte en av mine medstudenter om han kunne få ketchup på pizzaen. Vel og merke før han i det hele tatt hadde smakt på den.

Jeg svarte at selvsagt kunne han det, men da kom han aldri til å bli invitert tilbake igjen. Tydelig overbevist om at jeg tullet tok han imot ketchupen, dog med et litt brydd smil. Selv om det i utgangspunktet var ment som en spøk, så ville tilfeldighetene det slik at han aldri kom tilbake og slik vokste myten om at man aldri ber om ketchup hjemme hos meg uten at det har konsekvenser.

Nå skal det sies at mange har bedt om ketchup hos meg i årene etterpå og så langt har ingen blitt bortvist på livstid. Selv om jeg ikke bruker ketchup på alt mulig rart, så er det likevel et poeng med innledningen: I Norge har vi svært få merker med ketchup og mange har et nærmest bevisstløst forhold til hva slags mat man bruker det til.

Denne oppskriften er en favoritt til hamburger og som dipp til pommes frites, men kan selvsagt brukes til alt annet du ville ha brukt vanlig ketchup til.

I denne oppskriften bruker jeg tørket sopp, som er lett å få tak i på butikker som Meny o. l. Jeg tørket min egen sopp i dehydrator og da pleier jeg å kutte den i skriver, ha den på tørkebrett og dehydrere på 55 grader i 20 timer. Hvis du ikke har dehydrator kan kan du bruke stekeovnen din på laveste innstilling.

Denne tar noen timer å lage, men det er bare koketid. Hold deg i nærheten mens du gjør noe annet på kjøkkenet.

1 kilo tomater, grovhakket
2 stk (ca. 200 g) løk, finhakket
1 hvitløksfedd, knust
1 ts nellik, finmalt
½ ts paprika
1 ts salt
1 ts pepper
½ – 1 ts cayennepepper
100 g sukker
100 g brunt sukker
200 g eplecidereddik
50 g tørket sopp, pulverisert i blender (jeg har brukt aromasopp)
2 ss fish sauce

Fremgangsmåte:

  • Ha tomater, løk, hvitløk, nellik, paprika, cayenne, salt og pepper i en stor gryte. Småkok på lav varme i 1,5 time, bruk en blender på tomatene når du er ca. halvveis
  • Tilsett sukker og eddik og kok videre i halvannen time til, til ketchupen begynner å tykne. Husk å røre innimellom.
  • Tilsett resten av ingrediensene.
  • Ha blandingen gjennom en sil og reduser ketchupen ytterligere til den har blitt god og tykk.
  • Oppbevares på rene, lufttett glass i kjøleskapet i inntil 2 uker.

 

6 thoughts on “Umamiketchup med sopp

  1. Den mest vellykkede ketchupen jeg har laget! Super oppskrift! Jeg klarte ikke (vente lenge nok) å få rett konsistens ved å redusere. Tilsatte noen gram xanthan gum. Digg!

    1. Hei!

      Det er vanskelig å oppgi ferdig mengde siden det er forskjellig hvor mye hver enkelt velger å redusere væsken gjennom koking. Denne kan forøvrig fint fryses…

  2. en av mine første kjærester skulle komme på middag! brukte hele dagen på tilberedelse av gourmetmåltid! Og fyren spør etter ketsjup! Har aldri sett ham siden! Liker hjemmelaget ketsjup

Legg igjen en kommentar

