Foto: Magnus Wintersborg

Lemon curd, versjon 3

Foto: Magnus Wintersborg
Foto: Magnus Wintersborg

Alle som har kjent meg en stund vet at jeg har en stor kjærlighet for lemon curd, eller sitronsmør om man vil. Jeg har da også skrevet veldig utfyllende om lemon curd tidligere, men nå har jeg forbedret oppskriften min ytterligere.  Jeg har latt vannbadet stå denne gangen og lager det bare en i vanlig gryte. I forhold til tidligere versjoner synes jeg denne blir enda mer silkemyk i konsistensen og balansen mellom søtt og surt er ytterlige forbedret.

Lemon curd
150 ml sitronsaft
skallet av 2 sitroner
350 g hele egg, sammenpisket
120 g sukker
130 g smør, usaltet og kuttet i biter

Fremgangsmåte:

  • Ha sitronsaft og sitronskall i en gryte og kok opp.
  • Pisk sammen egg og sukker til eggedosis til sukkeret er oppløst og du har en fin lysegul farge.
  • Tilsett halvparten av sitronsaften sammen med eggene og pisk til du har en helt jevn blanding, ca. 1-2 minutter.
  • Ha blandingen oppi gryta sammen med resten av sitronsaften og la blandingen småkoke til den tykner, ca. 5-7 minutter.
  • Ta gryta av komfyren og sil den gjennom en finmasket sil og ha en i en bolle.
  • Tilsett smøret bit for bit til du har en jevn blanding. Ha sitronsmøret i en form og dekk med plastikk og la det kjøle ned i kjøleskap.
  • Holdbarhet 1-2 uker.

Variasjoner:

  • Lime curd. Bruk 150 ml limesaft og skallet fra 2 lime. Følg oppskriften som ellers.
  • Appelsin curd. Redusér 300 ml appelsinsaft til halvparten og følg oppskriften som ellers.
  • Rips curd. Lag en puré av 150 g rips med en stavmikser og følg oppskriften som ellers.

3 thoughts on “Lemon curd, versjon 3

  1. Hei, skal prøve denne med rips. Har veldig mye rips, så vurderer å mangedoble oppskrifta. Men kan det fryses?

Legg igjen en kommentar

