En hyggelig kveld i Lørenskog..

Listen over ting jeg opplever gjennom denne søte og sære lille matbloggen min blir stadig lenger. I november fikk jeg en henvendelse fra Electrolux Norge om jeg kunne tenke meg å være med som «premie» i deres julekonkurranse, hvor jeg da skulle komme hjem til en familie som vant kjøkkenutstyr og lage mat sammen med dem en kveld. Jeg synes det er gøy å treffe andre matglade mennesker innimellom, så det takket jeg enkelt ja til.

Turen gikk til familien Tømmer i Lørenskog og det ble til en kjempefin kveld fylt av mye hygge, latter og pepperkaker. Veldig mange pepperkaker. Vi tok med ingredienser til å lage tre forskjellige ting, så her følger oppskriftene på det vi lagde i videoen over.

Jule Panna Cotta
4 dl kremfløte
2 dl lett-melk
80 g (1 dl) sukker
1 kanelstang (kjøres i blender og så tar du 1 teskje av pulveret du lager.
3 gelatinplater
Fremgangsmåte:
• Bland sammen sukker, fløte og melk og varm langsomt opp til kokepunktet på middels varme sammen med kanelen.
• Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i 5-10 min.
• Klem vannet ut av gelatinplatene og rør dem inn med melk/fløte-blandingen.
• Hell det over på passende glass la og det stå i kjøleskapet til det stivner, ca. 2 timer.

Reinsdyrslider (10 stk)
800 g reinsdyrfilet, kvernet
Salt og pepper

Bland kjøttet sammen for hånd og form til like store stykker. Ha på salt og pepper slutt. Stek på middels sterk varme til de har en kjernetemperatur på ca. 55-60 grader, avhengig av hvor godt stekt du liker dem . Bruk gjerne steketermometer.

Ingredienser, hamburgerbrød
300 ml H-melk, kald
200 g brunet smør, avkjølt til romtemperatur
500 g finbakstmel * (evt. vanlig hvetemel)
5 g salt
10 g sukker
15 g fersk gjær
Til pensling:
2 eggeplommer
20 ml vann (20 g)
3 g salt (1/2 ts)
sesamfrø

Fremgangsmåte:
• Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin og elt blandingen på lav hastighet i ca. 10 minutter til deigen er glatt og slipper bollen lett.
• La deigen heve i romtemperatur dekket med plast i ca. 2 timer.
• Varm ovnen til 200 grader uten varmluft.
• Del deigen i like deler (jeg veier dem opp til 90 g) og ha dem på et stekebrett. Pass på at hamburgerbrødene ikke er høyere en 1,5-2 cm før du setter dem til etterheving, da blir det ikke så lett å spise dem.
• La deigemnene etterheve under plast i ca. 1 time.
• Pensle med eggeblandingen og strø over med sesamfrø.
• Stek i midt i ovnen uten varmluft til de er gyldenbrune, ca. 15-18 minutter avhengig av ovnen.

Pepperkaker
Mine pepperkaker skiller seg ikke så spesielt fra andre pepperkakeoppskrifter bortsett fra en ting og det er smaken. Ved å bruke hele krydder som jeg tørrister i stekepanna får man en mye bedre og intens smak og pepper og krydder.
• 250 g sukker
• 2 dl mørk sirup
• 250 g smør
• 1 ss kanel
• 1 ts malt ingefær
• ½ ts nellik
• 1 ts pepper
• 2 ts bakepulver
• 2 egg
• 750-800 g hvetemel

Varm om sukker, sirup og smør til alt er oppløst.
Tilsett krydderet og bland godt sammen med sukkerblandinger.
Tilsett de øvrige ingrediensene og la det elte til deigen er godt samlet, ca. 3-5 minutter.
Pakk deigen i plastfilm og la det sette seg i kjøleskapet over natten.
La deigen stå en times tid på kjøkkenbenken du du kjelver den ut i ca. 4-5 mm tykkelse og stikk ut ønskede former.
Stek midt i ovnen på 180 i 8-10 minutter.

Avkjøles i romtemperatur.

Legg igjen en kommentar

