Foto: Magnus Wintersborg

Merking av mat

Foto: Magnus Wintersborg
Foto: Magnus Wintersborg

Det er på tide å skrive om noe så usexy, men allikevel så viktig, som merking av mat. Det er er viktig tiltak for å holde orden på det du lager, samtidig som god merking kan være med på å redusere mengden mat vi kaster betydelig.

De aller fleste kjenner til å merke maten, spesielt det som skal fryses, med frysetape og en sprittusj. Da er det viktig å skrive på innhold og når det ble lagd. Du kan også prøve deg på en holdbarshetsdato basert på tidligere erfaringer med matvaren det gjelder, men det er dessverre altfor mange variabler til at jeg skal prøve meg på noen generelle regler for holdbarhet og oppbevaring av mat.

Jeg har stort sett ett eller annet prosjekt på gang som enten står i kjøleskapet, fryseren eller på lageret. Dette er ofte ting jeg ikke har prøvd før og hvis det får stå noen uker eller måneder er det ikke alltid like lett å huske hva det var eller hva som var oppi. Med sprittusj og frysetape er det ikke lett å få plass til alt relevant informasjon, så da jeg kom over et godt tilbud på en etikettskriver i fjor var jeg ikke vanskelig å be.

Med en dedikert etikettskriver kan man tilpasse størrelsen på etikettene til det man skal skrive på, i tilegg til at man står relativt fritt i forhold til det man kan skrive på av informasjon. Hvis jeg for eksempel prøve en oppskrift fra en blogg eller Chefsteps.com, så kan jeg merke etiketten med en qr-kode slik at jeg fort finner tilbake til oppskriften hvis jeg har lyst til å lage den igjen. Jeg bruker gratistjenesten qrstuff.com til å generere qr-kodene for meg.

dymo_skjermdump

Dette er på ingen måte et sponset innlegg for Dymo, men det var det som var på tilbud og det var det jeg kjøpte. Selv om Dymo er størst på markedet i Norge, så finnes det helt sikkert andre etikettmaskiner som er like gode eller bedre, men det vel jeg dessverre ingenting om. Den medfølgende programvaren er lett å bruke og man kan sette inn det meste man har lyst til av informasjon. Selv har jeg en Dymo Labelwriter 450 som er en termoskriver, noe som gjør at man kun får ut svart/hvitt etiketter.

Riktig merking av mat er også et forebyggende tiltak for å redusere mengden kastet mat, siden det blir lettere å holde oversikten over hva du har i kjøleskapet.

Jeg legger ofte ut bilder av ting jeg har laget med etikettene jeg har skrevet ut, så for å svare på alle spørsmålene om hvilket utstyr jeg bruker tenkte jeg det var greit å skrive et lite innlegg om det. Selv bruker jeg sprittusj og etikettmaskin om hverandre, alt etter hva jeg lager. Som en tommelfingerregel bruker jeg sprittusj når ting skal oppbevares i kort tid, mens etikettene er til litt lengre oppbevaring eller et av mine mange prosjekter der det er greit å ha mye informasjon om innholdet.

6 thoughts on “Merking av mat

  1. Hvor har du fått tak i aluminiumsbeholderne du har sjokolademousse og jordbærsorbet? Har vært ute etter slike i åresvis uten hell…

  2. Vurderer dette etter lest artikkelen, lurer da hva slags etikett str annefales? De leverer jo i så mange forskjellige, blir bare forvirret jo:p
    Sitter etikettene veldig fast? Om de er umulige få de av likz

  3. Har brukt disse Dymo Labelwriter skriverene i flere år.
    De er rett og slett geniale. Etikettene er også rimelig priset.

Legg igjen en kommentar

