Glutenfrie brownies, versjon 2

Hobbykokken_Sjokolade_Brownies_03
Foto: Magnus Wintersborg

 

Det har dessverre gått noen uker siden sist jeg skrev noe på denne bloggen, og det skyldes at jeg har viet mye av fritiden de siste ukene på å gjøre klar til å lansere min nye blogg på engelsk. Etter 8 år på norsk er det på tide å ta steget ut i den store engelskspråklige verdenen og jeg gleder meg til å lansere en ny og enda mer nerdete blogg på engelsk 5. februar. Datoen er ikke tilfeldig, men det skal jeg komme tilbake til senere.

De siste to årene har farsrollen krevd at jeg har måtte bli flink på glutenfri mat og det gjelder alt fra frokost, middag, baking og kaker. Jeg har tidligere skrevet om glutenfrie brownies, og siden de har blitt en favoritt her i huset har jeg forbedret ytterligere de siste ukene. Her følger en oppskrifter som er seigere, saftigere og enda bedre enn forrige forsøk.

Tradisjonell bakst som boller, rundtstykker og brød er blant dem som nyter veldig godt av glutens egenskaper til å skaper masse deilige luftbobler som holder på luft og fuktighet. I kaker som f. eks. brownies er ikke dette egenskaper som er så viktige, og man legger derfor i praksis ikke merke til om man bytter ut hvetemel med glutenfritt mel.

Som dere kan se av oppskriften under bruker jeg xanthan-gummi som en av ingrediensene. Xanthangummi er et fortykningsmiddel og stabilisator som ofte brukes i oppskrifter hvor det ikke er gluten for å gi mer tekstur til kaken. Du kan lage kaken uten xanthangummi, men den blir best med.

Jeg har også tilsatt litt brunt sukker og flytende glukose for å gjøre den enda seigere og saftigere.

Ingredienser:
200 g mørk sjokolade
200 g smør
2 ts vaniljesukker
3 egg
175 g sukker
100 g brunt sukker
25 g glukose
115 g glutenfritt mel *
5 g (1 ts) xanthangummi
1 ts bakepulver
40 g kakao
50 g mandelmel (malte mandler)
150 g sjokoladebiter, grovhakket

Når det gjelder glutenfritt mel så finnes det mange forskjellige varianter på markedet. Selv om de oppfører seg forholdsvis likt, så er de forskjellige i sammensetningen. I denne oppskriften har jeg brukt glutenfri lys melblanding fra Toro, fordi det er det som er mest tilgjengelig for folk flest. Den kan helt sikkert byttes ut med noe annet.

  • Forvarm ovnen til 160 grader uten varmluft.
  • Smelte glukose, 200 g sjokolade og 200 g smør over et vannbad. Sette på kjøkkenbenken til det holder romteperatur, ca. 30 minutter avhengig av hvor varmt det bli under smeltingen.
  • Pisk 3 egg, 175 sukker og 100 g brunt sukker sukker til eggedosis og bland med den romtempererte sjokolade/smør-blandingen.
  • Bland sammen glutenfritt mel, xanthangummi, bakepulver, kakao og mandelmel.
  • Vend inn med øvrige ingredieser og ha over i en ildfast form, ca. 20 X 30 cm.
  • Stek midt i ovnen uten varmluft på 160 grader til den er gjennomstekt, ca. 30-35 minutter.

Lykke til!

Til slutt: Den som uten tvil er best på glutenfrie kaker i Norge heter Anne Spurkland og hun har bloggen friekaker.no. Hun har også skrevet en kjempebra bok med samme navn, som jeg anbefaler alle å kjøpe

2 thoughts on “Glutenfrie brownies, versjon 2

  1. En flott oppskrift som jeg fikk lyst å prøve, men mangler xanthangummi.
    Med tanke på glutenfritt mel, vet du hvor mye en må korrigere mengden mel hvis en erstatter Toro med mandelmel?

  2. Har lyst til å svare Elin her: Xanthangummi finnes i Certo frysepulver (blandet med noe modifisert stivelse riktignok). Så jeg pleier å bruke Certo i stedet for xanthan. Fungerer fint det. Kan gjerne ta dobbelt mengde i forhold til Xanthan, siden Certo inneholder denne stivelsen og litt melis også. Når det gjelder mandelmel vs Toro glutenfritt, så har de to meltypene ganske ulike bakeegenskaper. Du kan sannsynligvis bytte ut alt det glutenfrie melet med like mye mandelmel, men konsistensen blir ikke akkurat lik som den Olav har prøvd seg fram til her. To klassiske glutenfrie sjokoladekaker (som jeg har med i boken Olav henviser til) har enten ikke noe mel, eller bare mandelmel. Men da blir altså konsistensen ikke seig sånn som jeg tror Olav er ute etter her.
    Anne S

Legg igjen en kommentar

