saus_og_kraft_forside_3

Bokanmeldelse: Saus & Kraft fra Kulinarisk Akademi

saus_og_kraft_forside_3

Jeg har mottatt et anmeldereksemplar av boka «Saus og kraft», som er skrevet av kokkene på Kulinarisk Akademi (heretter KA) med mesterkokkene Espen Vesterdal Larsen og Jostein Medhus i spissen. At flere kokker gir mer søl har jeg selv opplevd mange ganger, men det er heldigvis ikke tilfellet for denne boka. KA er et kompetansesenter for mat og drikke med egen vinkelnerutdanning og kokkekurs for både profesjonelle og glade amatører. At de som ha lagd denne boka driver med undervisning og formidling til daglig skinner gjennom fra første øyeblikk du blar i boka, både i forhold til innholdet, layout og måten den er skrevet på.

For å formidle innholdet, som er saus og kraft, på en best mulig måte, har forfatterne gått rett i strupen på det som på mange måter har blitt  den store elefanten i rommet når det gjelder bøker om sauser og kraft – nesten ingen av dem innholder oppskrifter på mat man faktisk kan bruke sausen til. Med 20 sentrale oppskrifter får leseren gode idéer om hvordan man kan bruke sausene og ikke minst sine nye kunnskaper og ferdigheter. Slik er boka bygd opp:

[table id=12 /]

I tillegg til de meget gode oppskriftene er boka også spekket av tips og triks som er veldig nyttige, både til sauser og i matlaging generelt. Bakerst i boka er det også samlet en del oppskrifter med egne QR-koder som man kan bruke mobiltelefonen til å finne frem til videoer på. Disse videone kan du se ved å trykke her. Forlaget (Gursli Berg) har også lagt ut en liten smakebit av boka som du kan bla gjennom her.

For å ikke fremstå som en unøyansert og rødmende groupie er det viktig å få frem at jeg har noen små invendinger å kommer med. Både saus og kraft står mitt hjerte nært og jeg kunne gjerne sett at de hadde gått enda grundigere til verks for å tilfredsstille oss som har vært ute en sen høstkveld før på kjøkkenet. Jeg skulle gjerne sett at det ble skrevet litt om trykkoking sin påvirkning på smak og konsistens og klaring med frysing og agar agar hadde også vært noe som hadde vært gøy å lese om, selv om det åpenbart faller utenfor det som jeg antar er hovedmålgruppa til boka.

Alt i alt er dette en fantastisk bra bok og saus og kraft. Den er velskrevet, veldig pedagogisk og motiverende og det burde være svært vanskelig å mislykkes med sauser etter å la lest denne boka. Saus & kraft burde ligge under juletreet til alle matinteresserte senere i år, men for dem om ikke kan vente så kan den kjøpes her.

2 thoughts on “Bokanmeldelse: Saus & Kraft fra Kulinarisk Akademi

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: