When life gives you lemons..

lemonade

«When life gives you lemons, make lemonade». Det er et av mitt favorittuttrykk og oppfordrer til å gjøre det beste ut av vanskelige situasjoner og ikke minst å se muligheter istedenfor problemer.

Forleden fant jeg noen sitroner i kjøleskapet som hadde ligget så lenge at det var på tide å gjøre noe med dem. Jeg liker å prøve noe nytt med jevne mellomrom, og av en eller annen grunn var ikke veien lang fra å holde en sitron i hånden til å dele den i to og steke den i stekepanna.

Tanken var at fruktsukkeret i sitronen på magisk vis skulle karamellisere seg og lage den beste limonaden noensinne, og ifølge min kamerat Magnus (som smakte den i går ettermiddag), var det akkurat det som skjedde.

I utgangspunktet lager man bare limonade som vanlig, men de stekte sitronene gir virkelig en helt ny dimensjon til en drikk som vel ikke har blitt forandret siden Kennedy var president.

Akkurat i forhold til å gi en oppskrift, så synes jeg det er litt vanskelig. Sitroner varierer i surhetsgrad utifra når på året de er plukket, hvor de kommer fra og størrelsen spiller også inn. «Saften av 3 sitroner» blir liksom litt for unøyaktig for meg. Jeg vil derfor beskrive måten jeg lager limonade på.

  • Stek tre sitroner i en panne uten olje eller andre former for fett på middels sterk varme. En non-stick panne gjør det vanskeligere å få til karamellisering, så hvis du har en stålpanne eller stålgryte er det best å bruke den.
  • Sitronene er ferdig sterkt når du en har en forholdsvis lys brunfarge som på bildet, at de er litt brent på sidene gjør ingenting.
  • Kok ut panna ved å klemme sitronsaften oppi den. Dette gir deg en forholdsvis mørk karamellfarge på sitronsaften, men den blir lysere etterhvert.
  • Kok opp en sukkerlake. Selv bruker jeg 400 g sukker på 1 liter vann, men det kan du bestemme selv.
  • Smak til sitronsaften ved å tilsette sukkerlake og stopp når du er fornøyd – du trenger ikke å bruke hele sukkerlaken.
  • Sil limonaden og sett den til avkjøling i kjøleskapet. Serveres gjerne med litt isbiter.

Lykke til!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Her er oppskriften:

5 thoughts on “When life gives you lemons..

  1. Mulig det blir komplisert å gå langt inn i materien på dette, men hvorfor blir det lettere karamellisert i en jernpanne enn i en non-stick? Varmen blir jo den samme.

  2. Jeg lager lemonade med «midtøsten/nordafrika-smak»: Forskjellen er å bruke mynte og litt appelsinblomstvann. Forsiktig med det siste: cirka 1 teskje til en liter limonade. Appelsinblomstvann får du i «innvandrerbutikker» til en pris av 20-25 kroner for en flaske på 300 ml. Vil du ha perlende lemonade, tilsetter du litt natron, korker godt og lar det stå et døgn.

    Men neste batch skal jeg prøve med din metode.

Legg igjen en kommentar

