bbq_spareribs

Årets BBQ-saus 2014

bbq_spareribs For 5 året på rad kommer jeg nå med årets BBQ-saus. Den er som alltid basert på nye erfaringer og eksperimenter fra året som gikk og årets saus inneholder bl. a. Coca Cola, dehydret løk og sopp og røykt paprikapulver. Noen klassiske ingredienser som worchestershiresaus, løk, hvitløk og laurbærblad er selvsagt også med. Jeg bruker en del merkevarenavn i dette innlegget og det er ikke fordi dette er et sponset innlegg på noen måte. Hvis noe ønsker å gjenskape denne oppskriften nøyaktig slik jeg har utviklet den, så er det viktig å skrive nøyaktig hvilke ingredienser jeg har brukt. Bruk gjerne en annen ketchup eller cola-drikk hvis du heller vil det.

Årets saus ser altså slik ut:

2 dl Coca Cola
2 dl Heinz ketchup, økologisk
2 stk mellomstore løk, skrelt og finhakket
2 stk hvitløksfedd, skrelt og finhakket
1/2 ts røykt paprika
2 ss worchestershiresaus
3 stk laurbærblad
1/2 ts chili
1 ts malt tørket (dehydrert) sopp
1/2 dl eplecidereddik

Funksjon
Det er viktig at alle ingrediensene har en funksjon og du vet hvorfor du har den i sausen. Hvis du ikke kan komme med en forholdsvis gjennomtenkt begrunnelse for hvorfor du har med en ingrediens, så er som regel det beste å utelate den.

Coca Cola
Jeg har med Cola fordi den gir en sødme som jeg setter pris på, samtidig som det er en drikk med mange forskjellige smaker og som passer veldig bra til svinekjøtt.

Ketchup
Jeg har valgt ketchup fordi det har en bra konsistens for BBQ-saus, har mye syre og visse elementer av umami. Det finnes mange ketchuper som jeg liker bedre en Heinz, men de er ikke så lette å få tak i så derfor har jeg valgt den som jeg synes er best av dem som er lett tilgjengelige.

Løk og hvitløk
Løk og hvitløk har en meget karakteristisk smak som jeg liker godt og som er en veldig naturlig ingrediens i de fleste BBQ-sauser. Både løk og hvitløk har veldig godt av varmebehandling og tåler mye «juling» i form av varmebehandling. Nesten uansett hva slags andre ingredienser du setter dem sammen med, så er dette smaker som stort sett alltid kommer frem og ikke lar seg viske ut av andre sterke ingredienser.

Røykt paprika
Røykt paparika har blitt en fast følgesvenn de siste årene og ingen BBQ-saus uten den. Det er ikke det at selve paprikaen smaker så mye, men røykmaken er med på å sette et diskret røykpreg på sausen.

Worchestershiresaus
Worchestershiresaus er forholdsvis salt og er fullpakket med umami, som som gir en fin dybde til sausen.

Laurbærblad
Aromas fra laurbærblad gir en deilig fylde til de fleste kjøttretter og er derfor et naturlig valg her.

Tørket chili
Chili gir en fin varme i sausen, så om det beskjedne mengden ikke gir de voldsomt sterke opplevelsene.

Dehydrert) sopp
Dehydrert sopp bruker jeg mye for tiden til sauser og supper og det er med på å gi en kjempefin umamismak uten kunstige tilsetninger.

Fremgangsmåte:
Ha alle ingrediensene i en gryte og kok opp. La småkoke i ca. 30 minutter. Pureér med en stavmikser og sikt evt. gjennom en finmasket sil.

 

Server

9 thoughts on “Årets BBQ-saus 2014

  1. Takk for oppskrift og inspirasjon. Er sikker på det smaker godt.
    Jeg må vel ikke vite hvorfor jeg tilsetter hver enkelt ingrediens og være like bevisst slik som du er! Ofte er det nok at jeg vet de funker godt sammen. Kanskje fordi smaksløkene er trent! Slikt blir det i alle fall god mat av hjemme hos meg :)
    Cola, ketchup, løk, hvitløk,worchestershiresaus og flere av de nevnte ingredienser er jo ofte klassikere i en digg BBQ-saus (også brunt sukker). Det er velprøvd og vi vet det funker. Tørket sopp er nytt for meg og er virker spennende.

  2. Alltid moro med bbq saus :)

    Anbefaling: prøv å bytte ut paprikaen og chilipulver med Chipotle. Både tørket (evt pulver) og den i abodo funker bra. Gir en litt mer fyldig smak, røykpreg og fin punch.

  3. Virker veldig spennende, og har lyst å teste ut i nær fremtid. Liker godt forklaringen på hvorfor ingrediensene er/skal være med, og hva de tilfører sausen. Noen tips til hva man kan bruke hvis man ikke har dehydrert sopp tilgjengelig?

Legg igjen en kommentar

