Sommerfugl_kylling

Sommerfugl-kylling

Sommerfugl_kylling

Mitt store grillprosjekt fortsetter med uforminsket styrke og denne gangen har turen kommet i helstekt kylling. Jeg har skrevet om helstekt kylling for ikke så lenge siden, men da var det i form av kylling på boks. Kylling på boks er en god, men kanskje litt oppskrytt måte å tilberede kylling på.

Unntatt å stappe en kylling i mikrobølgeovnen og la det stå til på full guffe, så er dette den raskeste måten jeg vet om å helsteke en kylling på. På engelsk heter denne metoden «spatchcocked chicken» eller «buttflied chiken» og jeg har derfor oversatt det til sommerfugl-kylling. Jeg driver ikke med video, så jeg anbefaler et kjapt youtube-søk på spatchcocked chicken hvis du vil se hvordan man kutter ut brystbenet på kyllingen.

Normalt ville jeg fortalt om en eller annet utrolig innviklet metoden for å tilberede dette på som helt sikkert hadde innvolvert saltlake og røyking, men ikke denne gangen. Dette er rett og slett det vi spiste til middag i går og beslutningen om hva vi skulle spise ble tatt kvelden før.

Det er nemlig ikke bare ville prosjekter som tar fire dager å lage vi spiser her hjemme, de fleste middager pleier å bli lagd på under en halvtime og det er også tilfellet for denne kyllingen.

Jeg bruker en kullgrill som tar ca. 10 minutter å få varm, men hvis du har en gassgrill går det jo enda fortere. Jeg bruker direkte Temperaturen vi er ute etter er ca. 150-170 grader, og steketiden er ca. 20 minutter med lokket på. Det er viktig å bruke et digitalt termometer for å se at du har fått riktig temperatur og da måler jeg alltid både brystet og låret. Ingen av delene burde være lavere enn 60 grader eller høyere enn 70.

I går gnidde jeg kyllingen inn med 1 ss karrikrydder, men her er mulighetene uendelige. Tilbehør kan du også variere så mye du vil, men til akkurat i går var det naturlig å velge wokede grønnsaker og ris.

Slik lager du sommerfugl-kylling på 30 minutter:

  • Tenn opp grillen og sikt deg inn mot 150-170 grader.
  • Vask hendene og kjøkkenbenken slik at det er lett å jobb rent og hygienisk.
  • Vask en hel kylling, fjern brystbenet og legg den flat som på bildet.
  • Tørk kyllingen med kjøkkenpapir og gni den inn med valgfritt krydder, jeg valgte altså karri til middagen i går.
  • Ha kyllingen på grillen med «innsiden» ned først og stek i ca. 10 minutter.
  • I mellomtiden koker du opp vann til ris eller poteter hvis du skal ha det og begynne og kutte grønnsaker. Husk å bytte kniv og kuttebrett når du går fra rått kjøtt til grønnsaker. Når du kutter grønnsaker til wok er det viktig å ha like store stykker slik at de har lik steketid.
  • Snu kyllingen og stek du til har en kjernetemperatur på min. 60 og maks. 70 grader. Det tar ca. 10 minutter.
  • Wok grønnsakene på sterk varme til de er gjennomvarme og møre.
  • Ta kyllingen av grillen og la den hvile i 5-10 minutter mens du dekker på bordet.
  • Kutt opp kyllingen og server med grønnsaker og ris.

God helg!

Ps. Jeg kommer selvsagt tilbake med en mye mer nerdete måte å lage denne maten på …

One thought on “Sommerfugl-kylling

Legg igjen en kommentar

