BBQ poteter

bbq_poteter

De siste tre ukene har det gått med 25 kilo grillkull og jeg venter å få fyrbøterbeviset mitt i posten når som helst. I mellomtiden går det unna med grillingen og jeg har blant annet grillet grytebrød, foccacia, naan, pizza, pizzasnurrer, pølser, hamburger, spareribs, kylling, koteletter og biffer i forskjellige varianter.

Det neste ukene skal jeg fokusere med på grønnsaker og først ut er BBQ-poteter. Det er veldig enkelt å lage så lenge du klarer å kontrollere varmen i grillen sånn forholdsvis bra. Bruk indirekte varme og stek potetene på ca. 180 grader i 40-50 minutter til de er møre.

Beregne to store poteter pr person, skrell potetene og ha i en bolle. Bland inn med litt BBQ-saus slik at at alle potetene er dekket. Stek i en aluminiumform eller panne som tåler en del varme.Vend potetene med jevne mellomrom. Nå man griller på indirekte varme er det viktig å ha på lokket på grillen. Her er oppskrift på BBQ-saus:

3 hvitløksfedd, finhakket
1 rødløk, finhakket
2 cm ferske ingefær, finrevet
1 rødt eple med skall og kjerne fjernet
400 g tomater, kuttet i grove biter
100 g brunt sukker
1 ss røkt paprika
2 ss Worcestershire saus
100 g eplecidereddik
4 ss mørk sirup
1 laurbærblad
0,5 dl cognac
1 ts cayennne
2 dl Heinz ketchup
0,5 dl espresso eller sterk kaffe

Fremgangsmåte:
Ha oppi alle ingrediensene og gi det et oppkok. Skru så ned varmen slik at sausen akkurat småputrer litt slik at væsken reduseres og sausen blir tykkere. La det koke i ca. 45 min. og rør rundt med jevne mellomrom slik at det ikke brenner seg. Når det har tyknet til ønsket konsistens tar du ut laurbærbladet og purerer blandingen med stavmikser eller blender til den er helt jevn og glatt. Det tar ca. 1 minutt.

Sausen helles over på sterile glass og kan oppbevares en ukes tid i kjøleskap eller ca. 3 måneder i fryseren.

One thought on “BBQ poteter

  1. Stilig! Sausen ser god ut, den skal jeg prøve meg på, men «1 spiseskje røkt paprika» tror jeg fortjener en litt nærmere introduksjon.

    A propos røyk, har du forsøkt med litt trespon av ulike slag for å få opp røyksmaken på grillmaten din?

Legg igjen en kommentar

