hobbykokken_mosaikk1

Jubelåret 2012


2012 nærmer seg ugjenkallelig slutten og det er på tide med en oppsummering av året som gikk. Det har virkelig vært et fantastisk år for en som har dette som en lidenskapelig hobby og opplevelsene har stått i kø. Året som vi nå legger bak oss må virkelig sies å være det året der matblogger fikk ordentlig godt fotfeste i Norge, og det har vært gøy å få følge utviklingen som har vært siden jeg selv begynte med dette for 6 år siden.

Det har kommet mange nye lesere til i løpet av året og det er veldig gøy og givende å kommunisere direkte med dere enten i kommentarfeltet, på Facebook eller på Twitter. Jeg kommer derfor til å gi en omfattende og litt personlig oppsummering av året som gikk.

Januar

2011 ble avsluttet med at jeg fikk en sous vide-maskin til jul, så da er det jo rimelig åpenbart at mesteparten av fritiden i januar gikk med til å eksperimentere med mat jeg kunne ha oppi vannbadet. Jeg vet ikke hvor mange hundre ganger jeg tilberedt mat sous vide i året som gikk, men det er ihvertfall helt sikkert at læringskurven har vært bratt, men heldigvis har mestringsfølelsen vært tilsvarende voldsom.

En annen ting som kom i hus i løpet av desember 2011 var 5-binds verket Modernist Cuisine, og jeg satt som et friskt nyttårsfortsett at jeg skal lese meg gjennom alle 5 bindene. Det har jeg nesten klart, for nå er jeg på god vei inn i bind 5. Å lese Modernist Cuisine har gjort 2012 til det året jeg uten tvil har utviklet meg mest noensinne, både teoretisk og praktisk, når det gjelder mat. Det har vært utrolig krevende, men samtidig veldig givende.

På slutten av januar var jeg med på første samling med fantastiske matblogg-kollegaer i Matprat-portalen matbloggerne.no. Det har virkelig vært givende å være med på dette samarbeidet og det er virkelig en fin og dyktig samling med matentusiaster som Matprat har samlet her. Det var til sammen tre slike samlinger i 2012 og jeg fikk heldigvis med meg alle sammen.

Innlegget jeg brukte mest tid på i januar var det om brun saus – dette var det jeg skrev denne måneden:

Grand Dessert
Karamellisert løksuppe
Brun saus – in search of perfection
Deilig hverdagsmiddag på 25 minutter

Februar

Februar sto også i sous viden og trykkokerens tegn og jeg er veldig takknemlig for at jeg har en familie som finner seg i alle eksperimentene jeg holder på med på kjøkkenet. Noen av dem smaker fantastisk, mange smaker kjempegodt, noen smaker langt under middels og atter andre blir aldri servert…

Det er et stort paradoks for meg at samtidig som jeg selv føler at jeg skriver om smalere og smalere tema kommer det flere og flere lesere til bloggen. Det tolker jeg som at det bor en liten nerd i oss alle som gjerne vil ut og at flere og flere ser verdien av å kunnskap om mat for å bli flink til å lage mat.

Jeg skrev et av mine mest nerdete blogginnlegg i februar og det het «Min beste kjøttkraft». Innlegget kom på Lesernes VG og skulle siden åpne er veldig hyggelig dør for meg som jeg kommer tilbake til..

Plaster på akilleshælen

Drue-triks
Kjøkkenutstyr
Tilslørte bondepiker
Fastelavnsboller de luxe
Min beste kjøttkraft
Enkel pasta på 12 minutt

Mars

Helt siden jeg var student på midten og slutten av 90-tallet har jeg sett på God Morgen Norge på TV2. Her har Wenche Andersen bokstavelig talt holdt koken i 18 år og jeg har sett på så ofte jeg har hatt anledning.

Hvis noen hadde fortalt meg at jeg selv skulle være gjest på Wenches kjøkken en gang hadde jeg nok bedt dem om å oppsøke fastlegen sin umiddelbart. Vel, i slutten av mars sto jeg i studio til GMN og demonstrerte trykkoking på direkten sammen med Wenche og mitt forsøk på å gjøre 2012 til trykkokerens år var godt i gang.

Du skal lete lenge etter en mer raus og omgjengelig person enn Wenche Andersen, så selv om det var direktesendt TV gikk det som en lek.

De blogginnleggene jeg jobbet mest med i mars var om lemon curd, den perfekte desserten og forholdsvis god pasta. Her er det jeg skrev i mars:

Lemon curd
Hobbykokken i Foreldre & Barn
Den perfekte desserten
Eltefrie ciabatta
Sakens kjerne
Forholdsvis god pasta
Potet- og løksuppe
3-2-1 kjeks på 1-2-3
Hobbykokken på God Morgen Norge
Operasjon BBQ
Sjokoladesaus som stivner
Påskelammet

April

I slutten av januar ble jeg intervjuet av Dagens Næringsliv D2 om trykkoking. Det ble en hel dag med journalist Per Asbjørn Risnes og fotograf Jimmy Linus i lokalene til Opplysningskontoret for Kjøtt og Egg. Det var en kjempefin dag med kjempefine folk og intervjuet kom på trykk i april. Min i utgangspunktet overambisøse målsetting om å gjøre 2012 til trykkokerens år begynte nå å få vind i seilene og en egen gruppe på Facebook ble opprettet for formålet.

April var også måneden jeg prøvde å sette søkelyset på apotekenes blodpriser på glukose og de fantastiske bruksområdene til espuma-flasker. Her er resten av innleggene jeg skrev i april.

Apotekenes blodpriser
Enkel påskemarsipan
Bokanmeldelse: The family meal
Luftig sjokolademousse
Vanilje-trikset
Flasken med det rare i
Smuudi
Langpepper
Trykkoking i D2
Anbefaling av trykkoker
Risotto i trykkoker

Mai

I mai debuterte jeg i Dagbladet Endelig Fredags sin nysatsing «Kokkeskolen». Det var veldig hyggelig å bli spurt å å gjøre dette, og jeg måtte for første gang forholde meg til begrensninger i lengde på det jeg skulle skrive. Dette er veldig uvant for en blogger som er vant til å være sin egen redaktør uten begrensninger, men etter noen forsøk klarte jeg til slutt å finne formen.

Her er det jeg skrev i mai:

Bokanmeldelse: Ideas in Food
Sous vide
Hobbykokken i Dagbladet
Røyking tillatt
Eggerøre 2.0
Fruktsalat med kokos
Sjokoladeboller
Hvordan koke pasta

Juni

 

Juni måned var den måneden jeg prøvde å finne ut om det var mulig å bli lei av hjemmelagd iskrem. Svaret er nei, men det var jammen nære på.

Her er det jeg skrev i juni:

Løk consommé
Jordbærsorbet
Deilige nudler på 20 minutter
Hurtigmarinering med trykk
Karamell-is
Fransk nougat
I kissed a girl
Modernist Cuisine at Home
Hjemmelagd stratos
Produkttest: 12 år etter
Istid

Juli

Juli var preget av sommerferie og var uten tvil årets minst produktive måned.

Her er det jeg skrev i juli:

Jordbær i Dagbladet
Triple cooked chips
Bjørnebæris

August

I august var sommerferien over og jeg boblet over av energi. Det ble trykkokt og sous videt i tide og utide og mange nye oppskrifter og fremgangsmåter ble prøvd ut. Jeg var på trykk i Dagbladet med is og dessertsauser og min oppskrift på corn chowder var månedens mest leste innlegg.
Siste helga i august var det på tide med matbloggerne-treff igjen og vi hadde det kjempegøy. Vi lærte mye om lam og stykningsdeler og det var til og med plass til et lite stunt med meg hvor jeg bl. a. lagde biff sous vide og iskrem med flytende nitrogen – kjempegøy!

Sjokoladepopcorn
Tomatsaus med trykk
Lav karbo-nara
Dessertsauser og is i Dagbladet
Bringebærsorbet
Corn chowder – kremet maissuppe
Lettvint pommes frites
Eggsperiment

September

Foto: Trines Matblogg

I september skrev jeg om forskjellige ting man kan gjøre med rødvin i Dagbladet. Månedens artigste innlegg å skrive var om ekstremlufting av vin som er en teknikk beskrevet i Modernist Cuisine.

Det var en begivenhetsrik måned for jeg debuterte også som (med)forfatter av boka Matmisjonen som jeg skrev sammen med 9 andre matbloggere. Den dyktige Hanne Stensvold var redaktør for boka og den har fått mye skryt i aviser og matblader.

I september kom Matmagasinet NORD ut i ny drakt etter noen års pause. Dette er et utrolig bra matmagasin som tåler sammenlikningen med bladene det står sammen med på Narvesen, både nasjonale og internasjonale, veldig godt. Jeg er veldig glad for og stolt av å bli bedt om å skrive for dem og det var ekstra gøy å kunne bidra med en utrolig nerdete artikkel om kraft.

Jeg anbefaler vaffel-entusiaster å lese mitt innlegg om vafler – her er de andre tingene jeg skrev i september.

Sprø sjokolademousse
Vaniljeis med flytende nitrogen
Varm og enkel epledessert
Ringenes Herre
Ekstremlufting av vin
Matmisjonen
Verdens beste vafler under lupen
Matmagasinet NORD
Rødvinskos i Dagbladet

Oktober


I oktober ble jeg invitert tilbake til God Morgen Norge – denne gangen for å fortelle om sous vide. Det var kjempegøy å få demonstrere sous vide på TV og jeg har fått mange gode tilbakemeldinger i ettertid.

I slutten av september var jeg invitert til en drømmedag på Finnmarksvidda sammen med 5 andre matbloggere i regi av Landbruksdepartementet. Det var en fantastisk fin dag virkelig et minne for livet. Flere av oss skrev om det på bloggene våre, men Hanne Stensvold skrev også en veldig fin artikkel om det i Matmagasinet NORD nr. 2 som er i salg nå.

Sammen med to veldig gode venner fikk jeg og kona også med oss et besøk til Restaurant Maaemo hvor vi fikk oppleve mat og service av høy internasjonal klasse.

Her er det jeg skrev i oktober:

Honeycomb
Matpakke til besvær
Sous vide på God Morgen Norge
Nøyaktige mål i det moderne kjøkken
Drømmedag på Finnmarksvidda
Karamellskum
Moderne hvit saus
Magiske Maaemo

November


November var en måned med mye jobbing og ikke fullt så mye blogging. Mine franske makroner med hårføner var veldig gøy å skrive om og det kom også på Lesernes VG som førte til at veldig mange fikk innblikk i min rare verden hvor både hårføner og støvsuger blir brukt for å lage mat.

Come on baby, light my fire
Bokanmeldelse: Modernist Cuisine at Home
Fransk makroner med hårføner
Sous vide konkurranse

Desember


Desember var en veldig begivhetsrik måned. Årets tredje matbloggerne-treff fant sted i Oslo 2. helga i desember og det var som vanlig kjempegøy. Vi fikk spist på både Smalhans og von Porat og det er åpenbart at det skjer veldig mye spennende i Oslos restaurantverden for tiden.

Jeg fikk også være noen timer i Mathallen og holdt en liten trykkoker-demo i lokalene til Sousvide Norge. Mens jeg var der fikk jeg snakket med mange hyggelige og matinteresserte mennesker og ble også intervjuet av DinSide.no om trykkoking.

Det var også en liten feiring av bloggens 6-års dag og det er utrolig gøy og litt rart å tenke på at jeg har holdt på med dette i 6 år allerede.

Årets siste innlegg var om fløtekarameller og ble også årets mest leste. Takket være Lesernes VG fikk det over 60000 sidevisninger på 3 dager og det var også Lesernes VGs nest mest leste innlegg for hele 2012 – snakk om å avslutte året med et smell!

Her er det jeg skrev i desember.

Ren løksuppe
Hobbykokken 6 år!
Trykkoking på DinSide.no
Skjerp deg!
Fløtekarameller

Sånn – det var en liten oppsummering av et fantastisk år. Takk for følget så langt – gleder meg til å se hva som skjer i 2013.

Godt Nyttår!!!
Olav

2 thoughts on “Jubelåret 2012

  1. Godt nytt år til deg også, og takk for inspirasjon i 2012. Jeg er ofte innom bloggen din fordi du representerer mye utradisjonelt. Siden jeg selv har fått meg sous vide, spumaflaske, flammekaster, trykkoker, og mer til så er det på din blogg jeg finner de fleste råd, tips og inspirasjon. Jeg gleder meg til å følge deg videre i 2013 og ønsker deg lykke til med nye utfordringer og opplevelser. Godt nytt matår!

  2. Etter å ha bladd i Modernist cuisine og dessverre benyttet Fat Duck, 11Madison avenue og et par andre store bøker, mer som hyllefyll enn lektyre, er oppskriftene og tipsene dine rett og slett fantastisk. Jeg har aldri lest blogger, og kommet aldri til å innrømme at jeg følger én, men denne har jeg allerede tipset andre om.

    Med matprat (som har ødelagt appen sin), Flying Culinary Circus sin app og bøker, og denne nettsiden, bar man et godt utgangspunkt for å lage nydelig mat. Og etter å ha utvidet benkeplassen på kjøkkenet, og handlet inn kammervakuum, trykkoker og annet snadder, er det ingen tvil om at det er mye god mat i vente. Hvem hadde vel trodd at jeg skule bruke fire timer på en rødvinsreduksjon, men når alle smakene som er kokt ned eksploderer i munnen ved minste lille berøring, da skjønner man hva matlaging handler om.

    Så takk for ditt bidrag til å gjøre helgene mer kulinariske, og måtte det bli enda mer av den gode maten i fremtiden,

    Vanlig mat kan alle lage. If it’s woth doing, it’s worth overdoing!

Legg igjen en kommentar

