(Mer...)

Fra arkivet: brente mandler

På denne tiden i fjor skrev jeg et innlegg om brente mandler. Det ble desembers mest leste innlegg i 2010  og hvis du søker på «brente mandler» på Google.com kommer mitt innlegg helt øvest. Den siste uken har det vært flere tusen som har lest om brente mandler på denne bloggen, så da tenkte jeg at jeg skulle plassere dem der de hører hjemme: på forsiden. Her er innlegget:

Nå er det to måneder igjen til jul, og vi begynner å ta frem almanakken for å planlegge når vi skal ha juleverksted rundt omkring. Det går jo som kjent unna en del søtsakaer i løpet av jula og i min oppvekst laget vi alltid alt julegodteriet selv. Det er en tradisjon jeg har tatt med meg når jeg selv har blitt familiefar. Jeg skal ta for meg litt forskjellig julegodteri fremover og jeg begynner med noe som ikke så mange lager selv: brente mandler…

Det å lage brente mandler innebærer som regel en del banning og steiking og jeg har ikke inntrykk av at dette er noe de fleste setter pris på å lage rundt omkring i de tusen hjem. For det første er det fort gjort å brenne seg og mandlene klistrer jo «alltid» sammen. Men frykt ikke, det er noe få triks som skal til for å lage brente mandler uten å bruke resten av dagen på å skille mandlene fra hverandre med gaffel.

For det første er det viktig å ikke bruke altfor mange mandler av gangen. Jeg ser noen oppskrifter som bruker 500 g mandler av gangen og bare der ser vi de første tegnene på katastrofe. I snitt veier én mandel 1 gram, så hvis man driver å stapper 500 mandler oppi en gryte så er det bare å lage 10 liter krokan-is med en gang.

Jeg lager 100 g om gangen og da blir oppskriften per porsjon slik:

100 g mandler
100 g sukker
0,5 dl vann

Kok opp sukker og vann og la det småkoke i 3-4 minutter til ganske mye av vannet har fordampet og sukkeret begynner å bli litt kornete. Så tar du oppi mandlene og røre godt rundt med en sleiv til alle mandlene er dekket av sukkeret.

Men gryta står på sterk varme fortsette du å røre rundt i gryta. Etter kort tid har alt vannet fordampet og sukkeret sitter klistret til mandlene. Den høye varmen gjør at sukkeret snart begynner å karamellisere, men siden vannet har fordampet og sukkeret sitter på hver enkelt mandel, blir ikke dette som å ha en masse mandler oppi en gryte karamell som mange gjør.

Fargen endrer seg nå raskt og etter et par minutter er sukkeret nå karamellisert og de brente mandlene er ferdig. Legg dem over på et brett som er dekket med bakepapir. Avkjøl og nyt!

 

One thought on “Fra arkivet: brente mandler

  1. Hei
    Takk for dette gode tipset. Jeg har også laget brente mandler nå til jul – første gang ikke så bra resultat da jeg gikk til verket uten å vite fremgangsmåte. Andre gang mye bedre, men gjorde det mesterstykket å putte 500 gr mandler på en gang ;) Det ble iallefall veldig godt og mange har nå nydt av resultatet.

    Det jeg savner i oversikten din er at du nevner ikke at mandlene bør ristes i ovnen ca 10 min før de has i gryta (jeg bruker forresten stekepannen).
    Jeg har tenkt å skrive litt om min erfaring på min blogg, men skal følge deg videre – fin side!

    Riktig god jul ;)

Legg igjen en kommentar

