kaffe1

Kaffe i mat

Jeg er veldig glad i klassiske matretter og det er et veldig bra utgangspunkt når man skal lære seg å lage mat. Men etter hvert er det gøy å variere litt ikke bare på utseende og konsistens, men kanskje spesielt på smak.

Jeg har gjort det litt før, men de neste ukene skal jeg virkelig satse på kaffe som ingrediens når jeg lager mat her hjemme. Det er noen klassiske desserter som bruker kaffe i seg – hvor hadde f. eks. Tiramisu vært uten kaffe?

Kaffe er en veldig gøy ingrediens å jobbe med fordi den varierer veldig mye i smak. Hvor den kommer fra, hvilket jordsmonn den har blitt dyrket i og sist, men ikke minst brenningsgraden.  Man kan fint bruke kaffe i salte retter som gryteretter med kjøtt eller f. eks i sauser til kjøtt, men det aller letteste og ofte beste er å bytte ut de tradisjonelle dessert-ingrediensene som vanilje, kanel, kardemomme, appelsin, bingebær osv. med kaffe.

Jeg har flere bøker om smak, bl. a. «The Falvour Bible» og «The Flavour Thesaurus», som begge handler om smaker som passer bra sammen. Her lister jeg opp noen av dem og så kan du selv la fantasien fly deg av gårde til noen fantastiske nye smaker.

Her er noen smakskombinasjoner som litteraturen trekker frem som særdeles passende:

Kaffe og banan
Kaffe og biff
Kaffe og solbær
Kaffe og kardemomme
Kaffe og kirsebær
Kaffe og sjokolade
Kaffe og kanel
Kaffe og ingefær
Kaffe og appelsin
Kaffe og vanilje
Kaffe og geitost
Kaffe og valnøtt
Kaffe og lam
Kaffe og svin

Her er noen av smaksvariantene jeg selv har prøvd eller smakt:

Kaffegelé med søt Philidelphia-krem
Chili con carne med espresso
Sjokolademousse
Sjokoladetrøfler med kaffe
Biff i kaffe- og cognacsaus
Vaniljesaus med kaffe istedenfor vanilje
Creme Brulée med kaffe istedenfor vanilje

Gleder meg til å høre hva annet enn å drikke den som du bruker kaffe til i kommentarfeltet…

11 thoughts on “Kaffe i mat

  1. Jeg har prøvd følgende – fra en blogg jeg fant via gojee.com:

    Coffee-Rubbed Lamb Chops

    ⅛ cup finely ground coffee (feel free to use decaf)
    1 Tbsp paprika
    1 Tbsp brown sugar
    ½ Tbsp dry mustard
    1 Tbsp kosher salt
    ½ Tbsp ground black pepper
    ½ Tbsp ground coriander
    ½ Tbsp dried oregano
    1 tsp ground ginger
    2 Tbsp of cayenne pepper (increase this if you like spiciness – the original recipe had ⅛ cup total of chili powder)

    Alle krydder skulle blandes, og så skulle man ta 2 ss av blandingen med litt olje – gni lammekoteletter inn med mixen, la ligge en times tid, og så steke. Fornøydelige smaker.

    Det var merkelig hvordan kaffen klarte å hente frem lammesmaken og motsatt! Vellykket vil jeg si :-)

  2. Har i sommer forelsket oss i en superenkel grillsaus/marinade som passer til det meste av grillmat, og som innehlder kaffe.

    250 g ketchup
    125 g brunt sukker
    1/2 dl kaffe
    noen dråper tabascosaus

    Ketchup og sukker blandes ti lsukkeret er noenlunde oppløst.
    Kaffe røres inn, og til slutt smakes sausen til med tabasco.

  3. Jeg har fått en olivenolje fra Australia med kaffesmak (takket være min mor) den ble prøvd ut til vanilje-is : kjempegodt!
    og den er også god å marinere emmental-ostebiter i…

Legg igjen en kommentar

