IMG_0243

Popcorn for viderekomne…

Popcorn var noe av det første jeg fikk lov til å lage selv uten tilsyn da jeg vokste opp på 80-tallet. Popcorn har etterhvert blir synonymt med mikrobølgeovn, men for meg vil popcorn for alltid være uløselig bundet til en god gammeldags stålgryte med ører og flatt lokk med et lite svart håndtak på. På den tiden var alt så veldig enkelt: jeg fylte i et tynt lag med olje som dekket bunnen av gryta, fylte på med popcorn slik at det dekket gryta igjen (et lag), tok på lokket og skrudde på varmen og lot det stå til. Nå i voksen alder har jeg fått gjennomsiktig Pyrex-lokk på noen av grytene våre slik at vi kan se når det popper – 5-åringen blir like forskrekket hver gang.

Men nå er ikke ting så enkelt som det var da jeg var liten. Jeg har blitt lidenskapelig interessert i mat og benytter enhver anledning til å eksperimentere med nye smaker og metoder på kjøkkenet. Ved enkelte anledninger tar jeg på meg vernebrillene som ligger i kjøkkenskuffen når jeg holder på med ting som jeg er litt usikker på utfallet av – hvis det skjer noe galt en gang er jeg kanskje vansiret, men jeg har ihvertfall ikke blitt blind…

Jeg har nylig fått boka «Heston Blumenthal at home» hjem i postkassen og kan rapportere om en helt fantastisk bok for oss som er litt mer enn middels interessert i matlaging. Boken inneholder både enkelt og innviklede oppskrifter, men felles for dem alle er at de har en liten Heston-vri.

Jeg har prøvd å lage karamell-popcorn tidligere, men aldri på måten som Heston (ja, etter å ha lest nesten alle bøkene hans og sett alt som går på TV og youtube med han føler jeg at vi er på fornavn) lager det på. Oppskriften inneholder karamell som holder ca. 160 grader, olje og bakepulver, så selv om jeg ikke tok på meg vernebrillene denne gang så hadde jeg dem liggende på kjøkkenbenken. Det var ikke nødvendig – dette klarer du å lage uten større risiko for skade enn når du vanligvis lager middag (med mindre du er usedvanlig klønete, red. amn.).

Ingredienser:
450 g sukker
250 g peanøttolje eller anne vegetabilsk olje
1 ts salt
1/2 ts bakepulver
250 g popcorn

Fremgangsmåte:

  • Mål opp alle ingrediensene på forhånd.
  • Bruk en gryte som er minst 5 liter stor.
  • Varm opp sukkeret i en gryte på middels sterk varme og smelt til karamell. Når du ser at sukkeret er nesten helt oppløst kan du godt hjelpe til litt med en tresleiv.
  • Rør inn oljen litt etter litt til du har en jevn blanding. Hvis det hadde vært vann du hadde rørt inn ville du ha fått en voldsom damputvikling hvis du gjorde dette, men det er ikke tilfellet med olje. Men ikke la deg lure, det er uansett helt utrolig varm selv om du ikke kan se damp eller flammer.
  • Rør inn salt og bakepulver til du har en jevn masse og rør inn 250 g popkorn. Hvis slappfisken i deg trodde det er snakk om ferdig poppet popkor her, så kan jeg avkrefte det.
  • Etter kort tid begynner det og poppe og det fortsetter i ca. 2 minutter. Det er ikke nødvendig med lokk (utrolig nok) når du gjør dette – popcornene blander seg umiddelbart med den flytende sukkermassen.
  • Etter ca. 2 minutter er det ferdig og du kan helle karamell-popkornene over på en brett eller i en skål.
Good night and good luck!

14 thoughts on “Popcorn for viderekomne…

    1. Det blir ikke så fryktelig søtt som man kanskje skulle tro med nesten en halv kilo sukker oppi. I små mengder var det veldig godt å spise, men hjernen er ikke vant til popcorn som smaker søtt. Har også lagd Sørlandschips trukket med sjokolade – det er like godt som det er rart ;-)

  1. Mmm, fullstendig vann i munnen her nå. Vi har popcorn som fast lørsdagsdigg, dette skal definitivt prøves neste lørdag! et lite spm helt til slutt, en halv boks, eller ss, eller ts med bakepulver? (sikkert ts, men tenker det er best å vite før jeg hiver meg uti det!)

    1. Ooops – takk skal du ha. Jeg har rettet det nå – det skal være 1/2 ts bakepulver…

  2. Caramelcorn er det beste jeg vet, og har forsøkt flere oppskrifter, uten å få det slik jeg minnes det fra andre siden av Atlanteren. Gleder meg til å prøve denne! Bør det spises relativt straks, eller holder det seg sprøtt en stund?

    1. Nå gikk jeg inn på kjøkkenet å smakte på dem – det har så langt holdt seg sprø i nesten et døgn ;-)

      Ps. Digger bloggen din – leser den hele tiden ;-)

      1. Så genialt! ;-) Gle-e-eder meg til å prøve i løpet av uken.

        Tusen takk for så hyggelig kompliment! :-D Da er vi i gjensidig beundring til hverandre! Du har en fantastisk fin blogg! Ønsker deg en herlig dag. :)

  3. Hei!
    Jeg lurer på om jeg kan erstatte olje med smør. Ser for meg at karamellsmaken blir fyldigere da. :)

    1. Det har jeg ikke prøvd. Da ville jeg i så fall klaret smøret for å få vekk melkesukkeret slik at det ikke brenner seg. Du kan også kjøpe ghee i asiabutikker…

  4. Hei. Prøvde denne oppskriften. Men det ble mislykket.
    For det første ville aldri olje og det smeltede sukkeret ville ikke blande seg til en jevn masse. Oljen fløt på toppen.
    Det andre som skjedde var at det tok veldig lang tid før Popcornet begynte å poppe. Ferdig poppet smakte det bare brendt. Noen forslag til hvor det gikk galt?

Legg igjen en kommentar

