Matblogging for nybegynnere, del 1

Det holder på å skje noe stort i den norske matbloggverdenen – i dag lanserer matprat.no en ny matbloggportal som skal hete blogg.matprat.no. Tanken bak denne portalen er å inspirere folk til å starte sin egen matblogg og på den måten dele sine oppskrifter og ikke minst sin matglede med andre.

På den nye matprat-portalen kan du altså lage din egen matblogg og det er uten tvil den største satsingen på matblogger som har vært gjort i Norge noensinne. Ved å følge noen enkle steg kommer du raskt i gang med bloggingen og din nye matblogg vil da f. eks. hete: matbloggenmin.matprat.no – enkelt og greit.

For å inspirere andre til å begynne og kanskje for at man konkret se hva dette går ut på, har matprat knyttet til seg 7 etablerte matbloggere som vil være fast inventar på portalen. I tillegg til undertegnede er dette:

Trines matblogg
Lars spiser, drikker og synser
Charls – det beste jeg vet
Enestående mat
På kjøkkenbenken
Villa Perlesukker

Da jeg begynte med matblogging 9. desember 2006 var det ikke så mange andre som drev på med det her i Norge og for å være helt ærlig tror jeg ikke det gikk helt opp for meg de første årene at det var matblogging jeg faktisk drev på med.

Siden den gang har matblogging tatt helt av, både i utlandet og ikke minst her hjemme. Som så mye annet er det stor forskjell på både kvalitet og ambisjonsnivå på bloggene og det er mange ting folk lurer på når de først har tatt beslutningen om å starte en egen matblogg. I all ydmyket vil jeg her gi en grundig innføring i hvordan man begynner med matblogging og hvilke ting man bør ta hensyn til.

Hvorfor starte en matblogg?
Det er nok det aller viktigste du må ta stilling til. Hvorfor gjør du dette? Hvor mye tid vil du bruke på det og hva er det du ønsker å dele med og formidle til andre? Selv begynte jeg med med matblogging fordi en god venninne spurte om oppskrifter og jeg hele tiden glemte å gi dem til henne. Jeg tenkte at internett har man jo alltid tilgang på og derfra var veien kort til å starte sin egen blogg.

Hvis du etterhvert opplever å få mange lesere vil du etterhvert få mange spørsmål også. Det er gøy å svare på spørsmål, men det er fort gjort å bli spist opp når man først begynner å svare på henvendelser. Jeg svarer av prinsipp ikke på spørsmål som blir sendt direkte på mail til meg, jeg svarer kun på henvendelser gjennom kommentarfeltet knyttet til artiklene jeg skriver. Jeg skulle gjerne gjort det, men jeg har ikke tid tli å hjelpe folk med f. eks. menyer til bryllup og konfirmasjoner – sånn har man twitter til. Jeg har sågår blitt bedt om å sette opp detaljerte kostholdsplaner for folk, ikke nok med at jeg ikke er kvalifisert til å gjøre det, men dette er altfor krevende ting å spørre en matblogger om som tross alt gjør dette på fritiden sin.

Bilder
På samme måte som man ikke trenger å være kokk for å la en god matblogg, så trenger man heller ikke å være fotograf for å ta gode bilder av mat. Selv er jeg ikke spesielt interessert i fotografi, men jeg klarer meg ganske bra allikevel med et enkelt speilreflekskamera og litt fargejusteringen i etterkant. Eksempler på norske matblogger som er flinke på det med bilder er http://heiamat.no og http://matmisjonen.no. Jeg må advare om at både Espen og Hanne er profesjonelle fotografer, så du har ingenting å skamme deg over hvis du ikke her helt på nivå med dem.

Internasjonalt synes jeg at bloggen http://cannelle-vanille.blogspot.com/ har de aller fineste matbildene som er å oppdrive. Hun som har bloggen heter Aran Goyoaga og i likhet med Espen og Hanne er også hun profesjonell fotograf.

Familie og venner
Her er det mange forskjellige meninger blant eksisterende norske matbloggere om i hvilken grad man skal involvere familie og venner i tekst og bilder i det man skriver. Dette er en problemstilling som jeg synes du burde ha et bevisst forhold til hvis du skal starte din egen blogg. For min del har jeg ingen bilder av hverken familie eller venner på bloggen og de gangene jeg omtaler dem er det aldri ved navn – dette er selvsagt helt bevisst.

Dette går tilbake til det jeg skrev om tidligere om hvorfor man starter en matblogg. For min egen del handler bloggen min kun om mat og ingenting annet og det er derfor utenkelig å involvere andre i den. Jeg stiller også spørsmåltegn om hvor gjennomtenkt det er å legge ut bilde av mindreårige barn i full offentlighet. Jeg synes barn skal få lov til å ha barndommen og sitt privatliv i fred uten at deres foreldre skal legge ut bilder av dem slik at bokstavelig talt hele verden har tilgang på dem.

Når det er sagt skjønner jeg veldig godt hvorfor folk gjør det – vi er jo alle veldig stolte av barna våre og de fleste har mange fantastiske bilder av de små miraklene som man gjerne vil vise til verden. Jeg skal ikke moralisere og si at du burde gjøre det ene eller andre, men jeg oppfordrer altså til å ha en reflektert forhold til det.

Sosiale medier
Facebook har for lengst blitt en del av hverdagen vår og twitter holder også på å få et godt fotfeste her i landet. Dette er verktøy som det er naturlig å bruke hvis du har som mål å nå ut til flest mulig mennesker. Facebook-grupper har en egen evene til å vokse seg store ganske fort og jeg har hatt utrolig mange fine meningsutvekslinger om mat på twitter. Av de to mediene er twitter min absolutt favoritt, men jeg skjønner jo selvsagt at Facebook er mer populært i forhold til antall besøkende.

Selv liker jeg den direkte kontakten man får med folk og etter hvert som man har holdt på en stund og har knyttet mange kontakter blir twitter et veldig nyttig verktøy.

Publiseringsverktøy
Bloggverdenen er stort sett delt inn i to grupper: de som bruker wordpress.com/wordpress.org og dem som bruker blogger.com. WordPress er et åpen kildekode-miljø mens blogger.com er eid av Google. Det finnes andre verktøy også, som f. eks. Tumblr, men wordpress og blogger er uten tvil de mest utbredte.

Slik jeg ser det er det wordpress som har mest vind i seilene og jeg vil anbefale en blogg som er drevet med wordpress. Jeg begynte først med Blogger selv, men gikk etterhvert over til WordPress og har aldri sett meg tilbake. Du kan selv gå inn på wordpress.com eller du kan gå inn på MatPrat sin ny bloggportal: blogg.matprat.no.

Mal
Jeg synes det er viktig å ha en mal å skrive ut fra når du har en blogg. Det er en del ting som folk setter pris på at går igjen når du skriver og det gir en komfortabel forutsigbarhet som gjør at folk har lyst til å komme tilbake å lese bloggen din. Med mal mener jeg da at du f. eks. opplyser tidlig i en oppskrift om ovnen skal varmes opp på forhånd, om oppskriften er allergivennlig eller om det er noen spesielle ingredienser som blir brukt som kanskje er litt vanskelige å få tak i.

Jeg synes også det er viktig at du et valg i forhold til mål, altså om du velger å oppgi mål i gram eller desiliter. Selv synes jeg det er befriende å få oppgitt mål i gram, siden det er det som er mest nøyaktig. Det sparer også oppvask hvis du har en kjøkkenvekt med såkalt Tara-funksjon (nullstilling), slik at du kan ta ingrediensene rett oppi bollen.

Sånn! Jeg kommer tilbake til del 2 i mitt lille introkurs senere i uken. Kom gjerne med spørsmål eller kommentarer i kommentar-feltet.

 

 

Lykke til!

2 thoughts on “Matblogging for nybegynnere, del 1

  1. Hei

    Brødet ble godt det, men «fyterakkeren» for en flytende suppe deigen ble.
    Skal den være det??
    Fulgte oppskriften punktlig.

    Mvh
    ein sogning

Legg igjen en kommentar

