Idiotsikkert sukkerbrød

Det er mange som gruer seg til å lage sukkerbrød, og det er ikke uforståelig hvis man skal dømme etter alle de nedsynkede kakene jeg har fått servert opp gjennom. Som med de aller fleste andre ting er det noen faktorer man må få kontroll på for å lykkes, men bortsett fra det er det overhodet ingenting vanskelig med å steke perfekte sukkerbrød – gang etter gang etter gang…

Sukkerbrød var det første vi lærte å bake på skolekjøkkenet i 4. klasse og det gikk sjeldent bra. Bløtkake, eller «blaudis» som vi ofte kaller det i Kristiansand, har egentlig aldri vært noen favoritt. Det tror jeg har å gjøre med de enorme mengdene med krem som man som regel har i. I voksen alder har jeg lært å balansere smakene bedre enn det som ofte er tilfellet med de fleste bryllupskaker rundt om kring i landet, så nå har jeg blir mye mer glad i å spise det.

Oppskriftene på sukkerbrød er som regel ganske like, med små variasjoner i ingredienser og mengdeforhold. De fleste oppskrifter innholder sukker, egg, hvetemel, vaniljesukker og bakepulver. Fremgangsmåten er som regel ganske lik også og den lyder som regel slik:

«Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt sammen mel, vaniljesukker og bakepulver og rør det forsiktig inn i eggedosisen.»

Det er det første som er det viktigste når det gjelder sukkerbrød og det er nemlig å gjøre en grundig jobb med eggedosisen. Hva som er stiv eggedosis er jo selvsagt subjektivt, men for å gi en liten pekepinn så pisker jeg eggedosisen i 15 minutter i min kjøkkenmaskin på middels høy hastighet.

Dette gir en kjempeluftig eggedosis som er fylt helt til randen med luft. Når eggedosisen er ferdig vender du inn siktet hvetemel, vaniljesukker og bakepulver. Sørg for at alle de tørre ingrediensene er godt blandet inn for du heller røra over i en form.

I 2002 kjøpte jeg boka «Snobbeskolen» av Tore Bruland. Bruland er Rogalands Avis sin Mat- og vinjournalist og har en veldig artig tilnærming til mat og matkultur. Jeg har lest boka flere ganger og føler meg like truffet hver gang – har tar oss som bryr oss litt over middels om mat veldig på kornet. Boken inneholder noen få oppskrifter og blant dem er oppskrift på sukkerbrød. At man skulle piske eggedosisen lenge visste jeg før jeg leste boka, men den inneholder også et annet tips: ikke smør formen. Dette rådet har jeg fulgt siden og det er utvilsomt en viktig faktor for å komme til sukkerbrød-himmelen. Ved å ikke smøre metallformen må kakerøra liksom kjempe seg litt mer oppover og det at den fester seg litt til kanten bidrar utvilsomt til at kaken ikke faller så fort sammen.

Oppskriften til sukkerbrød er som følger:
5 egg
100 g sukker
120 g hvetemel
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver

Varm opp ovnen til 180 grader før du begynner å lage røra.

Fremgangsmåte:

  • Pisk 5 egg og 100 g sukker til stiv og luftig eggedosis – 15 minutt i kjøkkenmaskin.
  • Vend inn 120 g hvetemel, 1 ts vaniljesukker og 1 ts bakepulver forsiktig med en slikkepott. Sørg for at røren er helt jevn og uten melklumper. Ønsker du en mørk bunn kan du plande inn 3 ss kakaopulver, men det er valgfritt.
  • Hell røra i en i usmurt rundt form som er 20-22 cm i diameter. Det er et vanlig problem at bunnen blir høyere i midten enn langs kantene. Dette unngår du med å smøre litt av røra opp langs kantene rett før du setter den i ovnen.
  • Stek i forvarmet ovn på 180 grader i 30 minutter. Du sjekker om kaka er ferdig ved å stikke en strikkepinne eller tilsvarende i midten av kaka. Nå det ikke fester seg kakerøre på pinnen er kaka ferdigstekt.
  • La sukkerbrødbunnen avkjøle seg i formen og la det være helt avkjølt/romtemperert før du begynner å skjære i den.
Sånn! Det var det – lykke til med å bake det perfekt sukkerbrød!

20 thoughts on “Idiotsikkert sukkerbrød

  1. Interessant å lese og jeg tror kokebokforfatteren der er inne på noe essensielt. Selv så smører jeg med smør og drysser innsiden av formen med semulegryn for å hindre at den setter seg fast. Etter å ha lest om suffleer, så skal man smøre formen og drysse de med sukker (om det er en søt suffle) for at den skal ha noe å holde seg fast i for å stige. Så en usmørt form, eller en form med semule, følger kanskje det samme prinsippet? Jeg har heller aldri mislykkes med et sukkerbrød. Min mor lærte meg forresten at man ikke skal piske for lenge heller, for da slår man luften ut av røren.

  2. Det her var et tullete blogginlegg. ;)

    Det aller mest bombesikre, enkleste og beste sukkerbrødet får man ved å bruke oppskriften på
    pakken til Hoffs potetmel!

    Ikke noe dilldall, men enkelt og kjapt (med unntak av tiden en bruker på å mikse tykk eggedosis.) Denne oppskriften bruker både min mor, søster og jeg, blir like bra hver eneste gang.

  3. Jeg bruker alltid forholdet 30 g mel og 30 g sukker pr egg. Jeg har aldri verken vaniljesukker eller bakepulver i og smører formen godt. Og helt siden jeg lærte meg å sikte melet inn i flere omganger har jeg aldri bommet på sukkerbrødet.

  4. Dersom du tar halvt om halvt med hvetemel og potetmel vil du få et lett og luftig sukkerbrød. Selv baker jeg sukkerbrød med spelt/potetmel, og har aldri smurt formen. :)

  5. Supert innlegg! Jeg har tidligere hatt en oppskrift med 50% potetmel i, og den har gitt et luftig og flott resultat. Jeg har sett at «cakeflour» ofte erstattes med en blanding av siktet hvetemel og maizenna, og har lurt på om det blir det samme med potetmel: altså lettere å få luftigere bakverk fordi melet er «svakere». Nå bruker jeg kun vanlig siktet mel og får fortsatt fine, luftige sukkerbrød, etter å ha lært å piske eggene riktig så lenge, og riktig teknikk på å vende inn mel uten å slå ut luften! Neste gang skal jeg prøve usmurt form. p.s. Ikke glem å dynke da… ;)))

  6. Supert innlegg! Jeg har tidligere hatt en oppskrift med 50% potetmel i, og den har gitt et luftig og flott resultat. Jeg har sett at «cakeflour» ofte erstattes med en blanding av siktet hvetemel og maizenna, og har lurt på om det blir det samme med potetmel: altså lettere å få luftigere bakverk fordi melet er «svakere». Nå bruker jeg kun vanlig siktet mel og får fortsatt fine, luftige sukkerbrød, etter å ha lært å piske eggene riktig så lenge, og riktig teknikk på å vende inn mel uten å slå ut luften! Neste gang skal jeg prøve usmurt form. p.s. Ikke glem å dynke da… ;)

  7. Jeg pleier heller ikke å smøre formen. Når kaken er ferdigstekt, snur jeg den oppned på en rist og lar den avkjøle seg. Da faller den ikke sammen :-)

  8. Fantastisk, dette er virkelig sukkerbrødsuksess for dummies. Tusen takk. Har brukt potetmel i bløtkakebunn tidligere, men det blir på langt nær like luftig og høyt som med denne oppskriften.

  9. Takk for oppskriften!! Dette ble mitt mest perfekte sukkerbrød noen sinne (har ikke bakt så mange, men har fått noen tunge og vulkaner) denne kommer jeg til å holde meg til!!

  10. Nå fulgte vi til punkt og prikke, MEN vi måtte vende en del for å få melbalndingen uten klumper…. Så det er nok derfor den ble litt flat

  11. Har triksa og prøvd mange forskjellige, ser mange her tyr til potetmel i kaka. Ja den blir flott å se på, men smaken synes ikke jeg er god. Både utseende og smak teller i mitt tilfelle. Skal definitivt prøve forslaget med å ikke smøre forma:-)

  12. Hei og takk for tips. Selv har jeg alltid bakt 2 sukkerbrød. Da trenger jeg aldri bekymre meg om sukkerbrødets fasong eller høyde. Legger de bare oppå hverandre. Seeee så stOrt og flott sukkerbrød jeg får til *humre*

  13. Hei. Idiotsikkert-oppskriften har reddet min husmorære! Min første kakebunn ble skrapt kremen av og lagt brunost på, så det ble første og siste gang, inntil jeg kom over denne oppskriften.
    Supre resultater hver gang og husmoren i meg har gjenvunnet selvrespekten

  14. Hei.
    Jeg brukte glutenfritt mel og da fallt kaka(med hobbykokkens oppskrift) ned i midten under steking.
    Noen som har noen tips?

  15. Denne oppskriften ER virkelig idiotiske. Og forøvrig den beste sukkerbrød oppskriften jeg har testet. Takk :)

Legg igjen en kommentar

