Produkttest: Lamborghini på kjøkkenbenken

Jeg har blitt bedt av Gourmethuset Handberg Engros om å teste en Thermomix TM31 for dem og skrive hva jeg synes om den her på bloggen. Jeg pleier som regel å takk høflig nei takk til slike henvendelser, men akkurat i dette tilfellet var det vanskelig å si nei.

Thermomix er nok ikke et merke som er kjent for de aller fleste, men for profesjonelle kokker og oss utstyrsgale amatører er den veldig godt kjent. Thermomix er en maskin med mange forskjellige funksjoner, men skiller seg kanskje mest ut fra andre maskiner man har på kjøkkenet ved at man kan varme opp ting med den samtidig som den rører selv. Dette har noen enorme fordeler og gjør at man kan kutte dramatisk ned på tiden man bruker på å lage mat.

Jeg leser mange bøker skrevet av kokkene bak noen verdens beste  restauranter og felles for de fleste av dem er at de alle bruker Thermomix på ett eller annet vis. Ferran Adia og Heston Blumenthal er ivrige Thermomix-brukere og NOMAs Rene Redzepi har en haug med referanser til den i sin siste kokebok «NOMA«. Men selv om kona med jevne mellomrom får stjerner i øynene av maten jeg lager har jeg overhodet ingen stjerner i Michelin-guiden og har heller ikke bruk for mye av det utstyret som brukes på slike restauranter. Stjernekokkene har trykket Thermomix til sitt bryst, men jeg sitter likevel igjen med følelsen at det er på hjemmekjøkkenet at denne maskinen virkelig kommer til sin rett. Miksebollen til Thermomix er nemlig «bare» på 2,5 liter, noe som holder i massevis for en vanlig familie, men som jeg vil tro blir i miste laget for mange restauranter og storkjøkken. Det er vel også derfor at mange restauranter har gått til innkjøp av både 2 og 3 av dem.

For den norske kjernefamilien med 1,8 barn er Thermomix et funn og etter noen ukers testing er hele familien begeistret. At den er lett å bruk kan jeg bekrefte med å fortelle at femåringen nylig lagde sin egen vaniljekrem helt på egenhånd. Det eneste hun trengte hjelp til var å dele og skrape ut av vaniljestengene, men resten klarte hun fint selv. Jeg måtte selvsagt fortelle henne hvilken temperatur hun skulle trykke på og hvor mange minutter maskinen skulle bruke, men bortsett fra det klarte hun seg helt på egenhånd. Forøvrig kommer følger det med en meget grundig bruksanvisning på norsk og en veldig gjennomtenkt kokebok på engelsk.

Handberg Engros har listet opp en del påstander/salgsargumenter for Thermomix på hjemmesiden sin, og dem skal jeg gå gjennom her med mine egne kommentarer basert på min erfaring så langt.

Finhakker ost, grønnsaker, sitronskall, sjokolade
Forskjellen på finhakket og pulverisert i en Thermomix kan være hårfin hvis du ikke følger med eller har på for stor kraft. Med det som må være markedets beste kniver, 1000 W induksjonsmotor og opp til 10 000 o/min kan du få det så finhakket du bare vil. Thermomix sin evne til å finmale er helt vanvittig og hvis du tar en halvkilo sukker oppi miksebollen blir den til melis etter bare 25 sekunder med maskinen på 7000 o/min.

Knuser is, frukt, ingefær, hvitløk
Maskinen knuser hva det skal være av is, isbiter, hvitløk frukt ol. Du skal imidlertid ikke være skvetten hvis du prøver deg på å knuse isbiter, for da kommer du opp i et lydnivå som får en Metellica-konsert til å fremstå som en ganske så stille og rolig affære. Med en Thermomix er imidlertid alle isbitene knust i løpet av få sekunder, så det er ikke lenge du trenger å holde deg for ørene.

Maler kaffe, krydder, nøtter, mandler, ris, sukker, korn
Som skrevet tidligere er denne maskinen helt rå på alt som har med finhakking og maling og gjøre. Jeg har prøvd mandler, hel kanelstang, hele vaniljestenger, sukker, hele hvetekorn og vaniljestenger – alt sammen blir som regel pulverisert etter bare 30 sekunder på maks. hastighet.

Lager iskrem, kaffe-latte, kakao samt farse av kjøtt, fisk og fugl
Jeg har prøvd å lage base/smete til vaniljeis i Thermomix og det gikk som en drøm. Fra jeg begynte til vaniljesausen var ferdig kokt og tyknet tok det 7 minutter. Siden man kan velge hvilken temperatur den skal gå til er det ikke noen fare for at sauser ol. blir for varme og skiller seg. Jeg har målt temperaturen oppi miksbollen flere ganger med et digitalt termomter og det har aldri vært større avvik enn +/- 1 grad celcius.

Vår datter på 5 setter pris på kakao inninmellom, men liker den ikke så varm. Da heller jeg bare oppi ingrediensene, setter maskinen på 37 grader i 5 minutter og så en den klar. Like bra hver gang.

Jeg har ikke prøvd å lage farse av verken kjøtt, fisk eller fugl enda, men jeg har lagd kjøttkaker med den og det gikk veldig bra.

Kutter urter, løk, grønnsaker, sitrusfrukter
Dette gjør den selvsagt også veldig bra, men i begynnelsen når du holder på å bli kjent med maskinen kan det lønne seg å følge med. Maskinen har så kraftige muligheter at man i begynnelsen føler seg litt som Supermann som ikke har fått helt kontroll på superkreftene sine enda. Hvis du ikke følger med blir alt du har oppi til mos, men etter et par forsøk er det lett å få kontroll på både maskinen og resultatet.

Blander vaffel- og pannekakerøre, patéer, stuffing cococktail, milkshake
Jeg har prøvd å lage pannekakerøre og milkshake. Jeg pleier å bruke stavmikser når jeg lager pannekakerøra, så den fantastiske konsistensen man får på røra med en Thermomix har jeg for så vidt opplevd før, men med stavmikser. Milkshake går selvsagt som en drøm og for meg er det ikke noen tvil om at Thermomix er markedets beste blender.

Moser frukt, grønnsaker, barnemat
Her kommer blender-funksjonen virkelig til sin rett og hvis man vil lage barnematen selv er det jo helt fantastisk at man kan få kokt opp maten før men heller den over på (steriliserte) glass. Både smoothies og lassi går unna på få sekunder.

Elter brød-, pasta-, butter- og kakedeig
Jeg har prøvd å lage pastadeig og tertedeig med Thermomix og det har gått veldig greit. Maskinen har en egen knapp for elting og den fungerer veldig bra. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke har prøvd å lage brød eller rundstykker enda, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle gå like bra. For meg personlig sitter det imidlertid litt langt inne å bruke noe annet enn min kjære KitchenAid til å lage brøddeig med, men jeg kan sikkert overtales etterhvert.

Emulgerer majones, saus, dressing
Her er Thermomix i sitt ess og det finnes ingen saus den ikke klarer. Majones, creme anglaise, bechamel, hollandaise og bearnaise går som en drøm og det er lett å bli hektet på en maskinen så gjør det så enkelt å lage emulsjonssauser.

Pisker krem, eggehviter
Hastighetene på en Thermomix går fra 200 o/min til 10 000 o/min og er delt inn på en skala fra 1-10, hvor f. eks. 4 er 4000 o/min. Som et lite eksperiment brukte Thermomix 10 sekunder på å stivpiske 5 dl fløte på hastighet 8. Jeg har også prøvd å lage smør med maskinen og det tok 1 min 40 sek  på styrke 4 å gjøre fløte om til smør. For oss slowfood-entusiaster er det en ekstra tilfredsstillelse å lage sitt eget smør, så da er det ekstra gøy at det er så fort gjort.

Å stivpiske eggethviter går selvsagt bra det også, men de samme reglene gjelder for Themomix-brukere som for alle andre: Du må ha 100% rent utstyr for å lykkes.

Koker poteter, supper, pasta, syltetøy og sauser
Jeg har lagd supper, syltetøy og en hel haug med sauser i Thermimixen så langt. En suppe som man vanligvis må stå å våke over i en halvtime tar nå kun den tiden å lage som det tar å finne frem ingrediesene å ha oppi miksebollen – koking og røring tar maskin selv seg av!

Damper ris, pølser, fisk, kjøtt, fjørkre, grønnsaker
Jeg har dampet ris, fisk og grønnsaker og som forventet gikk også det veldig bra. Dampkurvet er på mange måter prikken over i`en for Thermomixen. Det hadde fremdeles vært en kjempegod maskin uten dampkurven, men at den er inkludert er jo ikke akkurat en ulempe.

Konklusjon
Når man skal anmelde en Thermomix føler jeg som som en biljournalist som skal anmelde den nyste modellen fra Lamborghini. Man plukker på småting og ender opp med å kalle det for verdens beste bil for så å klage på prisen. For å få den euforiske stemningen litt ned på jorda må jeg kanskje si at jeg skulle ønske at maskinen var litt mer stille til tider, spesielt når man knuser f. eks. nøtter o. l. Dette er imidlertid ikke noe stort problem og det blir litt som å klage på at en racerbil ikke har stort nok bagasjerom. Prisen er i skrivende stund 12.490 kroner og det er mye mer penger en de fleste er vant til å bruke på kjøkkenutstyr.

På Thermomix sine hjemmesider har de to hovedargumenter for å forsvare en slik investering. Den første er at denne maskinen har så mange innebygde funksjoner at den erstatter mange andre. Det er jeg helt enig i, men dette argumentet gjelder vel helst for nyetablerte eller nyskilte som ikke har så mye kjøkkenutstyr fra før. Det andre hovedargumentet til Thermomix er at man kan reduserer utgiftene sine på mat i forhold til å hele tiden kjøpe ferdig mat. Dette er et godt argument og hvis man lager opp litt større volumer av gangen er det lett å gi dem rett i den påstanden.

Det har imidlertid glemt å ta med det viktigste argumentet og det er nemlig at denne maskinen er fullpakket med ekte matglede. Jeg er kjempeglad i å lage mat fra bunnen av, men i ærlighetens navn må jeg si at med en Thermomix på kjøkkenbenken har det blitt enda gøyere å lage mat. I en travel hverdag er det mange som bruker manglende tid som et argument mot å lage maten fra bunnen av. Etter min menig svekkes dette argumentet betydelig med en slik drømmemaskin i hus. Den daglige matlagingen tar mye kortere tid og man får mer tid og krefter til å gjøre andre (huslige) oppgaver. I tillegg er det befriende å vite at man får det samme perfekte resultatet gang etter gang etter gang…

For selv om prisen er avskrekkende for enkeltpersoner er den ikke fullt så avskrekkende for spleiselag når noen i vennekretsen fyller et rundt år eller skal gifte seg. Men litt organisering burde man klare å samle en liten gjeng for å gi den matglade jubilanten tidenes beste gave til kjøkkenet.

Jeg er ikke den første til å hylle denne maskinen. Hvis du vil lese mer om den i praktisk bruk er det bare å google så mye du vil. I tillegg kom Andreas Viestad med en glødende varm anbefaling i Dagbladet Magasinet før jul i fjor…

9 thoughts on “Produkttest: Lamborghini på kjøkkenbenken

  1. Flott omtale! Jeg liker de tekniske innleggene dine.

    Hadde vært kult med en slik, men for vår familie tror jeg rett og slett at den er for liten. En 3-liters kjele er jo alt for liten når vi lager suppe, så da blir nok en 2,5 liters bolle litt stusslig. Eller finnes det en større bolle?
    Og kan man virkelig bake brød med en så liten bolle?

  2. Den ser rå ut!! Spesielt dette med oppvarmingen som er krevende m vaniljesaus, hollandaiser, osv.

    Lurte på en ting: oppvask? Hvordan er det å holde ren? Ofte er det styrete å vaske mixere, og knivene blir vanligvis sløve av oppvaskmaskin.

  3. Savner en for meg viktig opplysning; at den fungerer som vekt…. Eller gjør ikke denne modellen det? Denne ser hakket nyere ut enn den jeg kjenner til… Super maskin uansett:-)

    1. Ja, det hadde jeg glemt å skrive om. Den har også innebygget vekt – skal legge det til. Takk skal du ha ;-)

  4. Jeg har akkurat fått en maskin som ligner på Thermomix i gave, den heter MyCook (spansk merke) og er ifølge den spanske svigermoren min, og andre spanjoler nesten helt lik Thermomix, bare billigere, i tillegg til at denne varmer opp med induksjon. Jeg har ikke rukket å bruke den enda, men er veldig spent på hvordan den fungerer.

    Forresten så er det ikke så uvanlig for en spansk husmor å ha en Thermomix i huset, jeg kjenner flere som har hatt den i mange år allerede.

    1. Gratulerer! Kjenner noen som har hatt MyCook, det er visst også en veldig god maskin, selvom jeg ikke har sett dem testet mot hverandre…

Legg igjen en kommentar

