hjemmelaget_smør

Hjemmelaget smør

I min stadige jakt på å finne ut hva som smaker best hjemmelaget og hva som er like greit å kjøpe ferdig har turen kommet til smør. Min svigerfar, som nærmer seg 80 med stormskritt, var ofte med på å tjerne smør da han var liten. Jeg tror ikke det er så mange barn lenger som har noen som helst anelse om hvordan man lager smør og det er synd, spesielt siden det er så lett å lage.

Det finnes mange forskjellige måter å lage smør på, men denne gangen har jeg tatt utgangspunktet i advarselen man alltid har fått når man pisker kremfløte: ikke pisk for lenge, for da blir det til smør. Når du har prøvd dette kan du lage smør på akkurat samme måte med f. eks. seterrømme.

Synnøve Finden har nettopp lansert et nytt smør med Maldon-salt, så da har jeg selvsagt smakt de to opp mot hverandre for å se hva som ble best. Man kan forvente å få ca. halvparten smør av mengden fløte man bruker, så hvis skal lage ditt eget smør er det ikke for å spare penger – med mindre du har din egen ku i garasjen, selvsagt ;-)

Ingredienser, gir ca. 200 g smør:
5 dl kremfløte
2 ts Maldon-salt

Fremgangsmåte:

  • Pisk fløten til krem. Husk at fløte må være kald, og for å sikre et bra resultat pleier jeg å ha redskapene jeg skal bruke i fryseren en halvtimes tid før bruk. Hvis fløte blir over 21 grader kan man ikke piske den til krem, sånn er det bare.
  • Nå du har fått krem er det bare å fortsett å piske. Etterhvert kommer den til å endre farge (blir lysegul) og konsistens (blir tykkere). Da er du ikke langt unna at det skiller seg og det lønner seg å følge med så det ikke spruter for mye.
  • Nå det skiller seg sitter du igjen med smør og noe som ser ut som blakkvann, også kalt saup. Det finnes sikkert noen gamle budeier som vet hva man bruker saupen til, men jeg bare heller den fra.
  • Fyll på med en halvliter kaldt vann for å «vaske» smøret. Begynn å «masser» smøret litt og husk å ha rene hender. Hell fra vannet igjen og tilsett salt og eventuelt andre ingredienser. Det kan være hvitløk, oregano, pepper eller noen av dine favoritt-urter.
  • Pakk inn i matpapir, clingfilm eller gjør som meg og hell det over på rene glass. Holdbarheten i kjøleskap er 1-2 uker, så derfor lager jeg små porsjoner av gangen.
Når det gjelder hva som smakte med av mitt smør og Synnøve Finden sitt så må jeg si at det var uavgjort. Når man bruker akkurat samme ingredienser er det vanskelig at det blir noe særlig annet enn uavgjort. Men, muligheten til å regulere smaken selv etter eget ønske gjør at smør er noe jeg komme til å lage selv med jevne mellomrom når vi skal ha middagsgjester eller jeg har lagd noe ekstra godt brød som fortjener noe ekstra godt smør ;-)
Lykke til!

 

23 thoughts on “Hjemmelaget smør

  1. Mmmmm….nystekte havrekjeks, med hjemmelaget smør. Hvem trenger kake da ;)
    Og saupen bruker du selvfølgelig når du baker brød. Tåler godt og stå i kjøleskapet noen dager og brødet blir ekstra saftig. Og dette vet jeg selv om jeg ikke er ei gammel budeie ;)

  2. Hvorfor har man nødt til å vaske smøret? Jeg leser av og til at man vasker smøret før man tilsetter det i kakeoppskriften, men jeg trodde det var for å fjerne salt?

    1. Man vasker smøret for binde fettet til en homogen masse i følge min svigerfar. Han har lagd flere hundre kilo smør i sin ungdom, så tar tar jeg det for god fisk ;-)

  3. Er saup det samme som kjernemelk? I så fall mener jeg å huske å ha lest et sted at den er ypperlig å lage is av, pga proteiner som er spesielt gode til å pakke inn iskrystaller. Har ikke prøvd det selv, og husker ikke hvor jeg har det fra. Vurderer å lage smør hjemme en gang jeg også, ikke så mye for smørets del men mest for å få kjernemelk, for å se om den er brukbar til is.

    1. Ja, saup og kjernemelk er det samme. takk for tips – det skal absolutt prøves neste gang jeg lager is ;-)

  4. Selv synes jeg smør laget av skikkelig seterrømme er det beste. Bruk gjerne de litt dyrere rømmene som Rørosrømmen (enda bedre hvis du kan få noe fra en lokal gård). Det gir rett og slett en litt større bredde i smaken.

    Har man ikke kjøkkenmikser, evt hater å vispe, kan man faktisk bare putte rømmen i et glass og riste. Morsomt for ungene også. Har man fler kan de riste litt hver.

  5. Ja, det som er igjen etter smøret er kjernemelk – det ble solgt i butikken en gang før min tid, i USA heter det buttermilk og brukes ofte både i kaker og marinering av kjøtt/kylling. Flere engelske oppskrifter nevner kjernemelk, og i Norge må man klare seg med melk med en dæsj sitron for å erstatte. Men nå vet vi jo hvordan man lager ordentlig kjernemelk (og ikke minst smør).

  6. Har du forsøkt å lage smør av rømme, for å få kraftigere smak? Jeg skal forsøke en dag, men akkurat nå er kjøkkenet et svart hull;)

    1. Ja, det har jeg. Jeg ville ikke si at det nødvendigvis blir en kraftigere smak, men den blir uansett mer syrlig. Bland inn 1/5 nøytral olje hvis du vil ha et mykere smør ;-)

  7. Hei,

    Takk for artig smørtips!
    Vi blandet inn hvitløk og gressløk. Det ble veldig godt på ferskt oliven brød.

  8. Man vasker smøret grundig for å få ut mest mulig av kjernemelken, dvs. melkerestene slik at smøret blir mer holdbart. Smør som ikke er vasket harskner fortere. Man kan ikke lage amerikanske pannekaker eller det beste «irish soda bread» uten kjernemelk, selv om en kan erstatte det med skummet kultur til nød. I følge alt jeg har lest lages det beste smøret av naturlig syrnet rømme, ikke dagens moderne pasteuriserte. Har ikke prøvd da jeg ikke er budeie med tilgang på kuer midt i oslo.

  9. Iiiiik! Du må da ikke KASTE saupen!!?? Du som baker brød og andre godsaker. Det er jo en juvel du slenger fra deg, og det kan ikke selveste Hobbykokken være bekjent av!

    Ellers kan jeg fortelle deg at saup var den beste leskedrikk på slåttemarka oppe i nord. Mams har fortalt at de gikk til slåttefolket med kald saup, som alltid var stor suksess.

    Når man skal ha smør til fersk fisk for eksempel.. så er det alltid stor suksess med smør laget av rømme. Himmel på jorda! Da får man et smør med mer smak som Kvitseidsmør eller Rørossmøret.. mmmmm… Nå lengtet jeg plutselig nordover til lyse sommernetter og fersk fisk..

  10. Takk for alle gode tips. Jeg hadde det litt travelt og slo ut saupen, desverre, da jeg skal bake brød i morgen. Smøret mitt ble for salt, så jeg må lage en porsjon til. Hvor mye vanlig salt anbefales til smør av 1/2 l fløte?

    1. Jeg ville sagt 1/2 til 1 ts salt burde holde for de fleste. Litt avhengig av bruksområde..

  11. I vår familie lager vi Saupsuppe, men jeg kan ikke huske å ha hatt tilgang til saup,så vi erstatter saupen med kulturmelk. Det hadde vært moro å lage med ekte saup, men da må vi ha minimum en halv liter saup, da må man vel kjerne mye, eller? Dette var den beste suppa jeg fikk før, og jeg syns fortsatt den er veldig god. Vi bruker den til spekesild, men er selvfølgelig god uansett.

Legg igjen en kommentar

