Mitt bidrag til Pizza-NM

Da er det altså offisielt: jegkom ikke til finalen i årets Pizza-NM. Jeg vet ikke hvor mange hundre bidrag som kom inn, men vi konkurrerte uansett om fire plasser i finalen. Det er utrolig godt gjort å komme til finalen og jeg tar hatten av til de fire som klarte det.

Jeg er i utgangspunktet ikke et konkurransemenneske, men akkurat Pizza-NM fikk jeg lyst til å prøve meg på. Jeg har bakt pizza nesten ukentlig siden matinteressen min begynte i 1985, så med 26 års erfaring hjemme på kjøkkenet regnet jeg ihvertfall med at nervene ville være under kontroll under en eventuell finale.

Jeg har vært mange ganger på Gladmat-festivalen, men jeg har aldri sett en finale i Pizza-NM. Det har jeg imidlertid tenkt å gjøre noe med i år og 21. juli er jeg på plass som for å heie som bare rakkeren. Det å skulle bestemme seg for en oppskrift var veldig vanskelig og jeg prøvde å tenke litt strategisk i forhold til hva dommerne så etter.

Når man driver med matblogging og har som hovedmål å spre matglede til andre, er det et poeng at oppskriftene skal være mest mulig tilgjengelige, ikke være altfor vanskelige og heller ikke inneholde ingredienser som er altfor vanskelig å få tak i. Jeg tok dette med meg da jeg utformet mitt bidrag og i ettertid må jeg kanskje innse at dette var feil strategi. Jeg har bestemt meg for å sende inn et bidrag til neste år, men da skal jeg heve lista mange hakk både når det gjelder vanskelighetsgrad og ingrediensvalg. Å satse på en enkelt bunn uten smakstilsetninger var nok også en tabbe.

Nå har jeg ihvertfall et helt år på meg til å komme opp med en mulig vinneroppskrift, så da er det bare å brette opp ermene og komme i gang. Her er bidraget jeg sendte inn:

Spanskinspirert pizza
Jeg var i Barcelona i slutten av april og ble veldig inspirert. Vi var på noen veldig gode restauranter og tapas-barer, men mest av alt ble jeg inspirert av alle de fantastiske råvarene på den legendariske markedsplassen La Boqueria.

Pizza-oppskriften jeg har lagd her er sterkt inspirert av denne turen – både i utseende og smak, men mest i smak.

Bunn:
350 hvetemel
150 g durum-hvete
3 dl vann
15 g fersk gjær
5 g sukker
7 g røkt salt

De tørre ingrediensene blandes sammen. Ha vann, sukker og gjær i et beger og la stå i 10 minutter. Rør om slik at det blir blandet godt og bland med de andre ingrediensene. Eltes i maskin på 15 minutt og heves i 1 time.

Jeg bruker 350 g med vanlig hvete fordi at det har høyt gluten-innhold og dermed god evne til å heve. Videre bruker jeg 150 g durumhvete fordi durumhvete har dårligere heve-evne, men dobbelt så stor evne til å oppta fuktighet.

Når man kombinerer disse to mel-typene får man de beste egenskapene fra begge: En fin, luftig og saftig pizzabunn med en bunn som er sprø utenpå og deilig myk inni.

Saus:
750 g friske plommetomater, finhakket
8 stk ovnsbakte hvitløksfedd
1 rødløk, finhakket
1/2 ts chilipulver
1 ts røkt paprika
3 små ansjosfileter

Smakes til med sukker, pepper og salt.

Ovnsbakte hvitløksfedd, rødløk og ansjonsfileter stekes i 2 ss olivenolje på middels sterk varme i 10 minutt til løken blir myk og blank.

De andre ingrediensene blandes sammen og sausen kokes på middels sterk varme i ca. 1 time. Ingrediensene og den lange koketiden gir en fin og fyldig smak. Smakes til med salt, sukker og pepper.

Topping
50 g Tine revet ost original
50 g revet manchego-ost
75 g Chorizo-pølse fra Slakter Idsøe
Grillet gul og rød paprika i strimler
Noen dråper hvitløksolje

Montering:
Pizzadeigen kjevles ut og legges i pizzaform. Sausen smøres i et jevnt lag på bunnen og man strør et jevnt lagt med osteblandingen på. Chorizo-pølse skjæres i jevne skiver og gule og røde paprikastrimler (for å matche det spanske flagget) legges annenhvert i ring rundt pizzaen.

Stekes på 230 grader i 15 minutter.

Sånn – der har dere den. Kom gjerne med forsalg til neste års vinneroppskrift i kommentarfeltet ,-)

6 thoughts on “Mitt bidrag til Pizza-NM

    1. Takk for det, Ina ,-) Med så mange påmeldte er det jo veldig vanskelig å komme gjennom, men jeg regner med å melde meg på til neste år også – hadde jo vært gøy ;-)

  1. Såg utruleg godt ut.

    Dei burde hatt to kategorier i Pizza-NM. Ein for «feinschmeckere» med ingridienser som ikkje er så lette og få tak i, og ein for dei som føretrekk ein litt «enklere» pizza :) Då hadde kanskje eg óg meldt meg på ;)

  2. Veldig fornøyd med deigen! Krydret litt med italiensk krydder, men ellers likt med din. Sprø, saftig og vanvittig god. Brukte Røkt fersk skinke og spansk salami. Fulgte ellers din oppskrift. Smakte godt :)

  3. Glemte rømmedressing med mango balsamico, hvitløk, sjalottløk, oregano (hadde også oregano i saus), bittelitt italiensk krydder og olivenolje. Toppet med ruccola, og svarte oliven.

Legg igjen en kommentar

