Majones på 10 sekunder

Etter å ha lest dette kommer du aldri til å kjøpe ferdigmajones igjen. Ikke fordi at jeg har noen grusomme historier å fortelle om hva det inneholder, men fordi det er lekende lett å lage sin egen som smaker mye, mye bedre. Oppskriften er lekende lett og jeg har den fra en reklamevideo for Bamix stavmiksere som Gordon Ramsay har lagt ut på Youtube. Jeg skjønner at det ikke er Gordon personlig som har lagt den ut på youtube, så dere kan ta det helt med ro i kommentar-feltet ;-)

1 egg
3 ss hvitvinseddik
saften av 1/2 sitron
1 ss sennep
1/2 ts salt
2 dl solsikkeolje

Bland alle ingrediensene i et beger og ha oppi stavmikseren. Med min Bamix tar det ca. 10 sekund, men jeg tror det tar litt lenger tid med andre stavmiksere. Det funker usansett hvilken stavmisker du bruker, altså ;-)

Det var oppskriften på en grunnleggende majones, så kan du jo selv variere smaken som du vil.

13 thoughts on “Majones på 10 sekunder

  1. Nå har jeg lest om denne så mange ganger at jeg nesten bare må prøve den. I utgangspunktet liker jeg å jobbe litt for majonesen, og det er en egen tilfredsstillelse å piske den selv, men altså – jeg er ganske nysgjerrig.

    Men du? Skal hele egget med? Lager bare på eggeplommer selv…

    1. Jeg lager både med og uten hele egget. Hele poenget med majones er jo at det foregår en emulsjon, og det er emulgatoren lecitin som brukes. Lecitin finnes kun i eggeplommen, så eggehviten er vel sånn sett overflødig. Men jeg kjenner ingen forskjell i smak eller konsistens, så da er det greit nok å ikke skille egget. Kommer selvsagt litt an på hvor man er, men hvis man f. eks. er på hytta er det jo greit nok med minst mulig søppel ;-)

  2. Har bare en «vanlig» stavmikser på Braun – håper det funker!? Så at det var et litt annet endestykket Gordon brukte på Bamixen enn knivene som er på enden av min….

    1. Det fungerer kjempebra. Hvis du søker på «majones» på ordentligmat.no kan du se en video der de bruker en Braun stavmikser…

  3. Jeg har også sett denne videoen x antall ganger på youtube uten å ha prøvd meg. Vel, igår prøvde jeg. Oppskriften ble altfor syrlig og med både en halv skviset sitron og 3 ss hvitvinseddik ble den bortimot uspiselig kom vi til (jeg hadde 10 prøvesmakere på besøk som ventet på majones til rekene sine.)
    Forsøk nr. 5 ble absolutt vellykket, jeg kuttet sitron og nesten all eddiken (hadde i en 1 ts) og tilsatte litt pepper= Superb til reker.
    Jeg har bosch stavmikser tok 10 sekunder med den også :)
    Nå er nok sitronene og eddiken kanskje ekstra sure her ikke vet jeg ;)

    Klem Ingvild

    1. Hei!

      Jeg liker den oppskriften veldig godt, men smaken er jo forskjellig ,-) Den er helt klart på den syrlige siden, skal prøve å reduserer syren neste gang for å se hvordan det blir. Takk for tips ;-)

      Olav

  4. Det funka jo! Kjempegodt og kjempenkelt :-D Kjekt med videopen på ordentligmat.no Har pleid å lage aioli før men synes alltid det var litt pes.. Og så synes jeg det var veldig greit å bare kunne bruke hele egget :) Jeg lagde en litt mildere variant med 1 ss hvitvinsedikk, 1 ts sennep + 1 fedd hvitløk. Hadde det sammen med ovnsbagte grønnsaker og grilla kveite – fantastisk:)

  5. Hei!
    Fin blogg/nettside dette. Testet denne oppskriften igår – snedig og veldig god, MEN synes den ble litt flytende. Kunne tenkt meg mer «heng» i konsistensen – hva er trikset da – tilsette mer olje eksempelvis? Eller er det da farten på min stavmikser som ikke klarer det? Brukte ikke kniven med en medfølgende visp (fungerer godt når jeg lager vanlig Aioli).

    På forhånd takk for tips ! ;-)

    1. Hei!

      Veldig hyggelig at du liker bloggen min ;-) Oppskriften forutsetter at du bruker blenderen og ikke vispen, da får du et høyere antall omdreininger og emulsjonen (for det er jo tross at det majones er) blir automatisk tykkere. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

