Bokanmeldelse: Ole Martins Beste tips

I en tid der den ene mesterkokken etter den andre nærmest spyr ut kokebøker på løpende bånd er det befriende å se at i hvertfall en av dem virker genuint interessert i å lære oss noe.

Det er slett ingen automatikk i at en dyktig kokk blir en dyktig kokebokforfatter – ikke i det hele tatt. Etter min mening er det mest grelle eksemplet på dette Eyvind Hellstrøm og hans forfatterskap. Hellstrøm var og er uten tvil en drivende dyktig kokk, men dessverre blir jeg like skuffet hver gang jeg kjøper noen av bøkene hans, og jeg har de aller fleste av dem. Der Ole Martin Alfsen sprudler over at matglede og gode tips matcher Hellstrøm dette med arroganse og særdeles dårlig evne til å formidle metoder og tips for å lykkes.

Jeg fikk en forespørsel fra forlaget om å anmelde boka for et par uker siden og det er vanligvis noe jeg takker høflig nei takk til. Men unntak av Morten Schkendas to siste bøker og baking og «Familiekokeboka» av Tom Victor Gausdal og nevnte Ole Martin Alfsen har det norske kokebøker ikke vært så mye å skryte av de siste årene. Nå glemte jeg visst bøkene til Trond Moi, Bent Stiansen og ikke minst Andreas Viestad, men så er det virkelig stopp. Amazon har vært stedet jeg har kjøpt bøker de siste 5-6 årene.

Men nettopp fordi Alfsen var med i duoen som skrev den fantastiske «Familiekokeboka» var det lett å si ja til å få tilsendt et eksemplar. Det siste to ukene har jeg lest gjennom boka og jeg er veldig, veldig fornøyd med det jeg leste.

Mange har blitt kjent med Ole Martin Alfsen gjennom «Fire stjernes middag» på TVNorge de siste årene, men jeg kan huske ham fra noe han var med på så langt tilbake som 1996. Programmet het «Vis meg ditt kjøleskap» og gikk på NRK. Konseptet var at Alfsen og programleder Guri Heftye kom hjem til en kjendis og lagde middag av det vedkommende hadde i kjøleskapet. Alfsen sto for matlagingen, mens Heftye intervjuet kjendisen. Å si at Ole Martin Alfsen var et frisk pust på TV-skjermen den gang vil være en av tidenes underdrivelser – han fremsto som en virvelvind av energi og underholdning.

Det er imponerende å se at han har den samme energien 15 år etter og ikke minst er det imponerende at han klarer å overføre formidlingsevnen og ikke minst matgleden han har på TV over i bokform. Trond Moi, Jamie Oliver og Nigella Lawson er eksempler på andre som klarer overgangen fra TV til bokform veldig bra. For de av oss som bruker det meste av fritiden sin på mat er det kanskje ikke revolusjonerende lesing hele tiden, men de aller, aller fleste vil uansett får med seg noe nytt her.

Ole Martins Beste tips er ikke en kokebok i tradisjonell forstand, men en samling av 109 tips og triks for å lykkes som vert. Mange av tingene har han nevnt på «4 stjernes middag», men det er fint å få det litt mer utfyllende skriftlig. Det er også en mengde andre tips og triks som ikke blir nevnt på TV. Boka er en fin påminnelse om at man trenger hverken Bocuse D´or-titler eller Michelinstjerner for å kunne skrive gode bøker om mat – til tider virker det nesten som om det motsatte er en fordel.

Hvis du behersker bare halvparten av de tingene som blir beskrevet i boka kommer du til å senke skuldrene betraktelig og glede deg til neste gang du skal ha middagsgjester på besøk. Når du mestrer alt som står i boka kommer til du å bli den ubestridte sjefen i gourmetklubben og familie, venner og kjente vil aldri blir skuffet når du skjerper knivene og tar på deg forkleet.

Jeg driver ikke med terningkast, men jeg avslutter bare med å si: løp og kjøp!

4 thoughts on “Bokanmeldelse: Ole Martins Beste tips

1. Så spennendes. Jeg er elske kokeboke elsker og er stor fan av nettopp Ole Martin, og var ikke klar over at han har kommet ut med en ny kokebok.
    Så takk for tipset, da vet jeg hva jeg skal kjøpe meg neste gang jeg er io en bokforhandler :)
    mvh swimzy

2. Så bra anmeldelse! Jeg er så veldig enig i forskjellen på mesterkokker og matskribenter og deres ulike formidling i kokebøker. Hverken Andreas Viestad eller Nigella Lawson er kokker, de er skribenter og derfor vet de at det er lurt å fortelle oss dødlige hvordan man gjør ting kokkene har lært på kokkeskole. Jeg er veldig glad for at Ole Martin Alfsen vil dele disse tipsene med sine lesere. Tror denne går rett på ønskelisten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo