Skoleboller – princess style

Etter Morten Schakendas to fantastiske bøker «Om boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom» og «Schakendas bakeskole – rekrutter fra bakeriet i Lom» ser det ut til at baking har fått seg en ny giv i Norge generelt og på matbloggene spesielt. Selv har jeg bakt ukentlig siden 1985 og ser på baking som en av mine store gleder i livet. Det tok meg ca. ti år (!) før jeg følte at jeg hadde god kontroll på gjærbaksten, men de siste 15 årene tror jeg ikke jeg har mislyktes en eneste gang. Jeg husker jeg leste i en bakebok en gang at nøkkelen til nybakt lykke ligger i to ting: tid og varme. Ta deg god tid i tillegg til hjertevarme og varme fra ovnen, så er du langt på vei.

Skoleboller
Jeg starter i omvendt rekkefølge av sånn vi monterer dem: vaniljekremen først. Vaniljekremoppskriften har jeg har Michel Roux sin bok «Egg» og er helt fantastisk. Det er dobbelt så mange eggeplommer i kremen enn de fleste andre oppskrifter og det merkes veldig godt. I tillegg har jeg oppi to vaniljestenger, sånn for sikkerhets skyld.

Ingredienser:
6 eggeplommer
125 g sukker (det tilsvarer snaue 2 dl sukker)
40 g hvetemel
5 dl H-melk
2 stk vaniljestenger

Fremgangsmåte:

  • Del vaniljestengene i to på langs og skrap ut frøene, enten med baksiden/ryggen av kniven eller med en teskje. Ikke kast vaniljestengene, de skal få lov til å koke med melken.
  • Pisk sammen vaniljefrø, sukker og eggeplommer til en jevn og luftig eggedosis.
  • Kok opp melka sammen med vaniljestengene på middels sterk varme. Ta ut vaniljestengene og hell melka forsiktig over eggedosisen mens du rører kontinuerlig.
  • Ha eggedosis/melkeblandingen tilbake i gryta og varm opp på middels sterk varme under kontinuerlig omrøring til det begynner å tykne. Hvis du har et digitalt steketermometer er det bare å finne det frem – eggeblandinger tykner ved 83 grader. Den slår seg imidlertid ved 85 grader, så her gjelder det å følge med.
  • Nå vaniljekremen har tyknet er det bare å helle det over i en mugge eller på et glass og la det avkjøles. Hvis du dropper melet har du også et veldig godt utgangspunkt for creme brulee med samme metode.

Og så, selve bollene. Jeg har i mange år brukt en oppskrift som ligner veldig på den Morten Schkenda bruker, men for noen år siden fant jeg på en liten twist: havregryn. Havregryn trekker til seg fuktighet og gir en litt grovere konsistens i bollene som både jeg og familien har blitt veldig glad i.

Ingredienser:
1 kilo hvetemel
5 dl H-melk
1 egg
1 dl havregryn, knust i morter eller kjø
150 g sukker
10 g salt
15 g kardemomme
5 g kanel
1 pk (50 gram) fersk gjær
100 g smør i terninger

Jeg pleier å bruke kjøkkenmaskin til å elte deigen og denne gangen er intet unntak. Ha alle ingrediensene i en bollen unntatt smøret. La det elte på lav hastighet i ca. 10 minutter. Tilsett terningene med smør litt etter litt til de er godt eltet inn i deigen og deigen slipper bollen, det tar ca. 5-8 minutt. Dekk deigen med plast og la den heve til dobbel størrelse, det tar ca. 1 til halvannen time. Del deigen i like store stykker alt etter som hvor store skoleboller du liker. Her på Sørlandet pleier de å være paddeflate og kjempestore. Trykk et stort hull i midten av bollen (ikke trykk gjennom deigen) med fingrene. Pensle bollene med sammenpisket egg.

Hell vaniljekrem i hullene. Stek skolebollene i forhåndsoppvarmet ovn ved 175 grader i 15-20 minutter til de er gyldenbrune som på bildet. Avkjøl på rist.

Melisglasur
Du trenger ca. 200 gr melis og noen teskjeer med vann. Du får litt prinsesse-faktor med å bruke ublandet bringebærsaft istedenfor. Det er vanskelig å angi noen eksakt mengde, men du bare sper på med vann, en teskje av gangen, til du får ønsker konsistens. Hell i sprøytepose og ha det gøy!

 

One thought on “Skoleboller – princess style

Legg igjen en kommentar

