pasta_collage

Pasta

Jeg har en særlig dragning mot italiensk mat og da er det jo naturlig å kunne lage pasta. Min kjære søster har bodd i Roma i mer enn 10 år nå, og hun har mye interessant å fortelle om pasta. En av de kanskje største mytene å få avkreftet er kanskje at pasta på død og liv skal være fersk…

Det er nemlig ikke slik at fersk pasta til en hver tid det som er best egnet, der er italienerne helt tydelige: alt til sitt bruk.Men, som med alt annen man man lager fra bunnen av finnes det mange fordeler med å lage pasta selv fra bunnen:

  • Du har full kontroll på innholdet. Nå er ikke pasta en type mat som er plaget med en masse tilsetningsstoffer generelt, men pasta smaker forskjellig både utifra hva slags mel man bruker og ikke minst forholdet mellom eggehviter og eggeplommer.
  • Du kan selv bestemme tykkelse og form.
  • Hvis du vil lage fylt pasta som tortellini og ravioli må du lære deg å lage din egen pasta.
  • Du kan selv bestemme tykkelsen og lengden på pastaen. Dette er spesielt greit når du skal lage f. eks. lasagne.

Det finnes en veldig grei grunnoppskrift for pasta som er lett å huske og som gir et bra resultat. Per porsjon beregner man 100 g mel og 1 egg + pluss litt salt. En oppskrift til 4 personer blir da slik:

400 g hvetemel
4 egg
1 krm salt (kryddermål = 1/5 ts)

Puristene lager pastaen sin for hånd, men i en travel hverdag pleier jeg bare å ta den i kjøkkenmaskinen eller foodprosessoren. Da har du alle ingrediensene opp i bollen og blander dem sammen til du har en jevn og fast pastadeig. Jeg pleier å elte den litt for hånd også, så blir glutenbindingene i deigen ekstra sterke og du får en mer elastisk deig.

Deretter pakker jeg pastaen inn i plast og lar den hvile i kjøleskapet i minst en time. Dette for at glutenet i melet skal få tid til å binde seg sammen men væsken (eggene) i deigen og du får en mer smidig og elastisk pasta.

Deretter er det på tide å kjelde ut deigen. Dette kan du selvsagt gjøre med en kjevle, men hvis du blir bitt av pasta-basillen anbefaler jeg å kjøpe din egen pastamaskin eller pasta-innsats til kjøkkenmaskinen. Selv har jeg pasta-innsatsen til KitchenAid og den er jeg veldig fornøyd med. Jeg tar her utgangspunkt i fremgangsmåte ved bruk av pastamaskin:

Del pastadeigen i fire like store biter og finn fram mel – masse mel. Bruk den tykkeste innstillingen på pastamaskinen (som regel 1) og kjør pastadeig gjennom en gang, bruk mye mel slik at pastaen ikke klistrer seg fast i maskinen. Brett pasta i to og kjør den gjennom igjen – dette gjør du et par ganger til du har får jevne pastaplater. Platene er nå altfor tykke, så da begynner prosessen med å få dem i ønsket tykkelse. Kjør pastaen gjennom pastamaskinen flere ganger men du hele tiden justerer hjulet på pastamaskinen til å gjøre pastaplatene en grad tynnere for hver gang.

Hvis du skal lage f. eks. tagliatelle (som jeg har gjort på bildene over) eller lasgagne-plater pleier jeg å bruke tykkelse 5 eller 6. For å kutte passende strimler til tagliatelle bretter du de lange pastaplatene i lag slik jeg har gjort på bildet og kutter dem i ønsket tykkelse.

Kok opp rikelig med vann og bruk 1 ts salt pr liter vann. Fersk pasta blir veldig fort ferdig (al dente), så etter bare et par minutter er den klar til servering.

Sil fra vannet og bruk den som vanlig tørket pasta. En rask og kjempegod pastarett får du ved å blande inn et par spiseskjeer med din favoritt-pesto og drysse over med revet parmesan og evt. litt pinjekjerner.

Enjoy!

One thought on “Pasta

  1. Hei!!
    Det er så hyggelig å lese siden din her på hobbykokken!!!
    Jeg er bitt av pastabasillen, og har kjøpt meg akkurat en slik en som jeg fester til min KitchenAid. Også har jeg investert i et pastatre, for å henge pasta til tørk etterpå. Takk for en fin, fin side du har her. Deg vil jeg nemlig bookmarke!!!:-)
    Ranveig

Legg igjen en kommentar

