Doktorgrad i kjøttkraft!

Jeg leser mange forskjellige matblogger, men hvis det virkelig er en jeg ikke klarer meg uten, så må det være khymos.org. Det er Martin Lersch som har bloggen og det han skriver om og måten han skriver på appellerer stort til en (mat)nerd som meg.

Han har som regel en masse nyttige lenker i innleggene og for noen dager siden ble det som skulle vært litt blogg-surfing fort til en 4-timers leseøkt om kjøttkraft! Det er den danske doktorgradsstipendianten Pia Snitkjær Nielsen som har skrevet avhandlingen «Investigation of meat stock from a molecular gastronomy perspective» og du kan lese en god oppsummering av avhandlingen på Khymos-bloggen: Copenhagen MG-seminar: Meat stock.

Som jeg har skrevet tidligere har alt blitt snudd på hodet for meg og mitt forhold til mat og matlaging etter at jeg leste Harold McGees bok «On Food and Cooking – the Science and Lore of the Kitchen«. Jeg har blitt mye flinkere til å lage mat, jeg har mye bedre kontroll og ikke minst så har det blitt, om mulig, enda gøyere å ha mat som hobby.

Jeg oppfordrer alle matintereserte til å lese Khymos-bloggen, samtdig som jeg utfordrer dere til å kjøpe noen bøker om mat som ikke bare inneholder oppskrifter.

Pia Snitkjær Nilsensen avhandling kan du lese ved å trykke her: Investigation of meat stock from a Molecular Gastronomy Perspective.

5 thoughts on “Doktorgrad i kjøttkraft!

  1. «samtdig som jeg utfordrer dere til å kjøpe noen bøker om mat som ikke bare inneholder oppskrifter.»

    Utfordringen her er jo akkurat det å finne slike bøker.. Har nå Ratio fra Ruhlman og McGee boka, fantastiske oppslagsverk for å forstå hvordan og hvorfor, og ja, mye bedre enn å lese ferdig komponerte oppskrifter.

  2. Jeg har akkurat fått meg den McGee boka. Er den verdt å lese fra perm til perm eller er det mer et oppslagsverk. Ser ganske så tung og omfattende ut. :-)

    Er den lærerik?

  3. Hei

    Takk for blogganbefaling! Jeg elsker å lese om mat, sånn sett er det litt komisk at min egen blogg er totalt blottet for skriverier om mat, jeg har kun oppskrifter.

    Matlaging er som de fleste andre ting, jo mer faglig/teoretisk ballast jo bedre blir man og jo mer moro blir det.
    Jeg kjenner jeg at jeg gleder meg til i kveld, da skal jeg sette meg godt til rette i sofaen med et glass rødvin og lese om kjøttkraft. (Du verden det hørtes litt stusslig ut :-)

    Ønsker deg ei riktig fin helg!

  4. Veldig fint at du tar opp dette med økt forsåelse for matlaging. Det er generelt alt for lite snakk om hvordan vi bør tilberede mat for best mulig resultat. For ikke å snakke om alle mytene som fremdeles florerer.

    Oppskrifter finnes det det mange av på nettet men få beskriver hvorfor mengeforholdene er som de er, eller hvorfor man velger den ene eller andre fremgangsmåten. Det er jo denne forståelsen som gjør det gøy å lage mat.

    Jeg var på en bokhandel med gavekort i hånden i går og lette etter interessante kokebøker, I hyllene var det derimot bare bøker av typen «100 lekre kaker» og «oppskrifter for wok». Jeg endte opp med å kjøpe et brettspill isteden.

Legg igjen en kommentar

