Taco-krydder

Jeg er veldig glad i å lage mine egne krydderblandinger, og enhver matblogger med respekt for seg selv må visst ha en egen oppskrift på taco-krydder, så da er det min tur denne gangen. Det er en del ingredienser som er viktige å ha med for at man skal kunne kalle det taco-krydder synes jeg, men jeg har også med et par ingredienser som ikke er fullt så mye brukt…Jeg liker å lage opp en god porsjon når jeg først er i gang som jeg oppbevarer på et glass med tett lokk. Det er vanlig å oppgi mål i teskjeer eller spiseskjeer ved sånne oppskrifter, men jeg velger å gjøre det i gram. Det blir det både enklere å mål opp og det er mye enklere å gjenskape resultatet hvis du er fornøyd. Bruk en kjøkkenvekt med såkalt tara-funksjon, slik at du kan nullstille mellom hver gang.

20 g chilipulver
15 g røkt paprika
5 g oregano
5 g  merian
10 g salt
5 g pepper
5 g maisstivelse (maizenna)
5 g hvitløkspulver
10 g spisskummen
5 g lime-skall

Det som skiller denne oppskriften fra de fleste andre oppskrifter jeg har sett er maisstivelse og lime-skall. Maisstivelsen bruker jeg for konsistensens skyld, mens limeskallet gir et litt syrlig innslag som jeg setter pris på.

Smak deg frem litt og fortell gjerne om din egen favorittblanding i kommentarfeltet ;-)

5 thoughts on “Taco-krydder

  1. Veldig inspirerende oppskrift. Jeg har lenge hatt lyst å lage min egen blanding og hver gang jeg kommer over en blogger som deler sin oppskrift tenker jeg at Nå! skal jeg også. Kanskje dette er den gangen jeg virkelig går hen og gjør det, i såfall skal du få min tilbakemelding :)

    Ønsker deg en fin søndag!

  2. Morro å se andres tacoblandinger. Jeg har aldri fått somla meg til å lage større mengder av tacokrydderet mitt, så det blir improvisasjon fra gang til gang. Bruker som oftest en kombinasjon av spisskummen, allehånde, tørket chili, paprikapulver (hvor får du tak i røkt paprika?), oregano, koriander og garam masala, men er ingen satte mål i tillegg til at det hender at andre kryddere ender i gryta.

    Hvor mye av tacokrydderet bruker forresten du på en porsjon kjøtt (rundt 400g kjøttdeig f.eks)?

    1. Hei!

      Jeg bruker vel en to-tre teskjeer, tenker jeg. Røkt paprika fås i det fleste asia-butikker…

  3. Begynner helst taco blandingene mine med å støte salt og fersk hvitløk i morter, før jeg blander i krydder. Og avslutter gjerne steking i panna med å ha i finhakket syltet jalapeno, sammen med et par spiseskjeer av den syrlige laken.

    Til jul gav jeg dessuten bort hjemmelaget tacokrydder i julegave. Da måtte jeg også lage eget hvitløksalt og pulver! Anbefales!

  4. Tilbaketråkk: Nachos | Hobbykokken.no

Legg igjen en kommentar

