Hjelp, jeg skal til Barcelona!

http://1.bp.blogspot.com/_0aG3rbzr_qw/S_boaHmwpgI/AAAAAAAACO4/4cfyiGCBV_A/s1600/parqueguell024.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_0aG3rbzr_qw/S_boaHmwpgI/AAAAAAAACO4/4cfyiGCBV_A/s1600/parqueguell024.jpg

Jeg skal til Barcelona i slutten av april og tema for mitt vedkommende vil være mat og kulturopplevelser. Der henvender jeg meg på denne måten til dere som leser bloggen min og ber dere om å komme med anbefalinger til restauranter og severdigheter. Jeg kan selvsagt bare slå opp i en turistguide eller google Barcelona, men jeg setter enda større pris å få noen personlige anbefalinger fra noen av deres som har vært der. Kom gjerne med forslag i kommentarfeltet, eller send en mail til olav@hobbykokken.no.

På forhånd takk!

5 thoughts on “Hjelp, jeg skal til Barcelona!

  1. Barcelona har jeg sikkert vært i 10 ganger og er godt kjent i byen. En selvfølge er jo å besøke de sedvanlige severdighetene som La Sagrada Familia, Parc Guell etc. Anbefaler å ta en av turistbussene som du kan ta fra Plaza de Cataluña bl.a., den røde ruten er best (kan velge mellom flere forskjellige). Vet jo ikke hvor lenge du skal være der, men hvis du f.eks, skal være der en uke kan det være interessant å besøke vingårder som ligger rett utenfor byen (Freixenet og Torres bla.)
    Forrige gang jeg var der hadde jeg en Culinary Walking Tour som også må være midt i blinken for deg. Har omtalt den på bloggen og der finner du også linker du evt trenger. Den var helt fabelaktig for matinteresserte. Link til innlegget mitt finner du her: http://mammaskokebok.blogspot.com/2010/10/kulinarisk-vandring-i-barcelona.html
    Jeg kan også anbefale deg å besøke delikatesse/ vinbutikken til norske Christopher som har bodd der i 9-10 år og er behjelpelig med det meste.
    http://gastrolona.blogspot.com/
    Ellers har jeg skrevet en del om hva man kan gjøre osv på denne linken http://torills-koffert.blogspot.com/2010/10/barcelona-jeg-har-forandret-mening-om.html
    . Håper noe av dette var til hjelp. Hvis det er noe spesielt du lurer på så bare spør, jeg har mange opplevelser jeg med glede deler. Jeg vil forresten råde deg til å styre unna fiskerestaurantene nede ved havnen, det er skikkelige turistfeller med fæl mat og kjempehøye priser.

    Mvh Torill

  2. Stikk til Mercat La Boqueria, den overbygde markedshallen som ligger på Las Ramblas. Utrolig mye flotte råvarer. Og du kan selvsagt gafle i deg all verdens herlige tapas.

    Ellers ville jeg dratt innom Ciudad Condal, en cervezeria som ligger i krysser Gran Via/Rambla de Catalunya. Der kan du enten sitte i baren og spise digg mat, eller be om et bord inne i restauranten. Husk at du må spørre etter hva som er dagens tapas, det står ikke alltid på menyen. Noen kolleger i Barcelona anbefalte stedet. Har vært der flere ganger. Veldig god mat.

    For øvrig er det også et bra sted på Pla de Palau, som heter Llonja de Tapas. De har også god mat – og gode viner. Og utrolig nok, midt på torget i gamlebyen, ved katedralen, finner du Bilbao Berria. Det ligger akkurat på hjørnet der. Hele bardisken er full av de deiligste småretter. Pass på at du går rundt hele disken. Det er varmmat på baksiden, og dessert på hjørnet av disken. Forsyn deg selv og bestill vin av kelneren, så kommer han og teller opp pinner når du er ferdig med å spise. Kongelig sted.

    Ellers er det massevis av barer nedover i gamlebyen, som ser ut som de verste bulene, men som har haugevis av deilig mat oppå bardisken. De konkurrerer om å ha den beste maten.

  3. Jeg bifaller Rune og anbefaler både nevnte marked og spesielt Ciudad Condal. Enkelt, usnobbete og veldig god mat. Dersom det er kø (noe det normalt sett er) må du bane deg vei fram til hovmesteren (inn til venstre) og si ifra at du er der. Det er lett å tro at alle som venter i kø, men de venter på å bli ropt opp, så dersom du ikke har meldt din ankomst vil du bli stående lenge. Vi var også fornøyd med El Rovell, fin tapasbar med en fancy restaurant innenfor. Har hørt varierte ting om restauranten, har venner som har spist der og bare vært passelig fornøyd. Vi holdt oss derimot i tapasbaren utenfor og spiste veldig bra. Vi hadde vi det utrolig hyggelig (vi ble bra pussa) selv om servitøren var passe arrogant. http://www.elrovelldelborn.com/

    Ellers dukker jo Cal Pep og el Xampagnyet opp ofte når folk snakker om mat og drikke i Barca, de var stengt når vi var der på sensommeren, men skal visstnok leve opp til ryktet.

    Ellers: masse fine matmarkeder. Og Gaudi overalt. Hold dere langt unna Ramblan, bare turister, prostituerte, innkastere og lommetyver og drit du får kjøpt på Karl Johan, Strøget, Marbella, Paris, Roma og alle andre steder turister samler seg. Virkelig ikke verdt et sekund…

    Og dersom dere vurderer å dra på Camp Nou, gjør det kun hvis det er fotballkamp. Guiderundturen på stadion er bare en enormt lang labyrint gjennom garderober og trappeoppganger for å lede deg inn i supporterbutikken, det tok sjukt lang tid og det eneste som var interessant var å se matta. Og det tar to minutter. Og det ligger langt pokkerivold og koster skjorta. Det var 17 eller 19 Euro pp eller noe. Og det hele innledes av en animert 3D-film fra 90-tallet som er så pinlig og amatørmessig at det er komisk. Ronaldinho er fortsatt med, mener å huske at Edgar Davis også er med.

    1. Tusen takk for tips! Cal Pep skal vi absolutt innom. Skal bli gøy å se hva vi får tid til. Camp Nou er uansett ikke aktuelt, men takk for advarselen. Vi skal faktisk bo midt på ramblaen, men vi skal holde godt på lommaboka ,-)

Legg igjen en kommentar

