Med hobbykokken på restaurant…

Parallellt med at jeg har blitt stadig flinkere til å lage mat, har hyppigheten på restaurant-besøkene gått tilsvarende ned. Hvis jeg skal sette meg ned å tenke på restaurant-besøkene som har vært opp gjennom så er det lett å komme på hvilken opplevelse som har vært den beste, men kampen om sisteplassen er atskillig hardere. Hadde det ikke vært fordi at jeg er så forbasket veloppdragen så var det nok en del kelnere og kokker som skulle fått så ørene flagret opp gjennom…

Den beste restaurantopplevelsen jeg har hatt er uten tvil turen vi tok til København og Noma for å ferie min kones 30-års dag for et par år siden. Restaurant Noma var på den tiden kåret til verdens 10. beste restaurant, men i år tok den jammen steget opp til 1. plassen. Jeg føler derfor at jeg har en rimelig god pekepinn for å vite hvordan mat og service skal være når man opplever det aller ypperste av begge deler.

Det aller verste jeg vet er når opplevelsen ikke står i forhold til forventningene. Selve definisjonen av god service er jo nettopp at kunden får en bedre opplevelse eller service enn det vedkommende forventet. Det er nemlig det jeg tror er en av grunnene til sukssess til f. eks. McDonalds: Du får akkurat det du forventer. En hamburger som er «stekt» likt hver gang, med dressinger som spesialdesignet til å smake nok til at man kan skille dem fra hverandre, men samtidig lite nok til at ingen synes det smaker for sterkt eller for spesielt. Når man i tillegg vet at pommes fritsen smaker nøyaktig likt hver eneste gang og at drikken du får servert er verdens mestselgende brus ,så har du en trygghet i forhold til å levere etter forventningene som selv mange gourmet-restauranter sliter med å levere.

Når vi er på besøk hos venner og kjente opplever vi ofte at mange er litt nervøse for å lage mat til «selveste hobbykokken». Dette er selvsagt bare sprøyt, en mer enkel og medgjørlig middagsgjest skal man lete lenge etter – etter min ydmyke mening, selvsagt. Det er egentlig bare en type mat jeg ikke setter pris på å få servert og det er mat som er brent. Man kan gjerne servere Grandiosa når jeg kommer på besøk, men da setter jeg priser at verten tar av plastikken og følger stekeanvisningene på pakka. Bortsett fra det har jeg aldri klagd på maten jeg har fått servert hos noen, hverken under maten eller etterpå.

Det å få servert mat hjemme hos noen er så mye mer enn bare et måltid mat. Det er noe utrolig fint med det å kunne sette seg ned sammen med noen å blir bedre kjent og å dele ting med hverandre. Med de prisene man har på restauranter i Norge blir det ikke til at man går ut å spiser så ofte, slik som er mer vanlig i utlandet. Når man først går ut å spiser er det da med en forventning om servicen og maten skal være bra, i tillegg til at det ligger en implisitt forventning til rene lokaler og god hygiene blant de ansatte.

For å ta det siste først: hygiene. Når man ser på «Hellstrøm rydder opp» på TV3, så er det like sjokkerende hver gang jeg ser dårlig hygiene. «Hellstrøm rydder opp» er ikke et programkonsept hvor restaurantene blir overrasket på noen som helst måte. Tvert imot er det restaurantene selv som søker om å få være med og når Hellstrøm skal komme på besøk er åpenbart avtalt på forhånd. Det er derfor så utrolig dårlig at man allikvel klarer å ha dårlig hygiene når Hellstrøm kommer med TV-kameraene på slep. Hvis jeg opplever dårlig hygiene på resurant kommer jeg aldri tilbake – uansett hvor god servicen eller maten måtte ha vært.

I Norge er vi ikke bortskjemte med god service og når jeg først opplever så er jeg servitørenes beste venn. Man kan ikke sette en pris på god service og det er synd at man nesten må på Michelin-resuranter før man får oppleve det.

Når det gjelder mat, for det er jo kanskje det viktigste når man går på restaurant, så er jeg egentlig ikke så vanskelig å gjøre til lags. Hvis lokalene er fine og rene og servicen er god, så er det faktisk mye jeg kan tilgi fra kjøkkenet i løpet av kvelden. For meg behøver maten egentlig bare å være riktig tilberedt, så behøver det ikke nødvendigvis være så fancy. Det må være opp til den enkelte kokk og restaurant å finne sitt eget inkompetanse-nivå og å ikke gå forbi det nivå. Heller en kjempegod gryterett på restaurant enn å få servert noe mat som de egentlig ikke kan tilberede.

Eyvind Hellstrøm har helt rett i sine observasjoner om at det er mange som tror at det er lett å drive en restaurant. Det er det åpenbart ikke. Eieren av The Fat Duck i England, Heston Blumenthal, er ikke utdannet kokket, men han er et sjeldent unntak. Et fagbrev som kokk garanterer i hvertfall en grunnleggende forståelse av mat og hygiene og det er for meg helt uforståelig at noe tør å drive en restaurant uten å ansette kokker med fagbrev.

I Norge er vi ikke alltid like flinke til å uttrykke hva vi føler, både av negative og av positive ting. Det er til tider veldig stor fokus på at vi må lære å klage når vi ikke er fornøyd, men vi må samtidig også bli flinkere til å gi ros. Gi ros til servitørene når du er fornøyd ok ikke minst til kokken hvis du ser ham eller henne. Skryt til vennene dine av restauranten og husk at det er lov å være litt ekstra generøs med tipsen hvis du er særlig fornøyd….

3 thoughts on “Med hobbykokken på restaurant…

  1. Tiltredes hva gjelder hygiene! Jeg for min del har tatt bort flere spisesteder fra min personlige liste over mulige restaurantbesøk etter å ha slipt knivene deres. Når kokkenes viktigste arbeidsredskap leveres til sliping godt innsatt med både nye og gamle matrester og alt lukter av gammel fisk – ja, da blir det særdeles lite fristende å prøvesmake det ferdige resultatet!

    1. Fyttigrisen!

      Forresten, mens jeg har deg. Jeg har litt forskjellige typer jeg trenger å få slipt. MAC, Masahiro, Global og Shun. Har dun slipt noen av disse knivmerkene før?

  2. Helt riktig! Fyttigrisen er ordet. Eller et par andre som også begynner på f….

    Knivene dine? Jada, alle sammen. Titt og ofte. ;-) Send meg en mail eller ring meg så får vi nok til en avtale.

Legg igjen en kommentar

