Pekan-terte

Jeg er utrolig glad i terter og derfor prøver jeg meg gjennom mange forskjellige varianter i løpet av et år. Pekan-terte er en av min absloutte favoritter og her kommer min favoritt-oppskrift. I motsetning til mange matportaler for tiden så skal jeg ikke proklamere at den er verdens beste, men den er i hvertfall den beste jeg har smakt så langt..

Tertedeig
250 g hvetemel
100 g smør i terninger, litt myknet
100 g melis
1 liten klype salt
2 egg

Bland alle ingrediensene, bortsett fra eggene, i en kjøkkenmaskin og tilsett eggene når de andre ingrediensene er godt blandet. Hele operasjonen tar ca. 1-2 minutt.

Ta ut deigen på kjøkkenbenken og bland den sammen  til en ball og pakk den inn i plastfilm/clingfilm. La det stå i kjøleskap i minst to timer, men gjerne over natten.

Så kjevler du ut deigen til den er passe tykk (2-3 mm) og legger den forsiktig oppi en terteform. Dytt deigen godt ned i bunnen og langs sidene av formen med tommelen og pekefingeren..

Deretter ruller du en kjevle kantene slik at tertekanten blir helt rett og ser nydelig ut. Amatørene bruker som regel en kniv til å gjøre dette, men ikke du: Nå holder du på å bli en proff terte-baker og da gjør du selvsagt som proffene ;-)

Sett den så i kjøleskapet i minst 2 timer, eventuelt i fryseren. Tertebunner kan kan med fordel lage god tid i forveien, så så lenge du pakker dem i plastfilm før de går i frysen så kan du enkelt og greit lage dem en uke før du trenger dem.

Prikk tertebunnen på jervnt over på bunnen med en gaffel. Kle bunnen med bakepapir, og fyll den med tørkete bønner eller erter. Forstek bunnen ved 200 grader i ca. 20 minutter.

Fjern ertene/bønnene og papiret og sett terte-bunnen tilbake i ovnen i 10-15 minutter til, avhengig av hvor tykk deigen er.

Takk ut formen når kantene begynner å bli jevnt brune og smør hele tertebunnen med (2 stk) sammenpiskede eggeplommer. Dette er for at bunnen ikke skal bli myk og bløt når du heller i fyllet.

Fyll
3 egg
350 g lys sirup
200 g brunt sukker
50 g smeltet smør
1 ts salt
250 g pekannøtter

Forvarm stekeovnen til 175 grader.

Mens du smelter smøret, blander du alle ingrediensene sammen og smøret tilsettes. Fyll blandingen i terteskallet og sett terten i ovnen. Stek terten i ovnen i ca. 20-25 minutter.

Lykke til!

9 thoughts on “Pekan-terte

  1. Mmmmm, hatt lenge lyst til å prøve meg på en pecan terte – gjerne i forbindelse med Thanksgiving… Liker ideen om å lage individuelle! Har du prøvd å fryse de?

    1. Nei, jeg har ikke prøvd å fryse dem, dessverre. Jeg liker best ferskest mulig mat – fryseren vår en ganske tom, gitt ;-)

      Men, det er en ting som går veldig greit og det er å fryse tertebunnene på forhånd (i forhånd) og så steke dem den dagen du skal bruke dem. Da sparer du mye tid og oppvask :-)

    1. De fleste Ultra og Meny butikker rundt om pleier å ha det. Ellers er det lett å få tak i der de selger nøtter fra Den Lille Nøttefabrikken.

  2. Smaken var jo upåklagelig, men jeg føler at jeg har bommet på en eller annen måte med tanke på konsistensen… Fyllet ble en tyntflytende sirup. Jeg lurte på om det var en ingrediens som manglet i oppskriften, men det ser jo ut for å være kun meg som ikke har fått det til. Hva har jeg gjort galt?

    1. Det er nok ingen ingredienser som mangler i oppskriften, dessverre. Den står akkurat som jeg lagde den. Det som imidlertid kan være utslagsgivende er steketiden. Ingen ovner er like og for å finne ut om den er ferdig eller ikke, kan du bare stikke en strikkepinne eller tilsvarende nedi etter ende steketid for å se om den er ferdig. Hvis det setter seg en masse fyll/deig rundt pinnen, så må den stå inne litt lenger.

      Når det gjelder fyll som dette er det også lurt å la terten hville i 15-30 minutter før servering for at det skal «sette» seg.

      Lykke til!

      Olav

Legg igjen en kommentar

