Jordbær & kiwi-saus

Sommeren er over oss i is-forbruket øker over hele landet – også her hjemme hos oss. For noen år siden la jeg ut en oppskrift på kiwi-saus til is som har vært en favoritt siden, men nå har jeg laget den med en liten variasjon: jordbær.

Jeg har følgede ingredienser i min deilige jordbær & kiwi-saus:

3 stk kiwi
2 dl vann
50 g sukker
20 g (ekte) vaniljesukker
1 ss sitronsaft, nypresset
5 stk jordbær

Kok en sukkerlake av vann, sukker, vaniljesukker og sitronsaft i en kjele. La sukkerlaken koke på middels varme i ca. 10 min. Skjær kiwifruktene i to og grav ut fruktkjøttet. Del jordbærene i to.

Kjør det i en foodprosessor eller hurtigmikser sammen med  sukkerlaken til en jevn og fin saus.

Avkjøl sausen og server den kald, enten som et speil på tallerkenen, eller hell den over. Deilig til is eller på en fruktsalat.

One thought on “Jordbær & kiwi-saus

  1. Hm, jeg lurer på hvordan denne hadde vært til riskrem? Familien sverger til kirsebærsaus, men i fjor fant vi en pasjonsfruktvariant som også var veldig god.

Legg igjen en kommentar

