Samlebåndsprosjektet: muffins

I går fylte vår kjære datter 4 år og det ble selvsagt feiret med kake. Vi skal ha en stor fest for henne neste søndag, og siden vi har leid hele barnehagen så vi ingen grunn til å sette noen særlige begrensninger på gjestelisten. Derfor skal jeg bake 150 (!) muffins neste helg og prøvebakingen begynte jeg med forrige helg. Som en ivring motstander av det meste som finnes i poser er det selvsagt ikke et alternativ å bruke muffins-mix fra Toro eller andre til dette oppdraget…

Jeg har prøvd litt forskjellige oppskrifter de siste årene og den jeg har kommet frem til her er den foreløpig beste, etter min ydmyke mening. Oppskriften gir ca. 24 muffins i «normal» størrelse. Forvarm ovnen til 180 grader – ikke varmluft.

Ingredienser:
100 g smør, romtemperert
300 g sukker
2 egg
1/2 ts salt
2 ts (ekte) vaniljesukker
3 ss kakao
300 g hvetemel
1 ts bakepulver

Pisk smør og sukker til det blir hvitt. Tilsett egg og rør inn til det blir en jevn masse. Tilsett de øvrige ingrediensene ved å vende dem inn med en slikkepott. Fordel røren i formene og stek i ca. 15-18 minutter. Ta en strikkepinne e. l. og stikk dem mot slutten av steketiden. Muffinsene er ferdig når det ikke fester seg deig til pinnen.

Glasur
Som du kan se av bildet har jeg bare brukt en enkel melisglasur blandet med litt farge. Siden vi prøver å ha et kosthold som ikke består av kunstige ting i så stor grad som mulig, bruker jeg bringebærkonsentrat i stedenfor de små røde flaskene med farge. Bland 300 g melis med 1 ts vann av gangen til du finner riktig konsistens. Bruk bringebærkonsentratet i så stor mengde du trenger for å få ønsket farge.

Jeg kommer tilbake etter barnebursdagen med andre forslag til topping/glasur. Det er jo hva du har på toppen som utgjør forskjellen på muffins og cupcakes…

13 thoughts on “Samlebåndsprosjektet: muffins

  1. Så fint at din datter blir 4 år to månedar før jenta mi har bursdag! Det betyr jo at eg kan låne oppskrift herfrå:)

    Lukke til med bursdagsfeiring, og takk for at du ikkje brukar posemix! Det er forresten ikkje deigen som er jobben med muffinsane…

  2. Lekkert! Får helt vann i munnen her, enda jeg bakte boller for tre dager siden :)

    Men hva er forskjellen på ekte vaniljesukker og annet sådan? Pleier å bruke den lille runde boksen fra Freia som «alle» kjenner, men er det noe galt med den?

  3. Glasur med praktfull – og helt naturlig – rosa farge får du også ved å røre ut melisen med bare ublandet saft. For eksempel blåbærsaft, bringebærsaft eller solbærsirup. Det skal jo ikke store mengdene til, så det blir ikke sterkt på smak, bare med et hint av bær. Fungerer også godt som basis til smørkrem, men da «brekkes» fargen litt av det gule i smøret.

    1. Hei!

      Takk for det. Det var jo en i utgangspunktet god idé, med mindre bringebærsaften også inneholder E120, som er fargestoffet i rød konditorfarge. Da er man jo i så fall like langt. Men, jeg skal ihvertfall finne en saft som bare har naturlig farge og prøve neste gang ;-)

      Olav

  4. Mente jo selvfølgelig hjemmelaget bærsaft, burde selvsagt presisert det. :-) Beklager.

    Håper forresten at det ble en vellykket bursdagsfest – og at det ble nok muffins ?!?

    1. hehe.. Det ble en meget vellykket bursdagsfest :-) Jeg kuttet litt ned på antallet muffins og lagde mange andre ting i stedenfor. Stor suksess :-D

  5. Hei!
    Har nettopp prøvd meg på denne oppskriften med min sønn på 2 år. Det var moro. Men er det bare jeg som savner melk i denne oppskriften? Jeg er ikke flink til å bake, men deigen ble veeeeldig tørr når jeg fulgte den til punkt og prikke he he. Tok oppi sånn ca 2 dl melk og da ble den bra :-) Stemmer dette?

  6. Lagde disse til dåp i helga, og de ble veldig gode. :) Brukte store former, og da ble det 12 passelig store. Steketiden ble litt lenger. Kommer nok til å lage disse igjen, men da i små former.

  7. Hei!
    Jeg prøvde akkura og lage disse muffinsene. De ble kjempe flotte.
    Og smakte utrolig, skal nok lage disse igjen.

Legg igjen en kommentar

