Kake på tur….

Svigermor fylte år forleden, og vi tok selvsagt turen til Stavanger for å gratulere. Det er noe eget med å lage bursdagskakene selv, i hvertfall her i huset, så da måtte vi finne på noe som gikk greit å transportere på den tre timer lange bilturen. Svaret ble å lage en marengsbunn og så lage en Pavlova når vi kom bort. Som sagt, så gjort.

Pavlova er kanskje ikke den mest kjente kaken her i Norge, men i England er den minst like utbredt som «Verdens beste» er her hjemme. Den består ganske enkelt av en marengsbunn, pisket krem og frukt eller bær på toppen. Vanskeligere enn det behøver det altså ikke å være for å lage en kjempegod kake.

Nøkkelen til en god Pavlova ligger i å lage en god marengs-bunn som er sprø utenpå og seig inne i. Det er mange måter å gjøre dette på, men jeg pleier å bruke oppskriften til den svenske konditor-mesteren Bo Friberg slik den står beskrevet i hans monster-bok «The Professional Pastry Chef«. Som alltid når vi lager marengs, er det viktig med rene redskaper for å få til en stiv marengs. Spesielt gamle og slitte plast-boller kan være vanskelig å jobbe med når man lager marengs. På grunn av dårlig kvalitet og slitasje, har det lett for å sette seg fett-rester i porene i disse bollene og da kan du bare vinke farvel til hele marengs-prosjektet. Selv er jeg den lykkelige eier av en KitchenAid med metallvisp og stål-bolle som alltid gjør jobben, men det holder i massvis hvis du bruker en håndmikser og en bolle av enten metall eller glass.

Jeg er veldig glad i uttrykket «ingenting er vanskelig hvis du kan det», og det gjelder i aller høyeste grad med marengs også. Det er egentlig ikke noe vanskelig, men du må kunne grunnreglene for å få det til. Disse er:

  • Bruk alltid rent utstyr
  • Bruk alltid rent utstyr
  • Vær nøye når du skiller eggene, det må ikke være noe som helst eggeplomme sammen med hvitene.
  • Vent litt med å ha oppi sukkeret. Pisk først eggehvitene slik at du får et lett hvitt skum, og så visper du sukkeret gradvis inni.
  • Eggehvitene er stive nok når du ser at massen begynner å bli «treg» og du kan snu bollen på hodet uten av marengsen faller ut.
  • Bruk alltid rent utstyr ;-)

Til marengs-bunnen:

120 ml eggehvite (4 stk)
1 ts sitronsaft
225 g sukker
30 g maizenna
5 g hvitvinseddik

Maizenna og hvitvinseddik brukes i dette tilfellet for å å gjøre marengsen ekstra seig i midten. Når du har lagd marengsen stryker du den ut i en sirkel på et bakepapir. Sirkelen skal være ca. 25 cm i diameter. Skru på ovnen (ikke varmluft) på 100 grader og stek bunnen i 1 timer og 15 minutter. Mitt lille triks for en ekstra sprø bunn er at jeg gjør dette på kvelden og slår av ovnen etter at det har gått en times tid og lar kaken stå i ovnen over natten.

Når det er gjort er det bare å stivpiske 3 dl kremfløte som du legger oppå marengs-bunnen. Det er også mulig å blande inn litt vaniljesaus for å få en såkalt creme patisierre, men du ser hva du har tid til. Deretter tar du oppå det du selv liker av frukt eller bær, på bildet over har jeg brukt bringebær, jordbær, rabarbra og bjørnebær.

Når det gjelder pisking av kremfløte vil jeg bare få komme med en lite triks der også, spesielt siden det når er sommer. Hvis det ikke er godt og kaldt vil du ikke klare å få kremfløten stiv når du pisker den, derfor tar jeg både kremfløte, bollen og vispen inn i kjøleskapet i god tid før jeg skal bruke den. Dette er en idiotsikker måte å få stivpisket fløten på.

Når du var liten fikk du sikkert høre, som meg, at vispet lenge nok kom fløten til å bli til smør. Vel, det er ikke helt sant. Hvis du pisker lenge når kommer blandingen til å skille seg og du er på god vei til å lage smør. Som en liten digresjon anbefaler jeg ordentligmat.no sin metode hvis du har lyst til å lage ditt eget smør en gang.

Sånn, det var det for denne gang. Jeg kan rapportere at svigermor ble både fornøyd og imponert og at når vi kom frem tok det bare 10 minutter før kaken var ferdig montert og klar til servering. Slikt blir det fornøyde svigermødre av! ;-)

11 thoughts on “Kake på tur….

  1. Nam, nam… oppskriften er lagret, og kaken vil bli bakt ved første anledning vi skal feire noe. Hvis jeg klarer vente så lenge da.

  2. Jeg synes ofte marengsbunn blir litt vel søtt, jeg liker denne varianten med mandelbunn best (uten at jeg verken har prøvd eller har en god oppskrift på det…) :-)

    Men bær er alltid supergodt!

  3. Dette må vel være den ultimate oppfølgeren av eggehviterester etter å ha laget crème brûlée! Siden eggehviter gjerne kan fryses, blir det jo en killer-kombinasjon :)

  4. Aaaah, det er så DEILIG at du er tilbake!!! Også med en Pavlova-oppskrift da, når jeg endelig har kastet meg over Pavlova-prosjektet helt på egenhånd… Tar til meg dine triks i tillegg, for min marengs har nok ikke blitt seig og klissete nok inni, mer kokosbolle-aktig på en måte. Men veldig godt altså og til stormende jubel alle tre gangene jeg til nå har lagd den!

    Jeg har skrevet oppskriften jeg brukte her;
    http://valen-utvik.blogspot.com/2010/05/en-vakker-17-mai.html

  5. Hei! Ser fantastisk snadder ut. Din svigermor er heldig som får kakebakere på besøk. På fagprøven min skulle jeg lage en omelette Norvegienne (av alle ting) og i det marengsen skulle vispes kom sensoren ruslende forbi. (Sensoren var øvrig Thomas Nilsen som nå er faglig sjef på Kulinarisk Akademi her i Oslo, så jeg var temmelig svett og skjelven i knea, kan du si). I det eggehvitene og sukkeret hadde havnet i bollen sa han -«jasså, du lager ikke italiensk marengs»? Jeg bare, «eehh.. hæ»? Så noterte han noe og gikk videre. Jeg tenkte, nå er det over og ut 4 ever!. Jeg besto da prøven og fikk gjenopprettet stoltheten med en sjøtunge, så det gikk bra, men italiensk marengs..? Smaker man virkelig forskjell?

    1. Hei, Elise!

      Forskjellen på fransk og italiensk marengs dreier seg mer om konsistens og funksjon enn om smak, siden det er de samme ingrediensene i begge variantene. Fransk marengs er den typen vi alle kjenner som marengs, mens italiensk marengs lages ved å helle kokende sukkerlake over eggehvitene mens du pisker. Dette fører til at eggehvitene øker betydelig i volum og at man ikke trenger å ha den i ovn siden varmebehandlingen skjer med sukkerlaken. Dette gjør at man kan kan ha den rett oppå kaker og desserter som f. eks. Omelette Norvegienne/Baked Alaska og la det stå i flere timer uten at det faller sammen. Italiensk marengs er også er svært viktig komponent i mousse-kakene som bl. a. Pascals Konditori i Oslo har blitt så kjent for.

      Håper det var svar nok… ;-)

      Olav

  6. Jeg synes det er helt uovertruffent med vaniljekrem oppå! Gjerne blandet med vanlig pisket krem. Da får en brukt opp en eggeplomme eller to også… :)

Legg igjen en kommentar

