Salma er ikke verdens beste laks…

Overskriften er ikke for å provosere, og den er heller ikke skrevet ut fra et brennende ønske om å bli skjelt ut av Eyvind Hellstrøm. Men jeg får mange spørsmål om hva jeg synes om Salma og mange tilbakemeldinger fra folk som er litt skuffet over «Verdens beste laks».

La meg begynne  med å desarme bomben: Jeg synes Salma-laks smaker veldig, veldig godt. Jeg er utrolig glad i fisk, jeg spiser det ofte og velger alltid fra fiske-siden på menyen når vi er ute å spiser på restaurant. Jeg føler derfor at jeg har et godt sammenlikningsgrunnlag når jeg uttaler meg om Salma-laks i forhold til annen laks.

Det som gjør Salma-laks spesiell er fremstillingsmetoden og ikke bare selve fisken. Produksjonsmetoden er et resultat av lang og omfattende forskning foretatt av Tine Meierier. Du kan lese mer om utviklingen av Salma på forskning.no.

Som du kan se på bildet over, gjør faktisk ikke Salma selv noe forsøk på å fremstå som verdens beste, den påstanden er det andre som kommer med. I sin markedsføring legges det vekt på at stykningene kommer fra den magreste og beste delen av laksen, i tillegg til at selve produksjonsmetoden selvsagt blir vektlagt. Fra sprell levende fisk til ferdigpakket Salma-laks på fire timer er ganske utrolig.

Men det er ikke bare tidsaspektet som er unikt med Salma-laks, hygienen står også sentralt. Kombinert med den ekstremt korte tiden det tar fra å fremstille den, gjør den meget gode hygienen at man får en meget god holdbarhet på Salma-laksen. Jeg kjøper alltid helt fersk fisk som har kommet inn på morgenen den dagen jeg kjøper den. Jeg ville aldri drømt å kjøpe laks som har ligget en uke i disken på min lokale Meny -butikk, men å spise Salma-laks på siste forbruksdag har aldri vært noe problem – det smaker alltid godt.

Med fare for å bli kalt hore og det som verre er av Eyvind Hellstrøm, må jeg dessverre si at jeg ikke kan se at det er hold i påstanden om at Salma-laksen er verdens beste. Det er uten tvil god, men den smaker ikke noe anderledes enn annen god fersk laks du får hos din lokale fiskehandler. Nå er jeg riktignok så heldig å bo langs kysten med en meget god fiskehandler like i nærheten som får daglige forsyninger.

Grunnen til at du skal kjøpe Salma er ikke at den smaker bedre enn laks du kjøper i fiskebutikken, men du skal kjøpe den nettopp fordi den utrolig nok smaker like bra som den du kjøper hos fiskehandleren. Hatten av til Tine som har klart at lage en metode som kan gi oss fersk og deilig laks lenge etter at den kom opp av havet. Å kunne kjøpe fisk av så høy kvalitet hvor som helst i landet er en velsignelse for alle som er glad i fisk. Å se Salma i kjøledisken rundt omkring når man er ute å reiser i utlandet er jo også kjempegøy.

Salma er også noe så sjeldent som en norsk oppvisning i hvordan man bygger opp en merkevare nasjonalt og internasjonalt. Tine har klart det før med Jarlsberg-ost og jeg unner dem virkelig å klare det med Salma også. Den har vunnet mange priser allerede, deriblant Merket for god design av Norsk Designråd. Her er begrunnelsen fra juryen:

«Salma er førsteklasses lakseprodukter for en kravstor kundegruppe. Produktidentiteten og pakningsdesignet har høy innovasjonsverdi, og bruken av det latinske navnet Salma bidrar til å skape en internasjonal merkevare. Det meste er annerledes enn det vi er vant til i dette markedet: Etikett og pakning gir assosiasjoner til profesjonelt kjøkken, det kommuniserer kvalitet og gir et mer eksklusivt uttrykk enn mer tradisjonelle måter å markedsføre laks på. Pakningens bakside har imitasjon av fiskeskinn, samtidig som den er gjennomskinnelig så du ser den skinnfrie fileten. Typografi, farger og symbolbruk kombinerer utfordrende minimalisme med stor ærlighet. Miljøaspektene er ivaretatt med åpne og troverdige begrunnelser. Vakuumpakken kommuniserer kvalitet: En som eksponerer fisken på denne måten har gode varer.»

Så, for å oppsummere: Salma laks er kjempegodt og kjøp det så ofte du har mulighet. Men ikke glem å ta turen innom fiskebutikken også med jevne mellomrom – der finner du tross alt flere skatter fra havet enn du gjør i fiskedisken på super´n. Enn så lenge….

6 thoughts on “Salma er ikke verdens beste laks…

  1. Jeg er tilbøyelig til å være veldig enig med deg i dette. Salma er ikke «verdens beste», men den er veldig, veldig god. Hun jeg bor sammen med er oppdratt på selvfisket laks og andre herligheter fra havet, og har dermed blitt veldig kresen på «kjøpefisk». All frossenlaks og det meste i disken på supern fnyses det bare av, transmak og for fet fisk er desverre en gjenganger. Salma derimot, den går ned på høykant rå. Den er helt på høyde med fine stykker fra fiskehandelen (som i Stavanger ligger litt dumt til for oss som bor i utkanten av byen).

  2. Tja kommer ikke det helt an på hvor man har beina plantet? Altså, står jeg på Ica/Rimi/Prix en tirsdag, er sulten og ser Salma, da er det definitivt verdens beste laks. Står jeg på en lørdag formiddag hos en god fiskehandler, så er ikke alltid Salma førstevalget. Problemet ligger vel heller at her på Østlandet vrimler det ikke akkurat med gode fiskehandlere!

    Uansett har Salma mangedoblet mitt hverdagsforbruk av laks, så for meg er det ihvertfall verdens beste hverdagsfisk.
    Så jeg håper snart det kommer en like bra «Telma-torsk». Cluet er jo den ekstremt raske foredling og pakkingen som gjør at kvaliteten jevnt over er på sushinivå, der er det langt igjen på hvit fisk gitt…

    Jeg bøyer meg pent i støvet for alle som klarer å lage SÅ gode kommersielle produkter, og så spiller det vel strengt tatt ingen rolle om det er verdens beste eller nestbeste så lenge folk får tak i god fisk?

  3. Det som er med salma er at den er like god hver gang. Det er ikke tilfelelt med fersk laks fra fiskehandleren, i alle fall ikke utenfor villlaks-sessongen. En god helt fersk laks er jo vanskelig å slå,men det er vel heller ikke poenget?

  4. Det å kalle oppdrettsfisk verdens beste laks er det dummeste jeg har hørt! All oppdrettsfiske er havets masse-produserte kyllinger der produskjonsmetode og volum utrydder andre arter og miljø. At Salma kanskje er bedre enn andre oppdrettslaks kan så være, men den er ikke i nærheten av den naturlige ville laksen. Muskelmasse og fettprosent er mye bedre her. Oppdrettsfisken vokser så fort at den lever hele livet med hjerteinnfarkt, svakheter i beinbygging pga. for rask vekst også. Mange mesterkokker unngår oppdrettsfisk!

  5. Enig med Geir. Pinlig at norske kokker ikke har mer integritet enn å la seg kjøpe med god markedsføring. Vi snakker lokale råvarer, nordisk identitet og bærekraftighet, samtidig som vi hyller plast-innpakket oppdrettslaks. Jeg blir flau. Prøv å forklare en flink og stolt kokk i utlandet at det feteste vi har i Norge fra sjøen selges ved siden av osten i butikken.
    Smaken er helt uvesentlig.

  6. Dette er ikkje for å være prikete på det du skriver, men må nesten kommentere det siden eg blir veldig veldig irritert når folk misforstår.

    For det fyrste så er det Bremnes Seashore som har kommet fram til den heilt geniale framgangsmåten til knall bra måten og foredle laks på. Det er Bremnes Seashore som produserer SALMA og det er Bremnes Seashore som burde få kreditt for SALMA laks.

    Tine i samarbeid med Bremnes Seashore stiftet og driver selskapet Salmon Brands AS som er selskapet som marketsfører og selger SALMA – gjennom Bremnes Seashore!

    Som sagt er det ikkje for å være pirkete på det du skriver her :)
    Eg har barre lyst til at riktig bedrift får den rette kreditten. Selfølgelig hadde det ikkje vore for Tine så hadde nok SALMA laks ikkje vore så stor som den er idag, men det er ikkje Tine som fant på og produserer SALMA, men dei er med på markedsføringen!

    Bremnes Seashore er da familiedriften til familien min så eg har da dervar fått sjansen til å vore rundt og smakt masse fisk/laks og da til å smake SALMA, etter min meining er SALMA verdens beste laks. Smaken er mykje bedre vist du lager den riktig.

    Men som sagt det som er spesielt med SALMA er framgangsmåten man har for å få fram SALMA. SALMA er indrefilen og ytrefilen på laksen som til sammenligning til indrefile på kjøtt. Det kjøtte er jo selfølgelig mykje bedre enn resten av kjøttet pga mørheten og slik er det tildels med SALMA. Eg har jobbet nå 4 år i produksjonsanlegget og veit godt kva laksen er igjennom for å bli SALMA og det som gjør SALMA spesielt.

    Håper du får smake masse god laks utenom SALMA og virkelig nyter det sjøen har og tilby oss :)

    MVH
    Bjørnar

Legg igjen en kommentar

