Hæ? Kanelsukker?!?

Jeg er halvt dansk, så noen ting som jeg er vant til er jeg ikke helt sikker på om er danske tradisjoner eller bare spesielt for min familie. Det jeg skal gi deg «oppskrift» på nå er vel først og fremst praktisk…

«Hæ? Kanelsukker?!?» får jeg ofte høre fra venner når vi har besøk. Jeg synes ikke selv at dette er så utrolig og hvis du har sett det før eller bruker det selv må du gjerne si ifra i kommentar-feltet.

De fleste er vant til å bruke sukker og kanel på risgrøten sin. Men utrolig nok har jeg aldri truffet noen enda som blander sukker og kanel på forhånd. Ved å blande sukker og kanel får man en mye jevnere spredning av kanelen og det er mye lettere å ha en boks ståendene på bordet enn to. Jeg bruker 1 ss malt kanel til et halvt kilo sukker.

Jeg bruker også kanlsukkeret når jeg lager arme riddere eller til å strø over eplebiter som jeg steker i panna med litt smør og serverer med litt vaniljeis…

8 thoughts on “Hæ? Kanelsukker?!?

  1. Joda, dette kjenner jeg da til… sukker-og-kanelskålen sto i ethvert matskap der jeg vokste opp på Vestlandet. Kjekt til grøt, lefser og annet. Blandingsforholdet varierte litt etter smak og behag, men tror det var sterkere enn 1 ss/halvkilo. Jeg har ikke blandingen stående i skapet selv nå for tiden, men blander som regel sukker og kanel ad hoc når jeg trenger det til kanelboller, eplekake el.l.

  2. Kanelsukker er djevelens verk, dvs kantinas (NTNU-kantinene har hatt det sidan iallfall 1995). Forbruket er visstnok aukande, eg trur det er fordi dagens studentar har gått i barnehage og er vand med det frå den tida.

    For oss litt eldre [som syntes det var eit snodig konsept å dyrke barn i hagen på linje med grønsaker] puristar skal sjølvsagt smørauget på grauten først, så kanelen i passe store mengder, til slutt sukkeret – då smelter det fint inn i kanelen, og man kan helle resten av sukkerskeia i smørauget og få ei fin gugge.

    Blande kanel og sukker på forhand? Høh!

  3. Oi, det hadde jeg glemt! Ferdigblandet kanelsukker sto i skapet hjemme hos både farmor (Drammen) og mormor (Ullensaker), så det er nok ikke noen typisk dansk løsning tror jeg. I min familie ble det brukt både i matlagingen og stod på bordet når vi spiste all slags grøt, rabarbra- eller eplekompott.

  4. Eg er vand med dette frå Sunnmøre, nostalgien renn innover meg når eg tenker på jonsok på grendahuset med rømmegraut i 30 liters aluminiumskjelar og kanelsukker til å strø på.

  5. Joda dette har vi hørt om, men ikke i bruk i huset her. Nå er det stort sett bare grøt som det brukes på forutenom bakst da og da er det uansett ikke den helt store gourmetopplevelsen.

  6. Kanelsukker er tingen! Har alltid hatt en slik blanding på grøten gjennom hele oppveksten, og er fortsatt en forkjemper for kanelsukkeret! Men er som regel i mindretall…

  7. Kanelsukker er triste greier…
    Jeg har jobbet mye i barnehage, og der står det alltid en eller annen stakkarslig gammel kanelsukkerskål i skapet. Det støver og svever rundt dem, når den lette kanelen får såpass fritt spillerom.
    Sukkeret blir tildekket, og ikke så rent og fresht.
    Føler bare det er en praktisk innretning, og ikke noe som hever smaken iallefall!

  8. Jeg fikk en pen boks med kanelsukker (og en annen med ribbekrydder!) i julegave fra min tante i fjor. Den er ikke tom enda. (Men så burde jeg kanskje kaste den, for dette har vel strengt talt en holdbarhet!)
    Dette kan tyde på tre ting:
    1) Vi spiser lite grøt, lager lite eplekake eller bruker sukker-kanel-blanding generelt lite,
    eller
    2) kanelsukker er IKKE godt
    eller
    3) blandingsforholdet er helt feil.
    (De to siste teoriene er kanskje også bare en og samme teori…)

    Ungene mine synes det er altfor mye kanel og altfor lite sukker i blandingen, ikke overraskende…

    De eplebitene hørtes gode ut.

    Ps: takk for stemme!

Legg igjen en kommentar

