Hobbykokken på svenska!

smak_av_sommer_3

Hobbykokken är numera inte bara den här bloggen, jag har också blivit aktiv på Twitter (@ hobbykokken). Där har jag kommit i kontakt med många intressanta människor, både norska och utländska. Vi behöver inte resa längre än till Sverige för att hitta människor med minst lika stor matglädje som undertecknad, en av dem är Rikard Nilsson (@ rickmacone). Rikard är en mycket meriterat kock som jag rekommenderar alla att följa. Han har skrivit två böcker, Den Tekniske Kocken 1 och 2, och jag ser fram emot att läsa dem bägge.

Rikard har varje vecka en tävling på Twitter som kallas # WTR (Weekly Twitter Recipes), och den här veckan tävlade jag med ett recept från min blogg. Rikard gillade receptet, och det blev jag som vann – ja, jag är lite stolt ;-) Priset var de två böckerna, jag ser fram emot att läsa dem och, inte minst, skriva om dem här på bloggen.

Vinnareceptet är mitt eget, och det heter ”Vit chokladmoussekaka med lime och jordgubbar”. Jag lägger ut både en norsk och en svensk version här på bloggen.

Tack så mycket, Rikard!

Vit chokladmoussekaka med lime och jordgubbar:

Ingredienser:
1 blad gelatin
50 gr socker
1 / 2 dl pressad lime
Raspat skal av 2 lime
3 äggulor
200 gr vit choklad
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Blötlägg gelatinet i ung. 5 min. i kallt vatten. Koka ihop socker och limejuice till en sirapsliknande konsistens. Tillsätt gelatinet. Vispa äggulorna pösiga, tilsätt sedan den varma sirapen under kraftig vispning. Fortsätt att vispa tills äggröran är pösig och har nått rumstemperatur. Smält chokladen nätt och jämnt i ett vattenbad och låt den sedan svalna till rumstemperatur. Vispa grädden hård.

Så gäller det att hålla tungan rätt i munnen:

Blanda i ägg-sirapsröran i chokladen. Vispa kraftigt tills smeten blir jämn. Rör i 1 / 4 av grädden, blandningen skall nu bli lite lösare. Vänd i resten av grädden och limeskalet, rör tills det blir en slät mousse.

Stjälp upp i serveringsform och ställ den kallt i minst 2 timmar innan servering.

Om du vill att kakan ska se ut som på bilden behövs en springform (16-18 cm), jordgubbar och en mandelbotten.

Mandelbotten:
200 gr mald mandel
250 gr florsocker
3 äggvitor
1 msk vetemjöl

Vispa äggvitor och socker hårt till maräng. Vänd försiktigt i den malda mandeln och sikta i mjölet. Häll smeten i en smord form med ett bakplåtspapper spänt över bottenplattan.

Grädda i 180 grader i ca 30 min.

Dekorera med jordgubbar längs med kanten och fyll sedan på med moussen. Sätt kakan i kylskåpet i minst två timmar innan servering. Lossa kakan försiktigt från formen med hjälp av en gasolbrännare eller en handduk sköljd i hett vatten, och garnera sedan med färska bär.

Lycka till!

Legg igjen en kommentar

