Gjesteblogg 5: Hanne Stensvold – super salma

salma
Foto: Hanne Stensvold

Min 5. gjesteblogger er Hanne Stensvold. Hanne er journalist i Maison Mat & Vin og jeg gleder meg til å lese artiklene hennes hver gang Mat & Vin kommer i posten. På twitter og i den norske matblogg-verdenen begynner det å bli en del glade matnerder som samles, og Hanne er et skikkelig godt krydder i det matglade cyberspace. Følg henne på twitter (@sthanne) og husk å les mer av henne i Mat & Vin. Tusen takk for blogginnlegget, Hanne!


Super Salma

Når jeg som journalist i Norges største matblad, Maison Mat & Vin, intervjuer landets kokker og matfolk, spør jeg ofte om hva som er deres favorittprodukt.

– Salma, sier de alle som en.

Og jeg må si meg enig. Denne pent fileterte, lekre laksen, fersk som få, er et genialt produkt. Det at den er vakuumpakket bidrar ikke bare til at den er særdeles fersk, det gjør også at den er lett å ha liggende i kjøleskapet og klar til bruk når du vil ha en smakfull middag. Rask og fra grunnen av. Mulighetene er mange. Prøv Salma rå, lett stekt, bakt eller grillet. Så lenge du ikke overkoker den, men heller underkoker den, kan det ikke gå galt. Smaken er fantastisk og fisken ser alltid innbydende og lekker ut på tallerkenen. Les mer her http://www.salma.no/ Nei, jeg er ikke kjøpt og betalt av Salma, altså!

Selv spiser jeg Salma på mange måter. Her får du to rå varianter.

Soyamarinert Salma

Dette er en oppskrift jeg har ”stjålet” av en venninne. Jeg kaller den ofte ”Salma-guffe”, og det er en av mine favorittretter. Den er helt sinnsyk god og lages mens risen koker.

250 g Salma
2 vårløk, i skiver
1 neve koriander
2-3 ss sesamfrø
3 ss søt soyasaus
3 ss salt soyasaus
Saften fra 1 lime

Skjær laksen i tynne skiver eller små biter. Ha den i en bolle sammen med vårløk, hakket koriander og sesamfrø. Hell over soya og limejuice, og bland godt. Server med varm ris til.

Ceviche av Salma med avokadokrem

Ceviche er fisk som er ”kokt” i syre fra sitrusfrukt. Det er lettere å skjære tynne skiver av fisken hvis du legger den i fryseren i 30 minutter først. Dette er en perfekt forrett som kan gjøres klar på forhånd. Oppbevar den skivede fisken pakket i plastfolie i kjøleskapet. Jeg pleier til og med å pakke den lag for lag slik at den bare kan legges ut på hver tallerken ved servering. Avokadokremen holder seg også noen timer i kjøleskapet. Bare rør den godt før servering.

4 porsjoner

200 g Salma
Saften av 1-2 lime
Frisk koriander
Litt Maldonsalt
Nykvernet pepper
Søt soyasaus

Skjær laksen i tynne, tynne skiver. Fordel skivene på fire tallerkener slik at de dekker flaten. Press over godt med limejuice. La fisken marinere i 5-10 minutter. Fordel små klatter med avokadokrem utover og dryss over hakket koriander, salt og nykvernet pepper. Drypp litt søt soya over og server.

Avokadokrem

1 avokado
4 ss lett rømme
4-6 dråper tabasco
Salt og pepper

Mos avokadoen godt og bland i rømme og tabasco. Rør til en glatt krem. Smak til med salt og pepper.

3 thoughts on “Gjesteblogg 5: Hanne Stensvold – super salma

  1. Salma er genialt. Det er altfor mye dårlig laks i butikkene, men denne er virkelig bra.

    Som forrett/venterett serverte jeg nylig Salma skåret i passe tynne skiver (jeg mener en skal kjenne litt motstand når en tygger) fordelt utover et stort serveringsfat, og dryppet over en 50/50 blanding av limesaft og soya. Servert sammen med en frisk musserende Jacobs Creek gjorde dette stor suksess, også blant skeptikerne («Det var ikke akkurat noe usmak på dette» etc).

Legg igjen en kommentar

