Kan du koke vann – da kan du lage gelé

Gele-feb2009

Det har blitt en del barnebursdag den siste tiden. Og like uunngåelig som det er å bli servert gelé er det at geleen er lagd med Freia sin pulverblanding. Er det noe der ute som noengang har smakt gelé lagd med vann, sukker, frukt og gelatin? Det er ingen vei tilbake!! Jeg kan garantere deg at, i motsetning til denne geleen, har Freias Gelé med bringebærsmak aldri sett snurten av en eneste bringebær…


Jeg har valgt å bruke bringebær i dette eksemplet, her er ingrediensene:

1 liter vann
1 pose frose bringebær
8 plater gelatin
200 g sukker

1. Kok opp vann og bringebær sammen med sukker, og la det  småkoke i ca. 20. Føler jeg meg litt vill og galen en dag, så lar jeg det koke sammen med en vaniljestang eller en kanelstang eller noe stjerneanis…
2. Når det er 10 minutter igjen legger du gelatinen i kaldt vann til den bli myk og fin – da bli er den klar når bringebærlaken er ferdig kokt.
3. Når laken er kokt ferdig tar du oppi gelatinen etter å ha trykt ut overflødig vann, eller «kryste» som det heter på fint…
4. Rør gelatinen ut sammen med bringebærlaken, sil fra bringebærene og evt. kydder og hell geleen over i egnede former. La det stå i kjøleskapet i minst 3 timer…

Okei, da! Dette er litt mer tidkrevende en Freia sin variant, men den er ihvertfall ikke nå særlig mer arbeidskrevende. Hvis du klarer å planlegge litt på forhånd så kan du lage den mens du steller i stand middag dagen før og så la den koke mens du spiser… Du kan hvis du vil! Smaken er i hvertfall som du forskjellige verdener…

Lykke til!

Følg meg gjerne på twitter: @hobbykokken

22 thoughts on “Kan du koke vann – da kan du lage gelé

  1. Seriøst – du er cirka min favorittblogg for tiden! Kan hende det er fordi jeg for tiden er mellom jobber (okay, permittert) og dermed har litt mer tid en de som har kjørt seg fast i tidsklemma, men likevel…

    Jeg har mange ganger tenkt på at disse gelepakkene fra Freia (evt disse ferdiggelepakkene fra …øh, Tine?) ikke akkurat står i sunnhetens tegn. Men jeg har da vel ikke fletta peiling på hvordan man lager den slags fra scratch.

    Men nå har jeg det!!! Og det var da så langt fra skummelt og vanskelig som jeg hadde trodd. Har aldri jobbet særlig med gelatin før, men om det er som du sier – bløtgjøre og røre inn i blandingen, så skal jeg jammen fikse det!

    Et spørsmål har jeg; Må man sile av bærene man bruker? (Skjønner at en ikke skal ha med en hel vaniljestang oppi der.) Tenker det ville sett kult ut – og enda mer hjemmelaget ut – om man beholdt litt av bærene. Men da stivner kanskje ikke geleen?

    TAKK for at du blogger og gjør hverdagen min mye mer interessant og lærerik!!!!

    1. Det var da litt av noen komplimenter! :-) Jeg tror kanskje jeg har sett noen ferdigpakker fra Tine, ja. Men jeg går jo rett forbi, så sånne ting vet ikke så mye om ;-) hehe..

      Svar på spørsmålet: Bringebærene blir fullstendig ihjelkokt så utseende er ikke akkurat det jeg vil kalle innbydende. Ta heller fra de fineste bærene i posen og legg dem oppi formen når du skal helle oppi geléen. Geleen stivner uansett, det er bare kiwi og ananas som man ikke kan blande med gele, fordi de inneholder noen enzymer som bryter ned gelatinen.

      Lykke til!

  2. Er gelatinpulver juks? Slipper krystingen :-)

    Har laget med saft, og da kan man jo bruke hjemmelaget saft. Noen dråper blå konditorfarge kan jo også gjøre geléen litt mer «space’a», som kan være et poeng i seg selv i en barnebursdag.

    1. Hei!

      Gelatinpulver er ikke juks :-) Grunnen til at jeg skriver gelatinplater og ikke pulver er rett og slett fordi at det er det jeg er mest vant med. En gelatinplate er forøvrig et litt mer absolutt mål enn en teskje. I kokebøker og oppskrifter forøvrig er det mest plater som er brukt, så derfor er det naturlig å bruke det for meg i oppskriftene på denne bloggen.

      Oppskriften min jeg er egentlig bare en saftoppskrift som jeg tilsetter gelatin, så vi er selvfølgelig enige om bruk av saft. Nå det gjelder fargen blå så går jo den inn og ut av listene hele tiden over hva slags fargestoff som er skadelig og allergifremkallende, derfor styrer jeg unna den. Men hvis man lager flere farger og legger dem i lag, kan jo det også bli ganske artig i barnebursdagene ;-)

      Takk for at du leser bloggen min – velkommen tilbake :-)

      Olav

      1. Litt av poenget mitt med å kunne bruke ferdig (hjemmelaget) saft og gelatinPULVER, er at da blir selve geleoppskriften like enkel som Freias. Hjemmelaget saft av en eller flere varianter har man kanskje stående fra før. Alt som skal gjøres til en bursdag kan virke uoverkommelig, så da hjelper det med enkel oppskrift. Selv om det i realiten blir som din oppskrift, ser det lettere ut når man delere det i to adskilte prosesser :-) Saft + gelatin.
        Eventuelt kan man jo også bruke kjøpesaft/juice. Her finnes det jo et stort spekter fra økologisk/naturlige moster til det som i praksis vil gi deg det samme som Freia gele.

  3. Veldig god framstilling av standardmåten å lage gele på. Hvis jeg skal innvende noe, så tror jeg at jeg ville silt av bringebærene før du blander inn geleen. Da har du også mer kontroll på mengdeforhold (og slipper å miste noe gelatin i sileprosessen).

    Har du prøvd å ikke koke bringebærene? Jeg synes at friskeheten kan forsvinne litt med for heftig varmebehandling.

    Det du kan gjøre er å koke sukkerlake (med bittelitt vann), evt med en vaniljestang e.l. i. Så blender du sukkerlake og tinte bringebær og siler av. Da får du en fantastisk god og frisk bringebærsirup som sikkert kan brukes som råstoff for gele. Jeg har gjort det for både sorbet og coulis. Det kan også være lurt å justere med litt sitron for å balansere smaken. Så må du selvfølgelig varme opp litt for å smelte gelatinen, men da kan du ta en begrenset mengde av bringebærsafta og varme den lett og mikse inn resten etterpå.

    Synes å huske at Heston Blumenthal argumenterer for å bruke fruktose i stedet for vanlig sukker i bringebærsorbet, vet ikke om det samme gjelder for gele.

    1. Takk for det :-) Jeg er helt enig med deg om å sile av bringebærene før du tilsetter gelatinen – jeg skal endre på det i oppskriften ;-)

      Jeg har ikke prøvd å la være å koke bærene nå jeg lager gelé, men jeg varmebehandler ikke når jeg lager sorbet eller coulis. Jeg skal prøve det neste gang. Tanken bak det det å koke det er jo å få mest mulig saft ut av bærene, slik som med vanlig saft-koking, men jeg gleder meg til å smake forskjellen.

      Jeg vel også huske av Heston har uttalt seg om fruktose, men det var vel først og fremst i forhold til frysing, så vidt jeg husker. Men det skal jeg sjekke – jeg har tatt opp det meste av programmene hans ;-)

      Takk for veldig konstruktivt innspill!

      Olav

  4. Dette virker jo fantastisk enkelt! Og hjemmelaget gele kan kanskje også brukes til å fjerne den fæle reklamesangen som Freie hadde for gele tidlig på 90-tallet. Den er klin umulig å ikke få på hjernen med en gang man ser en gelepakke…. (finnes sikkert på youtube, har ikke tilgang til det her på jobb)

    1. Gelé – ta frem en pakke gelé
      og gled familien med
      en pakke freia gele
      Freia Geleeeee

      Hehe… Jeg trenger ikke youtube for å huke den jingelen, nei. Den komme sikkert til å forfølge meg resten av livet…

      Gleder meg til å se Monkis lage gelé fram bunnen av ;-)

      Olav

      1. Jeg har alltid trodd sangen var sånn:

        Gelé – ta frem en pakke gelé
        og gled familien med
        _dessert av_ freia gele
        Freia Geleeeee

        Men mulig det er din som er riktig.
        Jeg skal i hvertfall forsøke meg på konfektgele i dag. Leste en oppskrift der man skulle bruke halv mengde vann til å lage geletopper som man kan dyppe i sjokolade. Tipper det funker minst likebra med hjemmelaget gele.

  5. Huff. Det må ha vært en genistrek fra Freia, sett fra et markedskommunikasjonsfaglig perspektiv. Monkis skal definitivt prøve seg på hjemmelaget gele en gang. Men akkurat nå er har sekteræren hans det ganske så travelt, så det tar litt tid mellom slagene.

    1. Uten sekretærene hadde vi mathelter ikke klart oss! Min sekretær hjelpe ikke til med skrivingen, men må må spise mange av påfunnene mine før de når frem til bloggen. At hun holder ut ;-)

  6. Eg har lagd rabarbraggelé, eller prinsessegelé, som det også vart kalla her i huset tidleg på 2000-talet. Vakker, rosa, frisk gelé! Noko sesongbetont, dessverre. Men ein kan koke rabarbrasaft og ha i frysaren til påkommande tilfelle. Eg lagde til og med bryllupskake med rabarbragelélok, det var kjempesuksess.

  7. TIPS (NB) :
    Ikke bland en pose som bruker 45 min og en som bruker 4-6 timer for å stivne! Det har vi gjort nå og det tar utrolig lang tid og har enda ikke stivnet!!!

  8. Nam dette så godt ut!! Det står at at man skal bruke en pose med bær? Er det 250 gram eller 400 gram da? Tenker det er den på 250? kan jeg bytte ut det jeg vil med bringebærene? Blåbær, jordbær, appelsin osv? Bortsett fra kiwi og banan da.
    Skal man bruke like mye sukker og bær til de andre typene?
    Takk for svar!

  9. Så bra at du hadde en så enkel oppskrift. Jeg skal lage et gelelokk til kake, men det må være laget fra bunnen av og uten sukker og gelantin. Det skal jeg få til, men husket ikke fremgangsmåten på gele i farta. Så da var det godt jeg fant den her. Nå står bringebærene og vannet på plata, men med stevia i stedenfor sukker. Så skal jeg ha i agar agar etterpå i stedenfor gelantin! Blir spennende å se. Har akkurat laget bringebærfromasj med kokoskrem og agar agar og i motsettning til gelantin så stivner agar agar når det kommer under 37 grader så jeg hadde fromasj på null komma niks. Håper gelene går like fort og at kaka blir god så alle får kake i konfirmasjon neste helg :)

  10. mm, dette skal testes i neste barnebursdag:) hvor mye bringebær ca? det står en pakke..mener du da 250 gram?

Legg igjen en kommentar

