Potet- og løksuppe

suppe

Jeg er helt utrolig glad i supper og det har jeg egentlig vært siden jeg var liten. Spesielt i purerte supper med rene smaker som blir servert med deilige rundstykker til, det skal ikke mer til å gjøre meg kjempefornøyd!

Denne suppen er min desiderte favoritt og skikkelig kosemat her hjemme hos oss, enten vi er syke eller når det er noe godt på tv´
en. Og den slår hva det måtte være fra Toro langt ned i støvlene!


Potet- og løksuppe

500 g poteter, skrelt og kuttet i biter
2 mellomstor løk, kuttet i biter
2 ss olje
1 dl fløte
salt og pepper

Ha potetene i en gryte og dekk dem med kaldt vann. Kok opp og la det småkoke til de er møre, det tar 15-18 minutter. Hell fra vannet i et dørslag, men ta vare på kokevannet – det skal du bruke etterpå.

Stek løken på middels varme i samme gryte som du kokte potetene i i ca. 10 minutter, til løken er blank og myk.

Ha oppi potetene sammen med løken og hell oppi litt av kokevannet fra potetene til det dekker løken og potetene. Bruk en stavmisker og puréer suppen, du kan eventuelt spe på med vannet til du får ønsket konsistens.

Tilsett fløten og salt og pepper etter smak.

Enjoy!

Legg igjen en kommentar

