Ordentlig mat!

Jeg begynte på et prosjekt for ca. 8-9 år siden som dreide seg om å endre kostholdet mitt for alltid. Dette kan kanskje høres ut som begynnelsen på en innlegg om «hvordan jeg slanket meg 100 kilo», men det er det overhodet ikke. Vaskebrett er noe jeg forbinder med en tid før vaskemaskinen kom og ikke noe som har med folks mager å gjøre og i hvertfall ikke min egen.

Det begynte faktisk en fredagskveld da jeg satt i sofa´en og spiste chips – Maaruds Salt- og pepperchips for å være helt nøyaktig. Jeg husker ikke hva jeg så på, men det var uansett så kjedelig at jeg begynte å lese på innholdsfortegnelsen på chipsposen. Man skulle tro at at den bare inneholdt potet, salt og pepper, så overraskelsen ble stor når jeg fant følgende på innholdslista:

– Potet
– Vegetabilske olje
-Krydderblanding:
– druesukker
– salt
– smaksforsterkere (natriumglutamat, E631, E327)
– løkpulver
– pepper
– tomatpulver
– gjærekstrakt
– chilipulver
– hvitløkspulver
– sitronsyre
– sort pepperekstrakt.
– Spor av melk og hvete.

Alle disse stoffene er selvsagt godkjent av mattilsynet og du kommer helt sikkert ikke til å dø av å spise dem, men jeg følte meg så lurt! Dette ga meg blod på tann og jeg gikk straks inn på kjøkkenet for å finne ut hva mer jeg spiste som jeg ikke var klar over.

De som har lagd pesto selv vet at man skal bruke pinje-kjerner, så derfor synes jeg det var rart å finne ut av de hadde brukt cashew-nøtter til glasset med pesto som sto i kjølekapet. Fremfor parmesan-ost som er vanlig hadde de her valgt og bruke gran padana. Hva har cashew-nøtter og gran padana-ost til felles i forhold til pinjekjerner og parmesan? Joda, det er selvsagt BILLIGERE! Jeg kan skriver flere meter med slike eksempler, jeg henviser heller til den meget gode boka «Den hemmelige kokken» av Mats-Eric Larsson.

For å sette seg inn i hvordan den store matvareindustrien fungerer må man også sette seg inn i det grunnleggende i forhold til hvordan markedsøkonomi og aksjeselskap fungerer – de to tingene går nemlig hånd i hånd. Et eierskap i et selskap dreier seg (selvsagt) om at man som investor ønsker å få størst mulig avkasting på investeringen sin. Eierne i matvareindustrien vil derfor ha en forventning om at de som står for den daglige driften av selskapet skal drive mest mulig effektivt og hele tiden sørge for å holde kostnadene ned.

Før jeg går noe videre med dette vil jeg bare få lov til å tilstå min forkjærlighet til konspirasjonsteorier, spesielt når det gjelder multinasjonale selskaper og «big business». Når verdens nest største matvarefirma Krafts Foods overtok Freia for en del år siden, kom det ganske raskt noen små justeringer på en del av produktene. Jeg har alltid likt «SMIL»-sjokoladen, men denne ble plutselig en del søtere enn det den hadde vært i Freia-dagene. Jeg savner SMIL slik som den var og har ofte tenkt på hvorfor de endret på smaken. Det er først de siste årene når jeg har fått mer innsikt i denne industrien at jeg har begynt å tenke på en mulig årsak: Sukker er billigere enn sjokolade! Ved å øke sukkermengden og senke sjokolademengden kan man øke fortjenesten ytterligere. Kraft vil sikkert si at det ble gjort etter brukerundersøkelser eller liknende, men jeg tenker jo mitt….

På mange måter har kvinnefrigjøringen vært en velsignelse for matvareindustrien og deres kraft, innflytelse og ikke minst fortjeneste har økt parallelt med at flere og flere kvinner tar seg jobb og utdanning. Vi har i dag gudskjelov kommet langt ift. likestilling og jeg ønsker på ingen måte å få damene tilbake igjen på kjøkkenet. Men faktum er at kvinnene på kort tid forlot kjøkkenet til fordel for jobb og det etterlot seg et vakuum – et vakuum matvareindustrien sto med åpne armer for å fylle.

Hvis man skal se rasjonelt på det burde man jo løst dette med at menn og kvinner delte likt på husarbeidet og matlagingen, men historien så langt forteller oss jo at det ikke har blitt slik. I stedet har vi fått «tidsklemma» og alle som ønsker å hjelpe oss småbarnsfamilier med å komme ut av den – så snille de er!

Det finnes ikke noen snarveier for å kjøre barna på trening, men det finnes en snarvei for å få maten for på bordet: ferdigmat. Her i vesten har vi slukt agnet rått og bruker ferdigmat og halvfabrikata. Vi spiser mat med innhold som vi hverken vet hva er og som vi i noen tilfeller vi knapt kan uttale. Bruken av disse produktene er så omfattende og konsekvensene er så vanskelig å spore at man enda ikke har klart å kople de økende helseproblemene i samfunnet vårt til denne typen mat på en tilfredsstillende måte.

Jeg tror at det er helt åpenbart for de fleste at vårt kosthold og våre kostholdsvaner er årsaken til mange av våre sykdommer og plager i dag. Problemet er bare at vi ikke makter å gjøre noe med deg og at det har blitt altfor vanskelig å prioritere helsa i dagens samfunn. Til de som kjenner seg igjen i dette har jeg følgende råd:

Lær deg å lage mat – på ordentlig.
Det største grunnen til å vi går i ferdigmat og halvfabrikatfella er at vi ikke er flinke nok til å lage mat selv – da blir det ekstra lett og velge noe ferdiglaget og lettvint.

Lær deg om tilsettingsstoffer i mat.
Kunnskap er makt. Når du vet hva du spiser er det lettere å ta riktige og viktige valg.

Tenk gjennom hverdagen din
Det er fullt mulig å organisere seg ut av tidsklemma. Med litt planlegging kan du servere sunn og deilig mat i en fei!

Jeg håper dette har bidratt til å gi et litt anderledes perspektiv på kosthold og matvareindustrien. Skal vi komme oss ut av dette må vi alle ta en tak – både kvinner og menn. Det finnes ikke så mange lettvinte løsninger her i livet – ikke ta svarveier med helsen din. Du fortjener bedre! :-)

3 thoughts on “Ordentlig mat!

  1. Tiltredes!
    Selvlaget er bedre, billigere, og i enkelte tilfeller enklere.

    Jeg lager min egen mat på grunn av smak hovedsaklig, men det er definitivt et provoserende element når man farger stivelse rødt, tilsetter tomataroma og noe tørket gugge og kaller det tomatsuppe.

  2. Ojsann, idag hadde jeg planer om å kjøpe inn ingredienser til pesto og lage det selv, men da jeg kom i butikken kjøpte jeg likesågodt en ferdiglaget en.. Og nå kom jeg hjem og leste på bloggen din.. litt av en tilfeldighet! Var vel et hint om at jeg bør heller lage det selv ;) Men sjekket i hvert fall ingrediensene på alle de forskjellige pestoene, og valgte den som virket sunnest.

    Veldig enig i hva du sier, jeg har i det siste også blitt opptatt av det å kjøpe ingredienser i stedet for ferdigmat. De putter så mye farlige stoffer i produktene som ikke er bra for helsa. Hjemmelaget er best!

    1. Hei!

      Takk for kommentar – det er alltid gøy å høre fra likesinnede :-) Når det gjelder ferdigmat tror jeg at den største og mest umiddelbare helsefaren med å spise mye av dette er det veldig overdrevne saltnivået i disse. Salt er stor synder i forhold til helseplager (spesielt blodtrykk) som får altfor lite oppmerksomhet i media.

      Som jeg også skriver i innlegget mitt tror jeg ikke at ingrediensene i ferdigmat og halvfabrikata hver for seg er skadelige, men det er kombinasjonen av disse som sjelden eller aldri blir testet for helsefarer. Spesielt bruk av glutamater er jo veldig koplet opp med det å utvikle allergi.

      Kom gjerne med flere innspill på det jeg har skrevet. Jeg avslutter på samme måte som deg: Hjemmelaget er best!

      Olav

Legg igjen en kommentar

