Ananas-sorbet uten sukker

pineapple
Det er mange som skryter av enkle oppskrifter med få ingredienser, men her må jeg ganske ubeskjedent si at det er OVERHODET INGEN som kan slå denne oppskriften i forhold til det å ha få ingredienser. Den har nemlig bare en eneste ingrediens, og det er en fersk ananas.

Slik lager du deilig sorbet av én ananas:

1. Skjær av skallet på ananas´ en, kutt av topp og bunn og del den i fire på langs. Kutt så ut kjernen/stammen og kutt resten av ananasen i biter som er ca. 2*2 cm. Legg bitene i en pose som du flater ut, slik at frukten ikke ligger som en stor klump i posen. Legg posen i frysen i minst to timer.

Ta ut ananasen fra frysen og rett opp i en food prosessor eller blender. Kjør den godt til den har har en jevn konsistens som is.

Hvis det ser ut som en sorbet – hvis det smaker som en sorbet – ja, da er det jo sorbet!!!

Enjoy!

5 thoughts on “Ananas-sorbet uten sukker

    1. Det er litt mindre fiber/struktur i mango i forhold til ananas, så du får ikke helt samme kremete konsistens ved å bruke mango som ved å bruke ananas. Jeg har selvsagt prøvd det (og mange andre frukter) men det beste resultatet har jeg altså fått med ananas. Jeg har også prøvd 50/50 ananas og mango, og det var jeg veldig fornøyd med.

      Det du absolutt burde styre unna i denne forbindelse er vannmelon. Det eneste du får ut av det er slush – ikke det at slush ikke er godt, men konsistensen er utrolig mye bedre med ananas.

      Denne måten å lage is på er fantastisk for alle småbarnsforeldre, som plutselig kan begynne å servere is når som helst! :-)

  1. Denne var genial. Er imponert over at det funket så bra. Hadde tilfeldigvis en halv ananas liggende som ikke skulle brukes til noe. Ser for meg at det kan være vanskelig med andre frukter som du sier. I tillegg til riktig konsistens er ananas veldig søt, slik at man ikke trenger å tilsette noe sukker.

    1. Det var jo gøy å høre. Spesielt for småbarnforeldre er det jo veldig greit å kunne spise dessert når som helst i uka uten å tenke på sukkerinntaket til de små englene :-)

      Det er gøy å eksperimentere litt på kjøkkenet :-) Jeg fikk ideen til denne desserten under en slush-prosjekt som gikk galt…

      En annen sukkerfri og veldig god dessert er min blåbærgele med krydder, du kan eventuelt friske den opp litt med vaniljesaus:


      https://hobbykokken.wordpress.com/2009/09/16/blabærgele/

      Takk for at du leser bloggen min – kom gjerne med flere kommentarer eller spørsmål :-)

      Olav

Legg igjen en kommentar

