Derfor spiser jeg ikke ferdigmat og halvfabrikata

top_secret

Boka «Den hemmelige kokken» har jeg omtalt tidligere og min oppfordring til å kjøpe den står ved lag. Her kan du lese en meget bra artikkel om emnet og om boka:

http://www.dn.no/d2/mat/article1515262.ece

De som leser denne bloggen vet at her hjemme hos oss bli det aller meste av mat lagd fra bunnen av. For mange kan dette virke snobbete og jeg blir ofte møtt med spørsmål om jeg virkelig tror at myndighetene ville ha godkjent all den maten vi spiser hvis den var så farlig. I en tid der antallet astmatikere, allergikere og kreftpasienter stadig øker er det helt åpenbart at dette kan mange årsaker – jeg hevder ikke å ha funnet årsaken til alle disse problemene.

Det som gjør at jeg likevel velger å forholde med til tilsettingsstoffer som om det ikke er bra for meg og familien min, er blant annet følgende:

Profittmaksimering
Hovedgrunnen til at de store matprodusentene bruker bl. a. matsminke og konserveringsmidler er for at maten skal fremstå som ferskest mulig og at den skal vare lengst mulig i butikkhyllene. Tomatsausen blir tilsatt rødfarge for å virke ferskere og konserveringsmidler for å vare lengst mulig i hylla. Det brukes også mye penger på å utvikle produksjonsmetoder som gjør at man kan oppbevare flest mulig produkter i romtemperatur – for det er jo selvsagt det billigste.

«Cocktail-effekten»
Vi vet ganske mye om tilsettingstoffer i dag, men langt i fra alt. Det er som forbudt i noen land er tillatt i andre og det som var forbudt for 10 år siden kan plutselig være tillatt i dag. Den såkalte «cocktail-effekten» er det forsket lite på, det kommer av at disse stoffene blir testet hver for seg, men sjeldent eller aldri i kombinasjon med hverandre.

Kvalitet på matvarer
Spesielt smaksforsterkende glutamater (E621-635) blir brukt for å forkle dårlig kvalitet på matvarer. Det kan enten være at f. eks. kjøtt er sterkt utvannet, at poteter til chips er av veldig dårlig sortering eller at grønnsakene er av en mye dårligere kvalitet enn det du ville ha kjøpt i butikken. I forbindelse med smaksforsterkere blir det ofte satt et likhetstegn mellom glutamat, men det er bare halve sannheten. Gjærekstrakt brukes mer og mer som smaksforsterker i mat, fordi det har et høyt naturlig innhold av glutamat. Dette er et lite triks for å kunne si at man ikke bruker smaksforsterkere, men det er altså at man ikke bruker glutamater som er det riktige å si. Maarud Potetgull bruker gjærekstrakt i mange av sine smaksvarianter, for å nevne et produkt.

Ekte mat
Med ekte mat mener jeg mat som har flest mulig ingredienser som man kan kjenne igjen. Jo flere tilsetningsstoffer, jo lenger vekk fra utgangspunktet er man. Når jeg lager  f. eks. pastagrateng har jeg som regel rundt 10 ingredienser i, men jeg har telt opp til 60 ingredienser på tilsvarende produkt i frysedisken. Som Mats Eric Nilsson sier: «Hvorfor er det spinat i pistasj-isen min?»

Charles Darwin
Evolusjonslæren forteller oss at mennesket har vært på jorden noen tusen år allerede, men det er bare de siste 30-40 årene vi har begynt å spise mat med mye tilsetningsstoffer. Det er derfor ikke mulig for oss å ha full oversikt over langtidsvirkningene av å spise slik mat. Og nå snakker jeg bare om tilsettingsstoffer – genmanipulert mat kan vi ta opp en annen gang…

Sykdom
Jeg trenger egentlig ikke å vise til noen studier her, jeg kan bare si hva jeg selv har opplevd. Etter at jeg sluttet med ferdigmat for 7-8 år siden er jeg nesten aldri syk og det få gangene jeg er det har jeg er utrolig rask rekonvalesenstid. Vår datter på 3 er nesten heller aldri syk og kommer seg også veldig fort når det først skjer. Jeg hadde mye sterke hodepiner tidligere som jeg måtte ta smertestillende for å bli kvitt – det forsvant sammen med glutamatene og alt det andre dritten jeg ikke spiser lenger…

3 thoughts on “Derfor spiser jeg ikke ferdigmat og halvfabrikata

  1. WORD! Det er så bra at stadig flere blir bevisste på dette med tilsetningsstoffer. Det er mange ubehagelige bivirkninger av tilsetningsstoffer. Aspartam brytes for eksempel ned til formalin og formaldehyd i kroppen.

  2. Amen, sier jeg. Jeg tror spesielt at denne tilsetningscocktailen vil slå oss hardt i hodet en dag. Har du sett at Mats-Erik Nilsson holder foredrag i Oslo på lørdag? – i Operaen.

    1. Jeg tror tiden snart er moden for et lite forbruker-opprør i forhold til tilsetningsstoffer, og der er jo Mats-Eric Nilsson er var de store pionerene. Jeg leste på bloggen din at han kommer til Oslo på lørdag, men jeg bor nok dessverre altfor langt unna til å reise innover til Oslo for en halvtimes foredrag…

Legg igjen en kommentar

