Blomkålsuppe med en twist

blomkål

Blomkål er en deilig grønnsak som jeg er veldig glad i. Christopher Sjuve har i dag en artikkel på klikk.no som heter «Slik blir blomkålsuppen perfekt«. «Perfekt» er et stort ord som jeg ikke skal bruke til min oppskrift, men der er i hvertfall veldig god og veldig god kosemat en sen høstkveld. Den er ganske lik den som står på klikk.no, men dette er en variant jeg har sverget til i mange år og som jeg har blitt veldig glad i.

Ingredienser:
1 stort blomkålhode, stilken fjernet og kuttet i små biter
5 dl grønnsaksbuljong
1 gul/kepa løk, finhakket
1 ss smør
1 ss olivenolje
1 ts karripulver (det er det som er twisten)
1-2 dl kremfløte
salt
pepper

Begynn med å steke løken på svak varme i smør og olje sammen med karripulveret i ca. 10 minutt.

Ha oppi grønnsakskraft og blomkål og la det koke til det bli mørt, ca. 10 minutt.

Pureer suppen med en stavmikser, og smak til med fløte, salt og pepper.

Server!

suppe_blomkål

One thought on “Blomkålsuppe med en twist

  1. Takk for en strålende oppskrift! Særlig karrien var en deilig variasjon og selv om jeg ikke lagde suppen helt etter din oppskrift, så ble jeg helt klart inspirert!

    Takk for et god måltid :)

Legg igjen en kommentar

