Livet uten mikrobølgeovn – 5 år etter….

slow_food_logo_schwarz

For fem år siden bestemte vi oss for å kvitte oss med mikrobølgeovnen vår. Det var en fantastisk mikrobølgeovn med alle muligheter – man kunne til og med steke pizza i den!

I de fleste hjem anses i dag mikrobølgeovnen for å være en naturlig del av grunnutstyret på kjøkkenet. Når mikrobølgeovnen for alvor begynte å gjøre sitt inntog i norske hjem på midten og slutten av 80-tallet, var det mange som diskuterte de mulige helsefarene ved bruk av mikrobølger. Den generelle oppfatningen i dag er at det er trygt å bruke mikrobølgeovn, selv om det finnes noen (få) kritiske røster.

Vår beslutning om å slutte med mikrobølgeovn hadde egentlig ingenting med eventuelle helsefarer å gjøre. For oss var det et livsstilsvalg: ville vi spise god, fersk hjemmelaget mat lagd fra bunnen av, eller ville vi gjøre som «alle andre» og bruke mikrobølgeovn til oppvarmning og tilberedning av mat. Vi kastet aldri mikrobølgeovnen, vi bare satte den ned på lageret vårt og selv med baby i hus var det aldri snakk om å ty til lettvindte løsninger.

Det tok  ikke lang tid å blir vant til livet uten mikro. Vi hadde kanskje trodd at det skulle bli en brå overgang, men det var det ikke i det hele tatt. Frysen vår inneholder nå frosne bær til desserter og smoothies, forskjellige iskrem-prosjekter og frosne erter – that´s it!

Jeg er litt stolt av at vår datter vokser opp uten mikrobølgeovn og at hun lærer å lage all mat fra bunnen av. Hun har allerede fått sin egen kokkekniv og har blitt veldig glad i å bake hver lørdag morgen med pappa.

Jeg utfordrer herved alle som leser dette til å ta steget – du vil ikke angre!

signatur2

5 thoughts on “Livet uten mikrobølgeovn – 5 år etter….

  1. Jeg synes heller ikke mikrobølgeovn er noe særlig. Men en ting den faktisk gjør ganske bra er å smelte sjokolade. Sverre Sætre beskriver den metoden i boka Sjokolade. Men mikro er en veldig dyr sjokoladesmelter, all den tid vannbad fungerer bra. :)

    1. Hei!

      For noen år siden prøvde jeg å smelte sjokolade i mikrobølgeovn – ikke hjemme hos meg selv av åpenbare grunner ;-) Jeg så for meg at dette skulle gå galt, men det gjorde det jo overhodet ikke. Jeg synes imidlertid å smelte sjokolade i mikro bølgeovn gir litt mindre kontroll i forhold til temperatur enn å bruke vannbad. Temperaturkontroll er jo veldig viktig i forhold til temperering av sjokolade, som er en av mine store lidenskaper for tiden, det står bl. a. beskrevet i denne artikkelen : https://hobbykokken.wordpress.com/2009/05/13/sjokoladekonfekt/

      Takk for kommentaren din ang. tilsettingsstoffer i mat forleden, den leste jeg med stor interesse. Jeg holder på å skrive et svar til den i en artikkel som kommer til å hete «Ferdigmat vs. hjemmelaget II».

      Hadde satt stor pris på innspill fra deg om ting jeg kan skrive om på bloggen – her ser det ut som vi deler en lidenskap :-)

      Olav

      1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Skal prøve å følge med på bloggen og bidra med kommentarer etter beste evne. Vi deler nok definitivt en lidenskap. :)

        Når det gjelder sjokolade, så ville nok ikke jeg heller brukt mikroen til å temperere sjokolade, men hvis det bare er behov for å smelte sjokolade for å bruke den i glasur eller lignende, er det et greit alternativ.

  2. Gjett om jeg er glad jeg har funnet bloggen din! Oppdaget den via-via (Trines mektige matblogg, som linket videre til bloggen Lunsjprat, som anbefaler din blogg).
    Her er det masse inspirasjon og fristende oppskrifter, ser jeg, så jeg legger deg til i leselisten min. Må ikke glipp av noe ;-)
    Vår mikro brukes stort sett til å tine mat som er hjemmelaget fra bunnen av. Vi kan med andre ord bli bedre på planlegging…
    Ha en fin, fin dag!

    1. Hei!

      Takk for veldig hyggelig kommentar :-) Det er gøy å dele sin store lidenskap med andre, så hvis jeg klarer å inspirere bare én person til å lage mer mat fra bunnen av og å sette pris på spisebordet gleder, så skal jeg være veldig fornøyd!

      Kos deg!

      Olav

Legg igjen en kommentar

