Sjokoladeterte

Vi skal på fest på lørdag og da vil det bli servert sjokoladeterter. Det er ikke undertegnede som skal hverken lage eller servere dem, så dette er egentlig en oppskrift til Henrik  som jeg håper dere andre også får glede av. Jeg har skaffet Henrik noen ferdiglagde terteskjell, så en egen oppskrift på dette kommer senere.

Før vi gjør noenting skrur vi på ovnen til 170 grader.

Vi begynner først med disse fire ingrediensene:

200 g fløte
200 g sjokolade
1 egg
50 g smør

DSC_3858

Min gode venn Henrik bruker ikke all fritiden sin på kjøkkenet (i motsetning til meg) så derfor har jeg tatt et lite bilde av ingrediensene for å at de være lett gjenkjennelig ;-)

Først går altså 200 g fløte opp i en gryte:

DSC_3862

Så tar vi oppi 50 gram smør:

DSC_3874

La det koke opp på middels sterk varme og dra gryta av fra plata:

DSC_3878

Når det hissige fløten har fått roet seg ned litt (ca. 2 min), heller du oppi 200 g sjokolade:

DSC_3884

Så rører du rundt i noen minutter til massen samler seg:

DSC_3894
DSC_3895
DSC_3896

Så tar du å rører inn 1 egg:

DSC_3901

Bland godt sammen til en jevn masse:

DSC_3904

Finn frem terteskjellet og sett det på en bakerist:

DSC_3907

Så er det bare å helle oppi sjokoladeblandingen:

DSC_3910

Fyll opp så det er litt avstand til kanten, ca. 1/2 cm:

DSC_3920

Så skal den stekes i ovnen på 170 grader i ca. 15 min. Nå den komme ut av ovnen har den fått en litt røff overflate:

DSC_3921

Vi kunne jo selvsagt tatt kvelden der, men vi perfeksjonister kan jo ikke godta et resulatat som ikke ser perfekt ut. Derfor legger vi på en ganache med følgende ingredienser:

200 g sjokolade
100 g fløte

Gjør som tidligere. Kok opp fløten, ha sjokoladen oppi og rør rundt:

DSC_3925

Hell denne blandingen over den ferdig stekte terten, slik at du får denne resultatet:

DSC_3928

Nå den har fått satt seg litt i kjøleskapet, kan den komme til å slik ut:

sjokoladeterte3

Lykke til, kompis! Hvis du ikke få det til nå er det bare å krype til korset og kjøpe vaniljeis med sjokoladesaus ;-)

15 thoughts on “Sjokoladeterte

  1. Vel min venn, dette SKAL jeg fikse!! Bare en ting – Når du så enkelt sier melk – du mener den hvite sausen som kommer fra kua? Det blir en bra fest Olav!!!!

    1. Nå ble jeg litt bekymret, for jeg har skrevet fløte og ikke melk ;-) Men du har helt rett, det er den hvite sausen fra kua ;-)

  2. Denne så nydelig ut!!

    Meeen, jeg prøvde denne oppskriften din for Smørekrem fra boken «egg»… Men min ble ikke krem i det hele tatt… Bare rennende :/ Hva gjorde jeg galt ?

    1. Hvis den italienske marengsen er kjøleskapskald og smøret er romtemperert i små biter, så burde det gå bra :-)

  3. Okey, da var kanskje ikke marengsen kald nok.. Men er det smøret som gjør det til krem? For marengsen ble ikke så kremete når jeg mikset den….

  4. Tenkte det var på sin plass med en liten tilbakemelding på sjokoladeterteprosjektet mitt :) Så er det offisielt, tertene ble en success! De gikk ned på høykant og alle var imponerte. Det eneste negative var at ingen trodde meg når jeg sa det var meg som hadde laget dem… Takk for all hjelp og tilbake til studio!

  5. Må vel bare si at denne bloggen har hverken kroppen eller lommeboken min godt av…..
    Men jeg kommer igjen! Garantert!
    Takk for noen timers vandring blandt dine delikatesser :D

Legg igjen en kommentar

