Ferdigmat vs. hjemmelaget

Vi lever i en verden som visstnok blir mer og mer travel. Vi kan lese om det i avisa og vi diskuterer i på lunsjrommet og i kantina: Vi har jo ikke tid til noenting lenger!

Å ha en befolkning som lever i denne troen er jo fantastisk for mange bransjer, og i mange tilfeller selve livsgrunnlaget. Hvor ville f. eks. en bedrift som Fjordland vært hvis det ikke hadde vært hvis ikke vi alle sammen hadde levd et kortpustet liv der det å lage mat fra bunnen av er noe man må lese om i historiebøkene. Nå er det ikke meningen å henge ut dette firmaet spesielt, men det er jo de som etterhvert har blitt selve symbolet på ferdigmat i Norge etterhvert, spør du meg.

Trodde du forresten at Fjordland er et søtt lite selskap fra Vestlandet som har startet i det små og vokst seg store over tid? Neida! Fjordland er eid av Tine Meierier, Nortura (Gilde og Prior) og Hoff Norske Potetindustrier. Med en omsetning på rett over en milliard i 2008 er det jo ganske tydelig at jo slappere du og jeg er og hvor dårligere vi er til å lage mat, dess mer penger tjener disse firmaene.

Fjordland har en suppe som heter Fusilli alla Panna, som de beskriver som «Til Italia på 3,5 min!». Jeg kan kanskje ikke ta deg til Italia på 3,5 minutt, men jeg kan garantert klare det på 10 minutter og da blir det uten at du får med natriumglutamat, dinatriuminosinat, palmeolje og natriumnitritt med på kjøpet. Den italienske stjernekokken Giorgio Locatelli har et fint sitat i den forbindelse: «Jeg spiser ikke mat som inneholder ingredienser som jeg ikke klarer å uttale».

Jeg oppfordrer alle til å ikke være naive i forhold til mat og til motivene til de som produserer den. Hovedmotivet for å bruke smaksforsterkere, herunder glutamater og gjærekstrakt, er å skjule at man har brukt mindreverdige råvarer. Man gjør det ved å bl. a. bruke 2. sortering poteter i chips og å bruke stykninger fra kjøtt som nok de fleste ikke ville valgt i kjøttdisken.

Nå er det mange som er skeptiske til mine påstander og sier at myndighetene med mattilsynet i spissen aldri ville tillatt produsentene å bruke tilsettingsstoffer i mat som er skadelig for oss – jeg vil si et stort «TJA» til det. Disse stoffene blir testet hver for og ikke i kombinasjon med hverandre. Fra bl. a. USA og Storbritannia vet man at kombinasjon av visse fargestoffer og glutamater kan gi uheldige konsekvenser i forhold til allergi. Jeg anbefaler bl. a. boken «Den hemmelige kokken» av Mats Eric Nilsson som litteratur som dette temaet.

De neste bloggpostene mine kommer til å handle om hvordan vår lille familie spiser i hverdagen og inneholde forksjellige retter som du kan lage på 15-20 minutter.

Lykke til!

One thought on “Ferdigmat vs. hjemmelaget

  1. Jeg er helt enig med deg i sak. Jeg har aldri brukt posesuppe. Har nok syndet en og annen gang og brukt en buljongterning hvis jeg ikke hadde kraft for hånden.

    Jeg spiser likevel svært gjerne mat som inneholder ingredienser som er vanskelig å uttale. For det første inneholder jo mange matvarer disse stoffene naturlig – parmesan har mye glutamat f.eks. For det andre kan man som du sikkert vet få til spennende resultater med bruk av kjemikalier som maltodekstrin, alginat og xanthan. Så kan man selvfølgelig innvende at det kanskje ikke er slike kjemikalier man henter fram hvis pasta carbonara lages. :)

    Kudos for god blogg!

Legg igjen en kommentar

